ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رانندگی زنان عربستان
خودرو

خیابان‌های عربستان از فردا به روی رانندگان زن گشوده می‌شود

مبارزه زنان عرب بالاخره به نتیجه رسید. زنان عرب پس از سال‌ها محرومیت از حق رانندگی، فردا 24 ژوئن به فرمان پادشاه جدیدشان و همزمان با نخستین سالگرد فراخوان موسوم به «خودم رانندگی می‌کنم» با ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۴۵

مبارزه زنان عرب بالاخره به نتیجه رسید. زنان عرب پس از سال‌ها محرومیت از حق رانندگی، فردا 24 ژوئن به فرمان پادشاه جدیدشان و همزمان با نخستین سالگرد فراخوان موسوم به «خودم رانندگی می‌کنم» با خودروهای‌شان به خیابان می‌آیند.

در فراخوانی که برای زنان عرب منتشر شده و آنها را به رانندگی دعوت کرده، آمده است:

«کلید لغو ممنوعیت رانندگی زنان، در دست خود آنان است. اگر زنان بتوانند در موارد لزوم به این حق خود بپردازند، جامعه به رانندگی زنان عادت می‌کند.»

همچنین در این فراخوان به زنان عربستانی گفته شده است هنگام نیاز رانندگی کنند و مردان هم برای حمایت ازین موضوع در کنار همسران و یا خواهران‌شان بنشینند.

فعالان زن، از مسئولان سعودی خواستند تا بر اساس اظهارات خودشان که گفته بودند رانندگی زنان یک مسأله اجتماعی است و جامعه درباره آن تصمیم می‌گیرد، از زنانی که نیاز به رانندگی دارند حمایت کرده و با افتتاح مدارس آموزش رانندگی زمینه صدور گواهینامه برای زنان را فراهم کنند.

رانندگی زنان عربستان

تا چند سال قبل رانندگی زنان در عربستان تابویی بود که شکستن آن غیر ممکن به نظر می‌رسید چنانکه «صالح السعدون» تاریخ نگار سعودی به مجری شبکه العالم گفته بود:

«زنان راننده در صورتی که خودروشان خراب شود، مورد تجاوز قرار می‌گیرند و به همین علت برخلاف سایر کشورها، عربستان با ممنوع کردن رانندگی زنان، آنها را از این خطر حفظ می‌کند. مورد تجاوز قرار گرفتن برای زنان سایر کشورها مهم نیست زیرا تنها متحمل خسارت روحی می‌شوند اما در عربستان این موضع مشکلات اجتماعی و دینی به بار می آورد!»

رانندگی زنان عربستان

با این حال فعالان زن سعودی دست از تلاش نکشیدند و به راه خود ادامه دادند، البته بهای آن را هم می‌پرداختند. در نوامبر سال 1990 حدود 47 زن در عربستان سعودی به جرم رانندگی بازداشت شدند و زنانی که در حین رانندگی بازداشت شده بودند به 10 هفته زندان محکوم می‌شدند. سال گذشته نیز صدها زن عربستانی در خیابان‌ها رانندگی کردند و نیروهای امنیتی ده‌ها زن را به همین جرم بازداشت و به شرط امضا تعهدنامه آزاد کردند.

حالا زنان عرب در آغاز فصل جدیدی از تاریخ عربستان قرار دارند. سال گذشته «محمد بن سلمان» که در آن زمان بر تخت ولیعهدی بود، رانندگی زنان را از تاریخ 24 ژوئن 2018 آزاد اعلام کرد. پس از آن در برخی شهرهای عربستان کلاس‌های آموزش رانندگی برای زنان شروع به کار کردند تا با آزاد شدن رانندگی، زنان در خیابان‌های عربستان پشت فرمان بنشینند.

بر اساس آخرین آمار ۱۰ زن عرب در مناطق مختلف این کشور گواهینامه‌های رانندگی خارجی خود را با گواهینامه صادره عربستان سعودی عوض کردند و با نزدیک شدن 24 ژوئن سیلی از تقاضا برای دریافت گواهینامه رانندگی از سوی زنان به راه افتاده است.

اگرچه در ایران سابقه دریافت گواهینامه دقیقا مشخص نیست اما می‌توان تخمین زد که اولین تصدیق نامه‌ها قبل از 1291 توسط اولین افسر آزمایش رانندگی زمان قاجار «مسیوکلین» صادر می‌شد. همچنین در سال 1319 شوکت الملوک جهانبانی اولین زنی بود که موفق به دریافت گواهینامه در ایران شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • Mreza Mahdavi
    Mreza Mahdavi | ۳ تیر ۱۳۹۷

    میشه بگید درآمد دیجیاتو از کجاست؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی