ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تلگرام طلایی و هاتگرام
تکنولوژی

قوه قضاییه توپ تلگرام طلایی و هاتگرام را رسما به زمین دولت انداخت

با اینکه برخی نمایندگان مجلس خبر داده اند که طراح اصلی تلگرام طلایی و هاتگرام پردیس دانشگاه تهران است و حتی از آن به عنوان «دانش ایرانی» یاد کرده بودند اما به نظر می‌رسد که ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲ تیر ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۰

با اینکه برخی نمایندگان مجلس خبر داده اند که طراح اصلی تلگرام طلایی و هاتگرام پردیس دانشگاه تهران است و حتی از آن به عنوان «دانش ایرانی» یاد کرده بودند اما به نظر می‌رسد که معاون دادستان کشور «عبدالصمد خرم آبادی» که دبیری کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه هم بر عهده اوست، نظر دیگری دارد و ماهیت این دو نرم‌افزار را در کانال اختصاصی خود در پیام رسان سروش زیر سوال برده و آنها را دو فیلترشکن داخلی با مدیریت واحد معرفی می‌کند.

پیش‌تر خرم آبادی خبر داده بود که 200 سرور تلگرام طلایی از محل بیت المال به این اپلیکیشن اختصاص داده شده است. این صحبت شبهات زیادی را مبنی بر اینکه وزارت ارتباطات پهنای باندی به این اپلیکیشن داده یا خیر را ایجاد کرد و البته وزارت ارتباطات این موضوع را قویا تکذیب کرده است. با این حال بنا به ادعای چندی از روزنامه‌ها برخی کارشناسان اطلاعات معتقد بودند که طراح اصلی این دو برنامه شرکتی از زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات است و حالا خرم آبادی هم در کانال خود دوباره به این موضوع تاکید کرده است:

«این اپلیکیشن‌ها بطور غیر قانونی و بر خلاف دستور قضایی با امکانات وزارت ارتباطات دسترسی کاربران ایرانی را به شبکه اجتماعی فیلتر شده تلگرام فراهم می کنند.»

تلگرام طلایی و هاتگرام

خرم آبادی باور دارد که دلیل اعتراض نکردن دوروف به مساله فیلترینگ تلگرام در ایران وجود این دو اپلیکیشن است و همین دو پلتفرم باعث شدند که پیام‌رسان‌های داخلی نتوانند به جایگاه واقعی خود برسند:

«بنظر می رسد یکی از عللی که مدیر تلگرام به فیلتر آن در ایران اعتراض نکرد، این است که برخی از مسوولان فضای مجازی کشور اجازه دادند هاتگرام و طلاگرام فیلتر تلگرام را دور بزنند و مانع از مهاجرت 70 درصد کاربران ایرانی به پیام رسان های داخلی شوند و از این طریق برای تلگرام زمان خریده اند. بعد ازفیلتر تلگرام حدود 30 درصد کاربران آن فعالیت خود رابه پیام رسان‌های داخلی منتقل کرده اند. اگر امکانات و پهنای باندی که در اختیار هاتگرام و طلاگرام گذاشته شده به پیام رسان‌های داخلی داده شود، قطعا آنها خدماتی بهتر از تلگرام به مردم عرضه خواهند کرد.»

تلگرام طلایی و هاتگرام

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که چنین تلگرام‌هایی (که در حقیقت به کلاینت‌های غیررسمی تلگرام شناخته می‌شوند) در کشور روسیه هم وجود دارد و فیلتر شدن این پیام رسان در روسیه واکنش‌های تندی از دوروف را در پی داشت. تقابل خرم آبادی با وزارت ارتباطات امر تازه‌ای نیست؛ به عنوان مثال وی در دی ماه 96 که تلگرام به طور مقطعی فیلتر و سپس رفع فیلتر شد در یادداشتی اعلام کرد که فیلتر این پیام‌رسان باید ازمدت‌ها پیش رخ می‌داد و حالا هم رفع فیلتر آن از سوی وزارت ارتباطات صورت گرفته و غیر قانونیست. او در آن زمان گفته بود: «بی تفاوتی قوه مجریه در قبال فعالیت مجرمانه تلگرام و اینستاگرام نوبر، بی سابقه، شگفت انگیز و تأسف بار است.»

تلگرام طلایی و هاتگرام

آنطور که به نظر می‌رسد قرار بوده از این دو پیام رسان یا به تعبیر خرم آبادی دو فیلتر شکن به عنوان اهرمی برای جذب کاربران به پیام‌رسان‌های داخلی استفاده شود ولی در ادامه این پروژه دولت به گفته او به بیراهه رفته است:

«در ابتدای امر قرار بر این بوده که فعالیت کنترل شده هاتگرم و طلاگرام موجبات مهاجرت آرام کاربران به پیام رسانهای داخلی را فراهم کند و به محض اینکه تعداد کاربران آنها به حدود ده میلیون نفر رسید ارتباط آنها با تلگرام قطع و کاربران آنها به یک پیام رسان قوی داخلی منتقل شوند . ولی علیرغم اینکه که هم اکنون تعداد کاربران این دو فیلترشکن به بیش از 26 میلیون نفر رسیده تا کنون به این وعده عمل نشده است.»

تلگرام طلایی و هاتگرام
اکثر تلگرامهای رنگی یا همان غیررسمی به دستور کارگروه مصادیق جرائم رایانه‌ای به ریاست عبدالصمد خرم آبادی از مارکت‌های اندرویدی حذف شده‌اند به جز تلگرام طلایی و هاتگرام.

در نهایت دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه باور دارد که اجازه ادامه فعالیت به هاتگرام و تلگرام طلایی علاوه بر تبعات سوء و آسیب‌های فرهنگی، امنیتی و اجتماعی ناشی از سلطه بیگانه بر فضای مجازی کشور باعث نابودی پیام رسان‌های داخلی است. این صحبت در حالی بیان می‌شود که تمامی تلگرام‌های غیررسمی دیگر از مارکت‌های اندرویدی ایرانی بنا به دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه حذف شده‌اند و این دو اپلیکیشن کماکان بدون هیچ مشکلی برای کاربران در دسترس هستند.

تلگرام طلایی و هاتگرام

گفتنیست رییس کمیته مخابرات و ارتباطات مجلس «رمضانعلی سبحانی فر» ظهر چهارشنبه 30 خردادماه تقاضا کرده بود که منتقدان و مخالفان تلگرام طلایی این بار عزم خود را جزم فیلتر تلگرام طلایی نکنند و البته تاکید داشت که «ظاهرا این نوع تلگرام هیچ وقت فیلتر نمی‌شود.» در هر حال باید دید تقابل دولت (وزارتخانه ارتباطات) و قوه قضاییه این بار به کجا خواهد رسید و کدام یک از طرفین از موضع خود عقب نشینی خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (34 مورد)
  • pouya s
    pouya s | ۳ تیر ۱۳۹۷

    توقع داشته تلگرام بیاد منت کشی
    ????

  • pop_0098
    pop_0098 | ۲ تیر ۱۳۹۷

    باید اینجوری بگم مملکت رو هواست درسته دوستان میگند چون رو هواست همه چیز بهم خروده اخرکار این هرچ مرج تو ایران میبینید 38 سال موضوعاتی مثل آقا زاده رانت خوار و این جور موضوعات زیاد شده فقط یک پل ارتباطی نیاز بود که مثلا خبری تو سیستان بلوچستان در یک ربع ساعت تو کل کشور پخش بشه که این وظیفه را تلگرام بر عهده داره معلومه حکومت میخواد این ارتباط مردمی را از بین ببره حالا شده همه هر روشی پیش ببرند تا اطلاع رسانی نشه

  • یه بنده خدا
    یه بنده خدا | ۲ تیر ۱۳۹۷

    پیام رسان یه چیزی حالا...گیمی که از هیچ نظر مشکلی نداره بعده یه ماه از بازار حذف میشه.یه گیم mmo,mobaتوش گیر نمیاد.فقط یه کلش توشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی