ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی بازی Lego Incredibles
ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Lego Incredibles ؛‌ جادوی پیکسار با همراهی دنیای لگوها

زمانی که هزینه بازیسازی انقدر زیاد نبود و فروش بازی‌ها هم راحت‌تر بود و گیمرها کمتر سختگیر، تقریبا از هر عنوان سینمایی که کمی تا قسمتی پیش‌بینی فروش خوبی ازش می‌شد یک بازی ویدئویی هم ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲ تیر ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

زمانی که هزینه بازیسازی انقدر زیاد نبود و فروش بازی‌ها هم راحت‌تر بود و گیمرها کمتر سختگیر، تقریبا از هر عنوان سینمایی که کمی تا قسمتی پیش‌بینی فروش خوبی ازش می‌شد یک بازی ویدئویی هم به بازار می‌آمد تا در کنار فیلم خود، طرفداران را سرگرم کند. بیشتر این بازی‌ها از کیفیت چندان مطلوبی برخوردار نبودند و برای خالی نشدن عریضه به بازار می‌آمدند اما در بین آنها تک و توک مواردی هم بود که شگفتی‌ساز می‌شدند. (مثل بازی کینگ کنگ یا کابوس پیش از کریسمس که البته این دومی سال‌ها بعد از اکران اثر عرضه شد) اما چند سالیست که برند لگو توانسته گوی طلایی این بازار را از آن خود کند و با استفاده از برندینگ و مارکتینگ درست و دقیق، اکثر فرنچایزها را در کالبد لگویی تبدیل به یک بازی پرفروش و محبوب و البته باکیفیت کند.

بررسی بازی Lego Incredibles

نمی‌دانم می‌دانید یا نه ولی بازی‌هایی که با پیشوند لگو عرضه می‌شوند تقریبا همگی جزو آثار پرفروش روز حتی بعد از چندین ماه از عرضه‌شان هستند(آن هم در چند کشور و علی الخصوص کشورهای اروپایی) و طرفداران میلیونی خود را دارند. مخاطب و مشتریان اسباب بازی‌ها لگو به علاوه علاقه‌مندان به فرنچایزی که تبدیل به بازی شده روی هم جمعیت زیادی را تشکیل می‌دهد که ضمانت فروش بازی را می‌کند، از همین رو این بازی‌ها هم سال به سال بر کیفیت خود افزوده‌اند و حالا آخرین عنوان این سری تحت نام Lego Incredibles به مناسبت اکران دومین قسمت این انیمیشن محبوب ساخته و برای پی‌سی و تمامی کنسول‌های خانگی عرضه شده است.

  • سازنده: TT Fusion
  • ناشر: Warner Bros. Interactive Entertainment
  • پلتفرم ها: پلی‌استیشن 4، ایکس باکس وان، پی‌سی ، نینتندو سویچ
  • پلتفرم بررسی: پی‌سی

بررسی بازی Lego Incredibles

بازی Lego Incredibles را می‌توان به نوعی لگوپیکسار هم نامید چرا که شخصیت‌های مهمان زیادی از بین عناوین انیمیشنی دیگر این استودیو در بازی به صورت افتخاری حضور دارند و بعد از انجام این بازی، احتمالا طالب عنوانی (یا حتی عناوینی) جداگانه برای دیگر آثار پیکسار نیز می‌شوید. سری لگو با وجود فروش و محبوبیت بالای خود در طی سال‌های اخیر دچار تکراری بودن شده و دو عنوان آخر این سری سعی کرده که تا حد زیادی این سری را از ورطه تکرار رهایی بخشد. Lego Marvel Super Heroes 2 کمی در این راه موفق بود و به جرات می‌توان گفت که بازی Lego Incredibles به خوبی تکمیل کننده این راه بوده و بازی‌های لگو را به مرحله خوبی از تفاوت نسبت به آثار پیشین رسانده است و البته هنوز هم برخی ایرادات همیشگی این سری(مثل دوربین گاهی رو اعصاب!)در آن دیده می‌شود.

بررسی بازی Lego Incredibles

داستان بازی که همان بازگو کننده قصه قسمت اول و قسمت جدید انیمیشن شگفت‌انگیزان است که نسخه اول را احتمالا همه دیده‌اید. ماجرای خانواده‌ای متشکل از یک پدر و مادر و فرزندانشان که همگی از یک توانایی سوپرقهرمانی برخوردارند ولی در جامعه‌ای زندگی می‌کنند که ابرقهرمانان در آن توسط دولت بازنشسته شده‌اند و اجازه کار به آنها داده نمی‌شود. قسمت دوم هم که اخیرا اکران شده و روایتگر دو فرد پولدار و ثروتمند است که علاقه‌ای ذاتی به ابرقهرمانان دارند و دوست دارند با کمک ElasteGirl یا همان خانم شگفت انگیز، بار دیگر محبوبیت سوپرقهرمانان را در جامعه جهانی جا بیندازند و زندگی واقعی و خطرناک آنها را به مردم در قالب ویدئو به مردم نشان دهند. (نقد اختصاصی دیجیاتو این انیمیشن را می‌توانید در اینجا بخوانید.)

بررسی بازی Lego Incredibles

با توجه به اینکه در قسمت دوم با انبوه کاراکترهای جدیدی مواجه هستیم، بازی در حقیقت به دو نیمه تقسیم شده که در کمال تعجب قسمت‌های مرتبط با نسخه اول بهتر از آب در آمده و طنزی که در آن استفاده شده بسیار بهتر است. نمی‌دانم حس شخصی نوستالژیک هم در این ادعای من دخیل داشته یا خیر ولی جدا از این مورد باید گفت که استفاده از موسیقی غنی ارکسترال هر دو نسخه انیمیشن در طول مراحل بازی، شگفت انگیز بوده و موسیقی متن فیلم به زیبایی روی این مراحل نشسته است. فقدان صداپیشگان اصلی انیمیشن در دوبلوری کاراکترهای بازی حس می‌شود و برعکس بخش موسیقی توی ذوق علاقه‌مند به انیمیشن می‌زند. البته بسیاری از کاراکترهای جدید که در آثار سینمایی جایگاهی نداشتند در این بازی به طور کامل صداگذاری شده‌اند و این نقص را جبران کردند.

بررسی بازی Lego Incredibles

صداگذاری قوی کار را می‌توانید در شنیدن صدای حملات و ویژگی‌های سوپرقهرمانان متعدد داخل بازی بشنوید که با وجود شباهت برخی ویژگی‌ها به یکدیگر، هریک از صدای مجزای خود بهره می‌برد (البته این کار در Lego Marvel Super Heroes 2 هم به زیبایی انجام شده بود ولی همانطور که گفتم همه چی در این بازی جدید ارتقا یافته است)

بررسی بازی Lego Incredibles

اگر از بحث موسیقی و صدا خارج شویم به دو عنصر مهم گرافیک و گیم‌پلی می‌رسیم. گرافیک بازی Lego Incredibles به معنای واقعی یک گرافیک نسل هشتمی لگویی محسوب می‌شود و در همه پلتفرم‌هایی که عرضه شده، نرخ فریم ثابت و گرافیک چشم نوازی دارد. پیش از این همیشه تصور داشتم که بازی‌های اخیر لگو می‌توانند به راحتی برای کنسول‌های نسل هفتمی و حتی کنسول‌های دستی هم عرضه شوند ولی بازی Lego Incredibles بالاخره به این سطح از بخش فنی رسیده (گرچه کمی دیر رسیده!) که گرافیک نسل بعدی لگو را ارائه کند. کافیست با یک کاراکتر خود در سطح شهر پرواز کنید و از پویایی شهر و بافت‌های کارتونی و رنگارنگ آن لذت ببرید.

بررسی بازی Lego Incredibles

طراحی کاراکترها هم که جملگی در قالب لگو و اسباب‌بازی‌های این شرکت بوده و برای لگوبازان همیشه جذاب است. محیط بازی نیز بسیار گسترده است و حالتی شبه Open World دارد که می‌توان فارغ از بخش داستانی در آن گشت و گذار کرد و کلی کاراکتر جدید را به طرق مختلف Unlock کرد. روند مراحل بازی‌های لگو همیشه به این حالت بوده که با استفاده از قابلیت‌های گوناگون کاراکترها باید بازی را پیش برد و بسیاری از مکان‌ها و مراحل را بعد از باز کردن یک شخصیت می‌توان ازنو تکرار کرد و به بخش‌ها و جوایز جدیدی دست یافت. این نکته در Lego Incredibles هم رعایت شده و ارزش تکرار بازی را به شدت بالا برده است.

بررسی بازی Lego Incredibles

اما تفاوت اصلی که بازی Lego Incredibles با همتایان لگویی خود دارد در همین بخش گیم‌پلی است که وزنه ترازویش بیشتر به سبک پلتفرمینگ و اکشن متمایل رفته تا بخش پازل و یا به قولی لگویی آن! این امر شاید برای طرفداران سرسخت خود لگو کمی ناامید کننده باشد اما باید اعتراف کرد که این سری نیاز مبرمی به چنین تحولی داشت و این فداکاری برای رهایی از تکرار لازم بود، ضمن اینکه بخش پلتفرمینگ-اکشن کار هم بسیار جذاب بوده و با اینکه چندان حس انجام یک بازی لگو را نمی‌دهد ولی با توجه به طراحی مراحل قوی و گرافیک خوب بازی، حس تجربه یک اثر ناب را می‌دهد.

بررسی بازی Lego Incredibles

وجود مینی‌گیم‌های متعدد در طول مدت زمان بازی که عمدتا به آثار دیگر پیکسار مرتبط هستند (مثل نمو و شهر اسباب‌بازی‌ها و...) هم باعث تنوع در مراحل شده‌اند و با اینکه جای کار بیشتری داشتند، اما به نظر می‌رسد نوعی محک زدن برای بازی‌های آینده لگو هستند.

بررسی بازی Lego Incredibles

Lego Incredibles با وجود حجم بیشتر صحنه‌های اکشن نسبت به بازی‌های قبلی و کمتر شدن پازل‌ها، طبیعتا نسبت به بازی‌های لگو دیگر آسان‌تر شده و می‌توان ادعا کرد که آسان‌ترین بازی لگوییست که تاکنون ساخته شده. اما این نکته نمی‌تواند یک اثر منفی برای بازی باشد چرا که هدف اصلی بازی Lego Incredibles مخاطب کم سن و سال تر بوده و رسالت خود در این مورد را به نحو احسنت انجام می‌دهد.

بررسی بازی Lego Incredibles

بخش Co-op یا همان دونفره بازی نیز بسان دیگر بازی‌های لگویی در Lego Incredibles هم وجود دارد و یکی از نکات قوت بازی به شمار می‌رود. بازی‌های دو نفره آفلاین تقریبا در این نسل به فراموشی سپرده شدند ( A Way Out هم استثنا بود!) و سری لگو جزو معدود بازی‌هاییست که کماکان یک تنه این نوع بازی کردن دورهمی را زنده نگه داشته است.

بررسی بازی Lego Incredibles

Lego Incredibles توانسته عناوین لگو را به جایگاه مناسبی برای گیمرهای نسل جدید برساند و جادوی پیکسار در اینجا هم رخنه کرده و کاراکترهای دوست داشتنی و داستان‌پردازی خلاقانه‌اش در بطن بازی فرو رفته است. خانواده آقای شگفت انگیز به طور شگفت انگیزی در یک بازی ویدئویی ظاهر شدند و تجربه آنها هم حس شگفت انگیزی دارد، یک جورهایی همه چیز شگفت انگیز است.

  • گرافیک خوب بازی
  • صداگذاری عالی
  • استفاده از موسیقی انیمیشن
  • طراحی مراحل قوی با ارزش تکرار بالا
  • مینی گیم‌های متعدد
  • مشکلات دوربین بازی
  • بخش داستانی قسمت دوم بازی نسبت به بخش اول ضعیف‌تر است
  • عدم حضور برخی دوبلوران اصلی انیمیشن
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • هيدي
    هيدي | ۳ تیر ۱۳۹۷

    خیلی هم عالی،بازم برسی بازی ها رو بزارید،مخصوصا مال پی سی
    •با تشکر

  • علی زارع
    علی زارع | ۳ تیر ۱۳۹۷

    در بررسی بازی رو پی سی لطفا قدرت سخت افزار های مورد نیاز بازی رو هم بگذارید

    • آرش پارساپور
      آرش پارساپور | ۳ تیر ۱۳۹۷

      ایده خوبی بود. سعی میکنیم عملی کنیمش دوست من. فعلا علی الحساب برای این بازی رو داشته باشید.
      OS: Windows 7/8/8.1/10 x64
      Processor: Intel Core i3-3240 (2 * 3400) or equivalent, AMD Athlon X4 740 (2 * 3200) or equivalent
      Memory: 4 GB RAM
      Graphics: GeForce GTX 560 (1024 MB), Intel Iris Pro 5200 (shared), Radeon HD 5850 (1024 MB)
      DirectX: Version 11
      Network: Broadband Internet connection
      Storage: 16 GB available space
      Additional Notes: Requires a 64-bit processor and operating system

      • ali9zafar
        ali9zafar | ۳ تیر ۱۳۹۷

        ممنون از نقد بسیار عالیتون
        بعد مدتها یه بازی چشممو گرفت
        ضمنا با عرض پوزش
        نحو احسنت نیست
        نحو احسن ـه

  • AMIR PECO
    AMIR PECO | ۲ تیر ۱۳۹۷

    سلام خسته نباشید
    ممنون از این مطلب های خوبتون
    اگر می شه مطلب ها رو جوری بزارید که ما بتونیم همه اون ها رو بخونیم
    ممنون از خبر ها و مطلب های آموزنده شما
    برود

مطالب پیشنهادی