ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

alpha-electro-g2-plane
تکنولوژی

نروژ نخستین هواپیمای تمام الکتریکی را با موفقیت تست کرد

نروژی ها جزو پیشتازان حمل و نقل سبز هستند. مقامات و اهالی این کشور علاقه زیادی به خودروهای هیبریدی و الکتریکی دارند، طوری که بخش قابل توجهی از اتومبیل های خریداری شده در هر ماه ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲ تیر ۱۳۹۷ | ۱۰:۱۵

نروژی ها جزو پیشتازان حمل و نقل سبز هستند. مقامات و اهالی این کشور علاقه زیادی به خودروهای هیبریدی و الکتریکی دارند، طوری که بخش قابل توجهی از اتومبیل های خریداری شده در هر ماه را این دسته از وسایل نقلیه تشکیل می دهند. همانطور که پیشتر به اطلاعتان رسانده ایم، نروژی ها برای تجهیز تمام خودروها به پیشرانه های برقی از سال 2025 برنامه ریزی کرده اند.

در کنار حمل و نقل زمینی، نروژ قصد دارد در عرض هفت سال آینده پروازهای تجاری با هواپیماهای برقی را نیز راه اندازی کند. همچنین مقامات این کشور اروپایی خواهان این هستند که تا سال 2040 تمامی پروازهای داخلی با هواپیماهای برقی انجام شوند.

برای زمینه سازی این اتفاق مهم هفته گذشته یک پرواز آزمایشی تاریخی در نروژ انجام شد. در این پرواز کوتاه چند دقیقه ای، هواپیمای Alpha Electro G2 که ساخت یک شرکت اهل اسلوونی به نام Pipistrel است، با موتوری برقی توانست در آسمان اسلو به حرکت در آمده و عملکردی موفقیت آمیز از خود به نمایش بگذارد.

Pipistrel alpha electro

جالب اینکه وظیفه هدایت این هواپیما را وزیر حمل و نقل نروژ یعنی آقای Ketil Solvik-Olsen و آقای Dag Falk-Petersen مدیر شرکت هواپیمایی Avinor بر عهده داشتند.

به گفته آقای Solvik-Olsen این پرواز به خوبی اثبات می کند که استفاده از هواپیماهای الکتریکی تجاری چندان دور از دسترس نبوده و در عرض چند سال آتی قابل تحقق است.

به دلیل وجود جزایر و آبدره های متعدد، نروژ می تواند یکی از ایده آل ترین مکان ها برای بهره گیری از هواپیماهای برقی باشد. آقای Falk-Petersen نیز در بیانیه ای گفته:

هواپیماهای برقی بطور چشمگیری عوارض زیست محیطی صنعت هوانوردی را بهبود خواهند بخشید. همچنین هزینه پرواز نیز به دلیل کاهش هزینه های عملیاتی تا حد زیادی کمتر می شود که این مساله نیز ارزان تر شدن بلیط ها را به دنبال خواهد داشت.

Pipistrel alpha electro 2

بر اساس اطلاعات موجود هواپیمای برقی شرکت Pipistrel از یک موتور برقی به قدرت 50 کیلووات (معادل 67 اسب بخار) بهره می برد. انرژی مورد نیاز این موتور نیز توسط باتری 21 کیلووات ساعتی تامین می شود.

با این مشخصات Alpha Electro قادر است تا یک ساعت در آسمان به پرواز درآمده و 130 کیلومتر مسافت را با یک بار شارژ پشت سر بگذارد. این هواپیمای الکتریکی کوچک بدون سرنشین 350 کیلوگرم وزن دارد و تا حداکثر 550 کیلوگرم وزن می تواند از زمین بلند شود.

در حال حاضر دو چالش اصلی پیش روی هواپیماهای برقی قرار دارد؛ یکی وزن زیاد باتری ها و دیگری مسافت قابل پیمایش محدود. انتظار می رود با توجه به شتاب بالای پیشرفت، هر دوی این چالش ها در سال های آینده برطرف شوند.

electro.aero-in-flight

از میان شرکت های معروف، ایرباس تحت برنامه ای به نام E-Fan X مشغول توسعه یک هواپیمای بزرگ هیبریدی است. این کمپانی در همکاری با زیمنس و رولزرویس قصد دارد بازار هواپیماهای کوتاه برد را متحول کند.

بر اساس برنامه مذکور، ایرباس از یک موتور الکتریکی 2 مگاواتی در کنار سه موتور جت در هواپیمای BAe 146 استفاده خواهد کرد. البته بعدها یک موتور الکتریکی دیگر جایگزین یکی از این موتورهای جت خواهد شد.

E-Fan-X

اگر چه با تکنولوژی کنونی نمی توان هواپیمای به این بزرگی را تمام الکتریکی کرد، اما برقی سازی کامل هدف نهایی بوده و این اتفاق روزی به واقعیت تبدیل خواهد شد.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mr. Robot
    Mr. Robot | ۴ تیر ۱۳۹۷

    چقد خوبه نروژ کاش مام یکم ...حیف

مطالب پیشنهادی