ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان اندام مصنوعی خاصی ساخته‌اند که درد را حس می‌کند

به تازگی پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز روشی و راه نوینی برای تولید اندام مصنوعی پیدا کرده‌اند. اکنون آنها قادرند بدین شکل عضوهایی بسازند که توانایی حس کردن درد در آنها تعبیه شده‌ است. معلولین با ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۳ تیر ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

به تازگی پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز روشی و راه نوینی برای تولید اندام مصنوعی پیدا کرده‌اند. اکنون آنها قادرند بدین شکل عضوهایی بسازند که توانایی حس کردن درد در آنها تعبیه شده‌ است.

معلولین با استفاده از این اندام مصنوعی منحصر به فرد قادر خواهند بود، ضربه و لمس را حس کرده و از مصدوم شدن خود جلوگیری کنند.

روش تولید این اندام مصنوعی بدین صورت است که عضوی تولید شده داخل یک پوست الکترونیکی به خصوصی که قادر است درد و لمس را حس کند، پیچیده‌ می‌شود.

پوست الکتریکی یاد شده که e-dermis نام دارد، از یک لایه‌ی نازک پلاستیک و پارچه تشکیل می‌شود. e-dermis تا سر انگشتان یک دست مصنوعی  را می‌پوشاند و پالس‌های الکتریکی تولید می‌کند.

این شوک‌های کوچک به رشته‌ های عصبی فرستاده می‌شود و احساسی شبیه به لمس و تماس را شبیه سازی می‌کنند. بدین طریق فرد می‌تواند در صورت لمس شئی با این اندام مصنوعی ، آن را حس کند.

پیش از این پژوهشگران e-dermis را روی معلولین زیادی آزمایش کرده‌اند که موفقیت آمیز بوده است و آنها تجربه‌ استفاده از این وسیله را به جان گرفتن دوباره‌ی اعضایشان تشبیه کردند.

ناگفته نماند که درد کشیدن از ویژگی‌ های بسیار مفید برای اعضای بدن به حساب می آید چرا که این احساسات به انسان کمک می‌کند تا بدن را از شرایط خطرناک دور کرده و از آن محافظت کند. سرپرست این پروژه درباره چرایی تعبیه سیستم تشخیص درد برای معلولان گفت:

«درست است که درد احساس ناخوشایندی است اما بسیار ضروری است. ایجاد چنین سیستم در اندام مصنوعی نیز می‌تواند به کمک معلولان، خصوصاً ورزشکاران معلول بیاید. پیشرفت‌های به وجود آمده در طراحی اندام مصنوعی و مکانیزم‌های کنترلی می‌توانند به یک معلول کمک کنند تا دوباره توانایی جرکتی پیدا کند اما آنها اصولاً از لحاظ حسی معنایی ندارند و قادرند نیستند به کاربر بازخوردهایی منتقل کنند.»

 

تماشا کنید: سنسور بسیار کوچکی که می تواند عملکرد اندام های داخلی را رصد و اندام های مصنوعی را کنترل نماید

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی