ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پارسی جو API نقشه بومی‌اش را رایگان به کسب‌وکارها می‌دهد

استارتاپ‌های مکان محور ایرانی چه در قالب اپلکیشن و چه سایت، در سال‌های گذشته تکیه سنگینی به سرویس گوگل مپس زده بودند؛ سرویسی که اکنون سیاست‌های خود را تغییر داده، قیمت‌هایش را تا ۱۴۰۰ درصد ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲ تیر ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

استارتاپ‌های مکان محور ایرانی چه در قالب اپلکیشن و چه سایت، در سال‌های گذشته تکیه سنگینی به سرویس گوگل مپس زده بودند؛ سرویسی که اکنون سیاست‌های خود را تغییر داده، قیمت‌هایش را تا ۱۴۰۰ درصد افزایش داده و البته دیگر به وب‌سایت‌ها با دامنه IR نیز خدمات نمی‌دهد و آنها را مسدود کرده است.

اگرچه استارتاپ‌ها مشغول استفاده از سرویس گوگل بودند اما به دلیل تحریم‌هایی که از سوی ایالات متحده وجود داشت، این احتمال هیچ وقت کمرنگ نبود که تعادل کسب‌وکارهای ایرانی نقشه محور در نقطه‌ای از زمان به هم بخورد. همه این‌ها در حالی بود که گوگل در ایران حضور نداشت و غنی‌تر شدن داده‌هایش از ایران، صرفاً به واسطه استفاده‌ی کاربران از آن و همکاری مردم ایران در توسعه نقشه گوگل بود. با این حال چند شرکت ایرانی با داشتن همین پیشبینی، کار خود را از مدتی قبل آغاز کرده و با وجود تمام مشکلات امنیتی این حوزه، تصمیم گرفتند تا یک نقشه داخلی از ایران تهیه کنند.

«محمدحسین زارع»، مدیر نقشه پارسی جو که یکی از قدیمی‌ترین سرویس‌های نقشه ایرانی است، اکنون در گفتگو با دیجیاتو اشاره می‌کند که نیاز داریم تا سرویس‌های داخلی را غنی‌تر کنیم، چراکه دست‌کم قرار نیست اتفاق مشابهی مانند گوگل برای آنها رخ دهد و زحمتی که از سوی همه مردم پای این گونه سرویس‌ها کشیده می‌شود، برای همیشه ماندگار خواهد بود: «این یک امتیاز بزرگ است و باید آن را درک کنیم. بحث دیگر در مورد قیمت‌های چنین سرویس‌هایی برای کسب‌وکارهاست. پارسی‌ جو در حال حاضر این خدمات را به صورت رایگان ارائه می‌دهد و اگر روزی برسد که قرار باشد هزینه دریافت کند نیز با مبالغ افزایش یافته‌ی گوگل قابل مقایسه نیست.»

مدیر این نقشه بومی خبر می‌دهد که با توجه به تحریم های اخیر گوگل برای سایت‌های ایرانی مسئولیت پارسی‌جو دوچندان شده است: «در این مقطع همه توان تیم نقشه پارسی‌جو برای پاسخگویی به نیازهای نقشه کاربران را به کار گرفتیم و خوشبختانه با مشارکت و همدلی توسعه دهندگان استفاده کننده از نقشه پارسی جو، توانستیم نیازها را در این حوزه پوشش دهیم. با برنامه‌ای که برای توسعه این سرویس‌ها داریم، فکر می‌کنیم بتوانیم دغدغه‌های مختلف توسعه دهندگان این حوزه را برطرف کنیم.»

زارع عنوان می‌کند که داده‌های نقشه پارسی‌ جو توسط کاربران و تیم نقشه تهیه شده و همین موضوع این امکان را به همه کاربران می‌دهد تا بتوانند داده‌ها را تغییر داده و مکان‌های جدید را ثبت کنند؛ قابلیتی که به گفته او، در دیگر نقشه‌های ایرانی وجود ندارد چرا که سایر شرکت‌ها از داده‌های OSM استفاده می‌کنند: «در آن حالت باید از طریق سایت OSM تغییرات ثبت شود و در هر مقطع زمانی، نقشه‌ها آپدیت شده و نمایش داده شود. اما در پارسی جو کاربر می‌تواند با نام کاربری خودش تغییرات را انجام داده و با تایید ناظر، موارد جدید به نقشه اضافه می‌شود.»

با این حال پارسی‌ جو نیز مانند سایر شرکت‌های خصوصی توسعه دهنده نقشه، تا کنون در مسیر رشد خود با مشکلات بسیاری مواجه بوده است. مشکلی که دیگر تولیدکنندگان نقشه بومی نیز در گفتگو با دیجیاتو به آن اشاره کرده بودند، محدودیت در تولید نقشه‌های هوایی و یا ارائه نشدن آنها از سوی شهرداری‌هاست. پارسی‌ جو نیز اشاره می‌کند که البته با انجام دادن پروژه‌های جانبی برای شهرداری‌ها، موفق به دریافت برخی از داده‌ها شده است؛ پروژه‌هایی که مشخصاً باعث صرف هزینه مالی و زمانی برای یک شرکت خصوصی شده‌اند تا صرفاً بتواند به برخی از داده‌های جغرافیایی دسترسی پیدا کند.

با وجود همه این مسائل، پارسی‌ جو API های مختلفی را منتشر کرده که یکی از آنها نیز مختص نقشه است و به استارتاپ‌های ایرانیِ نقشه محور امکان می‌دهد تا بتوانند رایگان از این خدمات استفاده کنند. اما این API تا چه زمان رایگان خواهد بود و تکلیف درآمدزایی شرکت چه می‌شود؟ زارع در پاسخ به این پرسش دیجیاتو می‌گوید که طرح درآمدزایی از این API در برنامه‌های کوتاه مدت پارسی جو نیست:

«در برنامه بلند مدت برای استفاده کسب و کارهای بزرگ طرح درآمدزایی دیده شده است. API نقشه پارسی‌جو با استفاده از ۴ شیوه شامل ارائه دهنده، آدرس یابی، جستجو و مسیریابی در نقشه امکان تبادل اطلاعات بین پلتفرم‌های مختلف را فراهم می‌کند. از طرفی برای درآمدزایی بیشتر به قسمت جانبی نقشه متمرکز شده‌ایم. مانند یک پنل سازمانی که در حال توسعه آن برای جاهای مختلف هستیم.»

زارع همچنین از تهیه صفحه‌ای برای توسعه‌دهندگان وب خبر می‌دهد که در نقش راهنمای انتشار نقشه پارسی‌جو ظاهر شده است؛ صفحه‌ای که در آن به صورت متمرکز سعی شده راهنمای کوتاه و ساده ارائه شود تا توسعه دهندگان بتوانند به راحتی از نقشه های پارسی جو استفاد کنند:

«در این صفحه ما نحوه «مهاجرت به نقشه پارسی جو» را توضیح داده‌ایم، توسط همین راهنما، افرادی که پیشتر از نقشه گوگل در سایت خود استفاده می‌کردند می‌توانند با تغییر چند خط کد و بدون نیاز به تغییر کل کد‌ها، نقشه پارسی‌جو را جایگزین نقشه گوگل کنند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • HasanHoseinPoor
    HasanHoseinPoor | ۳ تیر ۱۳۹۷

    گوگل مپس رو با اون بزرگی گوگل ول کنیم مال اینا رو هرگز استفاده نمیکنم

  • mohammad_hody_jafary
    mohammad_hody_jafary | ۳ تیر ۱۳۹۷

    "وقتی سرویسی رایگان باشه یعنی کاربر نقش کالا رو ایفا میکنه" من به هیچ وجه از برنامه ها یا سرویسهایی که از پارسی‌جو استفاده کنند رو نصب نمیکنم

    • Ebrahim Zarebidaki
      Ebrahim Zarebidaki | ۵ تیر ۱۳۹۷

      سلام دوست عزیز؛ ما در پارسی جو برای سرویس نقشه آنلاین برنامه ریزی بلند مدتی داریم، به خاطر تحریم ناگهانی اخیر گوگل و کمک به حل مشکل به وجود آمده، سرویس های نقشه را با اینکه هنوز در نسخه نهایی خودشون نیستند منتشر کردیم و دلیل رایگان و نامحدود بودنشون هم همین هست. با همه مشکلاتی که داریم ولی سعی کردیم رضایت کاربرامونو کسب کنیم...

  • میثم م
    میثم م | ۲ تیر ۱۳۹۷

    دمشون گرم،کار بسیار خوبی کردن که نقشه درست کردن.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی