ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

تزریق تکنولوژی به بازار مسکن؛ راهکاری که می‌تواند خرید خانه را آسان‌تر کند

جستجو و یافتن مسکن هیچ گاه کار آسانی نبوده، اما طی سال‌های اخیر با تزریق تکنولوژی به این حوزه و روی کار آمدن اپلیکیشن های خرید خانه در ایران شاهد تسهیل این کار و ایجاد ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۳ تیر ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰

جستجو و یافتن مسکن هیچ گاه کار آسانی نبوده، اما طی سال‌های اخیر با تزریق تکنولوژی به این حوزه و روی کار آمدن اپلیکیشن های خرید خانه در ایران شاهد تسهیل این کار و ایجاد شفافیت بیشتر در معاملات ملکی بوده‌ایم.

با فراگیر شدن اینترنت و مخصوصاً اینترنت موبایل، تبلیغات و اطلاع‌رسانی در حوزه مسکن از شکل و شمایل آگهی‌های کاغذی خارج شد و حالا به لطف استارتاپ‌ها و اپلیکیشن‌ها، متقاضیان با دیدگاه بهتر و وسیع‌تری قادر به جستجوی مسکن ایده‌آل خود هستند. اما همین روش هم تا اندازه‌ای کار را ساده کرده و فقط فضای سنتی را وارد دنیای آنلاین کرده است؛ اتفاقی که در ابتدا کافی به نظر می‌رسید اما امروز می‌توان به شکل بهینه‌تری آن را اجرا کرد.

به لطف اپلیکیشن‌ها متقاضیان با دیدگاه وسیع‌تری قادر به جستجوی مسکن هستند

اکنون زمان آن رسیده تا خود تکنولوژی به این بازار تزریق شده و مشکلات آن مانند یافتن بهترین فایل و قیمت مناسب را حل کند. یکی از قابلیت‌های تکنولوژیکی که امکان بهبود شرایط بازار مسکن را دارد، هوش مصنوعی و یافتن ساده‌تر فایل‌ها در کنار عدم نیاز به بازدید تمام موارد است.

استفاده از عکس و ویدیو در این نوع تبلیغات و ایجاد «راه ارتباطی مستقیم» میان فروشنده و خریدار (و نه افراد دلال)، نه تنها شفافیت بیشتری در امر خرید و فروش به همراه داشته بلکه با ایجاد ارتباط احساسی و سپس درگیر کردن خریدار احتمالی با فرآیند خرید ملک، می‌تواند در رونق بخشی به این بازار تأثیر بسزایی داشته باشد.

برای بررسی تأثیرات تکنولوژی‌های مدرن بر بازار مسکن، در مقاله پیش رو سه سرویس فعال ایرانی در این حوزه و فناوری‌هایی که برای گذر از سنت به دوران مدرن به خدمت گرفته‌اند را مورد بررسی و مقایسه قرار داده‌ایم.

اینپین؛ صاحب پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها

اپلیکیشن های خرید خانه

در بازار آشفته مسکن که هر کس ساز خودش را می‌زند و به سختی می‌توان حرف راست را از دروغ تشخیص داد، شاید اپلیکیشن‌ها بتوانند شفافیت را برای مردم به ارمغان بیاورند. اینپین یکی از همین اپلیکیشن‌هاست که مدت زیادی از ورودش به بازار نگذشته اما تکنولوژی‌هایی را به خدمت گرفته که هم جستجوی مسکن برای کاربران را آسان کند و هم باری از مشکلات این حوزه برداشته باشد.

اینپین دست روی مشکلاتی گذاشته که شاید همه هنگام جستجوی مسکن با آن‌ها مواجه بوده‌ایم: یافتن کیس ایده‌آل متناسب با بودجه، خانه‌ای که با محل کار خیلی فاصله نداشته باشد و هماهنگی‌ قبلی برای بازدید از خانه که در این اپلیکیشن با قابلیت‌هایی منحصر به فرد پوشش داده شده‌اند.

