ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویندوز 98
تکنولوژی

تاریخچه ای از سیستم عامل ویندوز 98 به مناسبت 20 سالگی

20 سال پیش در 25 ژوئن 1998 بود که ویندوز 98 به عنوان جایگزینی برای ویندوز 95 منتشر شد. ویندوز ان تی 4.0 در سال 1996 عرضه شده بود، ولی عمده کاربران ویندوز 95، سخت ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۵ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۱۵

20 سال پیش در 25 ژوئن 1998 بود که ویندوز 98 به عنوان جایگزینی برای ویندوز 95 منتشر شد.

ویندوز ان تی 4.0 در سال 1996 عرضه شده بود، ولی عمده کاربران ویندوز 95، سخت افزار به اندازه کافی قوی برای استفاده از آن را نداشتند. به همین دلیل ویندوز 98 عرضه شد تا این جای خالی را برای کاربران پر کند.

اولین نسخه بتا از ویندوز 98 با اسم رمز «مِمفیس» در سال 1996 از راه رسید. در حالی که آخرین نسخه عرضه شده برای تولید کنندگان (RTM) دو سال بعد از آن عرضه شد. در این نسخه پشتیبانی از USB در نظر گرفته شده بود.

ویندوز 98

یکی از اتفاقات به یاد ماندنی تاریخ مایکروسافت، طی رونمایی از ویندوز 98 پیش آمد. «بیل گیتس»، مدیرعامل مایکروسافت و «کریس کاپوسلا»، مدیر ارشد بازاریابی برای نمایش قابلیت های ویندوز 98 روی صحنه رفته بودند تا یکی از قابلیت های جدید ویندوز، یعنی «پلاگ اند پلی» را نشان دهند؛ قابلیتی که امکان اتصال پرینتر، اسکنر یا وسایل دیگر را فراهم می کرد و کاربر برای کار با این وسایل نیاز به هیچ کار پیچیده دیگری در ویندوز نداشت.

هنگامی که کاپوسلا دستگاهی را متصل کرد،  «صفحه آبی مرگ» (BSOD) به نمایش درآمد و به دنبال این موضوع صدای خنده و تمسخر حضار سالن را در بر گرفت. در ویدیوی زیر می توانید این اتفاق را مشاهده کنید:

اپلیکیشن هایی با تمرکز بر وب از جمله آوتلوک اکسپرس، فرانت پیج و وب سرور شخصی نیز با ویندوز 98 روی سیستم نصب می شدند. همچنین مایکروسافت نسخه 4.01 مرورگر اینترنت اکسپلورر را برای ویندوز 98 ارائه کرد. به لطف اکتیو دسکتاپ محتوای مبتنی بر HTML از جمله تیتر خبرها روی صفحه دسکتاپ نمایش داده می شدند که البته این قابلیت بار زیادی را روی پردازنده و رم سیستم تحمیل می کرد.

مایکروسافت همچنین قابلیتی به نام «WDM» را در ویندوز 98 عرضه کرد. به لطف این قابلیت درایورهایی (راه اندازهای نرم افزاری) که برای سخت افزارها نوشته می شدند نیاز به کدهای کمتری داشتند و در عین حال درایورهای تولید شده بر اساس آن با نسخه های ویندوز که بعدتر عرضه می شدند نیز سازگار بودند.

در یک سال بعد مایکروسافت نسخه بهبود یافته ای تحت ویندوز 98 اس ای (به معنی نسخه دوم) را عرضه کرد. از جمله موارد جدید این نسخه می توان به اینترنت اکسپلورر 5 اشاره کرد. پس از آن ویندوز میلنیوم یا Me و 2000 از راه رسیدند.

در نهایت مایکروسافت در سال 2006 به تمامی پشتیبانی ها از ویندوز 98 خاتمه داد؛ ویندوزی که موجب تثبیت جایگاه مایکروسافت به عنوان بازیگری برتر در صنعت کامپیوترهای شخصی شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • mohammad ghorbani
    mohammad ghorbani | ۶ تیر ۱۳۹۷

    یادش به خیر! اون دوران Midtown Madness بازی میکردم و Return to Castle Wolfenstein و need for speed 3 و بعدش چیزایی مثل IGI و Hitman و اینا. دورانی بود. GTA 2 هم یادش به خیر. میرفتیم تانک برمیداشتیم همه رو له میکردیم.

  • Javid Javdani
    Javid Javdani | ۶ تیر ۱۳۹۷

    خیلی خوب بود ...ممنون

  • علی قنبری
    علی قنبری | ۶ تیر ۱۳۹۷

    یادش بخیر ، بهترین لحاظات دوران کامپیوتر

مطالب پیشنهادی