اینپین از تکنولوژی واقعیت افزوده کمک می گیرد

مورد اول، استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده است. اپلیکیشن iOS و اندروید اینپین امکانی فراهم کرده که بتوانید در هر نقطه از شهر محیط را با دوربین گوشی خود اسکن کنید و املاک قابل فروش و یا اجاره اطراف خود را ببینید. به ادعای تیم اینپین، این برای نخستین بار در دنیاست که یک اپلیکیشن بازار املاک از تکنولوژی واقعیت افزوده برای خدمت‌رسانی بهتر به جستجو کنندگان ملک، کمک می‌گیرد.

اپلیکیشن های خرید خانه

قابلیت اسکن در اینپین، املاک فروشی یا اجاره‌ای را تا محدوده 500 متری اطراف شما پوشش می‌دهد. با توجه به نوپا بودن اپلیکیشن اینپین و محدود بودن تعداد آگهی های آن، شاید این قابلیت فعلا برای جستجوی وسیع در همه شهرهای ایران کاربردی نباشد، اما مطمئنا با افزایش کاربران و به تبع آن افزایش آگهی‌های این اپلیکیشن در شهرهای مختلف کشور می‌توانید به راحتی در محله مد نظرتان بگردید و به لطف تکنولوژی واقعیت افزوده، در مورد خانه های فروشی و اجاره ای اطراف اطلاعات کسب کنید.

نکته خوب بعدی اینجاست که برای بازدید از برخی خانه‌ها نیازی به هماهنگی با مالک هم نیست چرا که بازدیدها طبق سیستم Open House انجام می‌گیرد و مالک یا مشاور طبق برنامه از پیش اعلام شده در محل ملک حضور دارد. البته شایان ذکر است که این امکان در نسخه بعدی اپلیکیشن، قابل استفاده خواهد بود و در مرحله تست و آزمایش قرار دارد.

اپلیکیشن های خرید خانه

اما مورد جالب دوم، استفاده از هوش مصنوعی برای یافتن منزل ایده‌آل برای شماست. اینپین یک سیستم «مچینگ» پیشرفته دارد که به طور هوشمندانه نیازهای شما از یک خانه را با دیتابیس خود تطبیق می‌دهد تا املاک ایده‌آل را به شکل پیشنهادهای خاص در دسته بندی های متنوع به شما ارائه دهد. همین فناوری جالب شاید بتواند به میزان زیادی در کاهش اتلاف وقت شما برای جستجوی در اینترنت و مشاورین املاک مؤثر باشد.

Accesscore یکی دیگر از قابلیت‌های جالبی است که در این سرویس نوپا می‌بینید. این ابزار نحوه دسترسی به ملک شما را بررسی می‌کند. به عبارت دقیق‌تر، مثلا می‌تواند به شما بگوید که روی نقشه، بهترین خانه‌ای که تا محل کارتان یک ساعت فاصله دارد کجاست؛ قابلیتی که دست کم من تا کنون مشابه آن را در هیچ سرویس ایرانی دیگری ندیده بودم.

تمام مشاورین املاکی که در اینپین فعالند احراز هویت شده‌‌اند

از سوی دیگر آنطور که خود اینپین می‌گوید، تمام مشاورین املاکی که در این سرویس فعالند احراز هویت شده‌ و آژانسهای املاک مجوز دارند که همین موضوع احتمال کلاهبرداری را کاهش می‌دهد. این هم باید اضافه کرد که در اپلیکیشن اینپین، هم مالکان می توانند آگهی ثبت کنند و هم مشاوران املاک. البته مشاوران املاک صاحب پروفایل تخصصی خود نیز در پلتفرم هستند که امکانات ویژه ای در اختیار آنها قرار می دهد.

اگرچه در حال حاضر به دلیل نوپایی، تعداد موارد لیست شده در اینپین زیاد نیستند اما دست کم از نظر تکنولوژیک این سرویس از دیگران پیشرفته تر عمل کرده و می‌توان آینده مثبتی را برایش پیش‌بینی کرد. ضمنا همه امکانات و قابلیتهای اپلیکیشن اینپین در همه شهرهای ایران در دسترس است.

آلونک؛ با سابقه در امر شفاف سازی بازار مسکن

اپلیکیشن های خرید خانه

در بازار املاک و مستغلات، آلونک نامی آشناست و جزو پیشگامان ورود به این حوزه به حساب می‌آید. گردانندگان این سرویس هدف اصلی خود را ایجاد پلی ارتباطی میان شهروندان و مشاورین مسکن عنوان می‌کنند؛ راهکاری که با کاهش نیاز به مراجعات حضوری کاربر، معاملات ملکی با شفافیت و اعتماد بیشتری انجام شوند.

آلونک پلتفرمی اختصاصی برای مشاورین مسکن هم طراحی کرده است

برای همین آلونک در کنار اکانت‌های کاربری پلتفرمی اختصاصی هم برای مشاورین مسکن طراحی کرده تا با یک تیر دو نشان زده باشد: هم فضای شفاف و قابل اعتمادی برای معاملات ایجاد کند و هم اطلاعات مشاورین با تجربه را برای ارائه تحلیل‌های فنی و پیش‌‌بینی نوسانات قیمتی بازار به کار بگیرد.

در آلونک به غیر از ارائه نمودارهای قیمتی هر منطقه، امکان مشاوره آنلاین با مشاورین خبره هم برای کاربر مهیا شده. نکته خوب اینکه اطلاعات شهری و فرهنگی محله‌های مختلف هم جهت آشنایی بیشتر خریدار با وضعیت هر منطقه به او ارائه می‌شود که همگی این موارد به شفافیت و اعتمادزایی در بازار املاک و مستغلات کمک می‌کنند.

آی هوم؛ سرویسی متمرکز بر متقاضیان خانه

اپلیکیشن های خرید خانه

اهداف کاری آی هوم خیلی متفاوت از آلونک نیست، اما بیشتر از مشاورین املاک روی کاربر عادی متمرکز شده و برآورده کردن نیازهای آنان تلاش می‌کند. آگهی‌هایی که در آی هوم ثبت می‌شوند همگی دارای عکس هستند، و در بعضی موارد ویدیو هم می‌بینید تا بدون زحمت مراجعه حضوری دیدگاه بهتری از ملک مد نظرتان داشته باشید.

هر ملکی که در آی هوم ثبت شده، به غیر از اطلاعات فنی شامل نقشه معابر و دسترسی به سرویس‌های حمل و نقل عمومی، نزدیکترین مراکز خدماتی، درمانی، آموزشی و فروشگاه‌ها هم می‌شود.

امکان مشاهده ملک روی نقشه، پیدا کردن ملک‌های اطراف و تحلیل لحظه‌ای از تغییرات قیمت، پیش‌بینی و روند قیمت منطقه‌ای هم از دیگر خدماتی هستند که آی هوم برای جستجوی خانه به شما ارائه می‌کند.

سایر سرویس‌ها

هر چند مستقیما در حوزه مسکن فعالیت ندارند، اما دیوار و شیپور را هم می‌توان به واسطه استقبالی که از آن‌ها می‌شود جزو سرویس‌های مؤثر بر بازار مسکن به شمار آورد. به یمن وجود امکان ثبت رایگان آگهی و جمعیت بسیار زیاد این دو سرویس، امکان این که مسکن ایده‌آل‌تان در سراسر کشور را بیابید کم نیست.

اما باید این مسئله را هم در نظر داشت که دیوار و شیپور به طور تخصصی در حوزه مسکن فعالیت نمی‌کنند و در معاملات مسئولیتی هم نمی‌پذیرند. با این حساب شکی نیست که تأثیر سرویس‌های تخصصی مسکن بر گره‌گشایی از مشکلات این حوزه به مراتب بیشتر است و آینده بازار را استارتاپ‌های این چنینی رقم می‌زنند.

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید اپلیکیشن‌های خرید و فروش مسکن چقدر می‌توانند در رونق بازار مرتبط با خود مؤثر باشند؟ با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی