ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قبولی
نرم افزار و اپلیکیشن

مصاحبه با بنیان‌گذار اپلیکیشن قبولی: ما از کتاب تست مؤثر تر هستیم

آموزش در ایران وارد یک دوره گذار شده؛ روش‌های سنتی کم کم جای خود را به شیوه‌های مدرن آموزشی می‌دهند و استارتاپ‌ها با شور و انگیزه‌ای مثال زدنی به این کار سرعت می‌بخشند. شاید اثرات ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۵ تیر ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

آموزش در ایران وارد یک دوره گذار شده؛ روش‌های سنتی کم کم جای خود را به شیوه‌های مدرن آموزشی می‌دهند و استارتاپ‌ها با شور و انگیزه‌ای مثال زدنی به این کار سرعت می‌بخشند. شاید اثرات واضح این حرکت را هم بتوانیم این روزها در کنکور و ابزارهای کمک آموزشی مرتبط با آن ببینیم.

این روزها شاهد ظهور اپ‌هایی هستیم که هر کدام به نحوی برای آمادگی کنکوری‌ها تلاش می‌کنند؛ یکی تمرکز خود را بر آموزش‌های ویدیویی و تشریح مسائل گذاشته، دیگری روی مشاوره و برنامه‌ریزی و مواردی هم هستند که با «آزمون‌سازی شخصی» به این روند آماده‌سازی یاری می‌رسانند.

«قبولی» در دسته سوم قرار می‌گیرد؛ اپلیکیشنی که به واسطه رویکرد متفاوتش در آماده‌سازی کنکور با استقبال کاربران مواجه شد و در جشنواره وب و موبایل امسال توانست به عنوان بهترین اپلیکیشن آموزشی از دیدگاه مردم انتخاب شود. برای آشنایی بیشتر با قبولی و خدماتی که ارائه می‌کند در واپسین روزهای بهار مهمان دفتر این شرکت در تهران بودیم و با یکی از بنیان‌گذاران این استارتاپ به گپ و گفتگو پرداختیم.

پرواز بلند با بال‌های کوچک

قبولی
میلانی با طمأنینه و اعتماد به نفس خاصی صحبت می‌کند، به همه سؤالات پاسخ های کوتاه و دقیق می‌دهد و مشخصا روی کارش مسلط است. هر چند خیلی دوست ندارد که در مورد عملکرد مالی و درآمدزایی قبولی به ما اطلاعات زیادی بدهد.

زنگ درب را که می‌زنیم، آقای مدیر عامل خودش شخصا با رویی باز و گشاده به استقبال‌مان می‌آید و ما را برای مصاحبه به اتاق کارش دعوت می‌کند. «سید احمد میلانی» متولد سال 67 است و با مدرک کارشناسی علوم کامپیوتر از دانشگاه UCL لندن فارغ التحصیل شده. می‌گوید از ابتدا خیلی به مدرک اعتقادی نداشته و همیشه کار را به درس ترجیح می‌داده، برای همین تحصیلات آکادمیک را بیشتر از لیسانس ادامه نداده و بلافاصله بعد از دانشگاه به آمریکا مهاجرت کرده و مدتی را هم آنجا به عنوان مهندس شبکه در شرکت پرآوازه «سیسکو» مشغول کار بوده است.

«از همان روز اول که برای تحصیلات به خارج از کشور رفتم تصمیم نداشتم برای همیشه آنجا بمانم. به خاطر همین برگشتم. بعد از برگشت به ایران با چند نفر از دوستان قدیمی تصمیم گرفتیم که یکی از پروژه‌های نیمه‌کاره‌مان در حوزه خدمات زیرساخت را ادامه بدهیم. استارتاپی را با محوریت دفتر کار مجازی شروع کردیم که متأسفانه به نتیجه نرسید، اما تقریبا یک سال و نیم پیش بود که کار اپلیکیشن«قبولی» را آغاز کردیم.»

ایده اولیه قبولی از اپلیکیشن آماده‌سازی شرکت در آزمون پزشکی انگلستان الگوبرداری شده

ایده اولیه قبولی از یک اپلیکیشن خارجی الهام گرفته شده؛ برنامه‌ای برای آماده‌سازی شرکت در آزمون پزشکی انگلستان که محصول بسیار موفق و مؤثری بوده و همین اعضای تیم قبولی را وا داشته که نمونه بومی چنین اپی را برای آزمون‌های داخلی مهم کشور بسازند که بدون شک «کنکور» مهم‌ترین آن‌هاست.

میلانی می‌گوید که مسئله «آموزش» در ایران یکی از حوزه‌هایی است که به شدت در باتلاق روش‌های سنتی گرفتار آمده و کمتر از سایر حوزه‌ها به آن بها داده شده. همین دغدغه هم باعث شده که قبولی را بسازند تا به قول خودش بچه‌های پشت کنکوری برای تست زدن و مرور کتاب‌ها لازم نباشد که با خودشان کتاب‌های سنگین و قطور را به این طرف و آن طرف بکشند.

میلانی یکی از هم‌بنیان‌گذاران قبولی است که به همراه دو نفر دیگر، هر سه کار بر روی اپلیکیشن را به طور نیمه وقت و با بودجه اندکی آغاز کردند. از او در مورد مقدار بودجه اولیه کار می‌پرسم که پاسخ عجیبی می‌دهد: «با چه بودجه‌ای؟ با هیچ بودجه‌ای!»

البته وقتی با چشم‌های گرد شده از تعجب من مواجه می‌شود و کمی اصرار می‌کنم، جزئیات بیشتری در اختیارمان می‌گذارد:

«قبولی بودجه اولیه نداشت، اما طبیعتا در مسیر توسعه برایش خرج کرده‌ایم. برای شروع کار بزرگترین سرمایه‌ای که روی قبولی گذاشتیم وقت خودمان بود و شاید ۵ تا ۱۰ میلیون تومان هزینه؛ از جیب خودمان و هر زمان که پروژه ایجاب می‌کرد به آن پول تزریق می‌کردیم.»

قبولی
اعضای تیم قبولی در حال برگزاری جلسه هفتگی

قبولی تا امروز صرفا روی سرمایه خصوصی متکی بوده و به گفته میلانی، تا کنون از سوی دولت یا سازمان آموزش و پرورش پیشنهاد حمایتی نداشته. تنها ارتباطی که تا‌ امروز میان قبولی و آموزش و پرورش شکل گرفته در راستای کسب مجوز فعالیت (که میلانی از آن با عنوان «تأییدیه کیفی» یاد می‌کند) بوده که ظاهرا تأثیر چندانی هم روی کار اپلیکیشن نداشته است. سوژه مصاحبه ما در ادامه با خنده می‌گوید که این مجوزها را صرفا برای این گرفتیم که بعدا برای کارمان مشکلی پیش نیاید!

از او در مورد مقدار بودجه اولیه کار می‌پرسم که پاسخ عجیبی می‌دهد: «با چه بودجه‌ای؟ با هیچ بودجه‌ای!»

یقینا نبود ارتباطی منسجم میان استارتاپ‌های این چنینی و سازمان آموزش و پرورش (که می‌توانند مکمل کار یکدیگر باشند) موضوع تأسف آور و قابل تأملی است. شاید با تشکیل یک جامعه از استارتاپ‌های فعال در حوزه محصولات آموزشی، در آینده ارتباطات بهتری میان دولت و توسعه‌دهندگان این محصولات شکل بگیرد که به گفته میلانی، متأسفانه تا امروز کلیه تلاش‌ها در این راستا به در بسته خورده‌اند.

«ندانستن این که چه کار کنیم و چه مجوزهایی را کسب کنیم که فردا برای فعالیت‌مان مشکلی پیش نیاید هم دغدغه بزرگی بود.»

میلانی ضمن انتقاد از نبود شفافیت در طی روند قانونی فعالیت اپلیکیشن‌های آموزشی به ما از مشکلات مالیاتی، بیمه، کپی رایت و ... هم گفت و آن‌ها را جزو مسائلی دانست که در شروع کار زحمت زیادی به دوش اعضای تیم سازنده انداختند.

ما رقیب نداریم

قبولی

میلانی در حوزه کاری قبولی ادعا می‌کند طی یک سال و دو ماهی که از انتشار اپ گذشته، هنوز هیچ رقیب «مستقیمی» ندارند. دلیل این ادعا اینجاست که بسیاری از اپلیکیشن‌های آموزشی، مبحث آموزش از طریق ویدیو یا برگزاری دوره‌های آنلاین را هدف قرار داده‌اند و قبولی به عنوان یک اپلیکیشن «آزمون‌ساز» تنها نمونه‌ای است که با مجوزهای لازم در ایران فعالیت می‌کند.

«هدف قبولی تسهیل آمادگی شما برای شرکت در یک آزمون است. سرویسی که امروز در قبولی می‌دهیم، یک خودآزمون محسوب می‌شود؛ محصولی که می‌تواند از کاربر آزمون بگیرد، به او مشاوره بدهد و بگوید که نقاط قوط و ضعفش کجاست و روی چه موضوعاتی باید بیشتر کار کند.»

«ادعا نداریم که از کلاس کنکور می‌توانیم مؤثر تر باشیم»

قبولی در حال حاضر این آزمون‌سازی را برای تست‌های کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد، آزمون‌های استخدامی و آزمون‌ راهنمایی و رانندگی انجام می‌دهد. البته میلانی می‌گوید که حوزه‌های تحت پوشش اپلیکیشن در حال گسترده شدن هستند و به قول خودش قبولی هر جایی هست که آزمونی وجود داشته باشد تا بتواند آمادگی برای آن را تسهیل کند.

البته کلاس‌های کنکور و کتاب‌های کمک آموزشی هم همین کار را انجام می‌دهند، و شاید در دیدگاه بعضی از افراد این روش‌ها همچنان نسبت به آموزش مجازی مؤثرترند. با این شرایط از او می‌پرسم فکر می‌کنید قبولی چه چیزی دارد که بتواند جایگزین روش‌های کلاسیک و نسبتا جا افتاده میان مردم باشد؟

«قبولی از کتاب تست مؤثر تر است به این خاطر که هم به‌روز تر و هم کار با آن راحت‌تر است، اما ادعا نداریم که از «کلاس کنکور» می‌توانیم مؤثر تر باشیم چرا که ما صرفا یک ابزار کمک آموزشی هستیم.»

قبولی
پیش از مصاحبه در مورد خوش مشرب بودن میلانی شنیده بودم. رفتار صمیمانه اش با کارمندان و جو دوستانه شرکت کاملا مؤید این موضوع بود.

به عقیده او بین موفق شدن در یک آزمون و تست زدن، رابطه مستقیمی وجود دارد و قبولی از این بابت مؤثر است که همین امر تست‌زنی، یادگیری اشتباهات و تثبیت موضوعات در ذهن را تسهیل کرده. در واقع با در دست داشتن اپلیکیشنی که همه جا همراه شماست، امکان آزمون‌سازی دارد و پاسخ‌ها را به طور تشریحی ارائه می‌کند دیگر نیازی به حمل کتاب تست نخواهید داشت.  البته می‌گوید قبول دارد که برای بعضی دروس (مثل واحدهای تخصصی ریاضی، فیزیک و ...) صرفا تکیه به اپلیکیشنی مثل قبولی کافی نیست و در این زمینه هنوز کلاس‌های حضوری تأثیرگذاری خاص خود را دارند.

در ادامه از کنکور می‌پرسم و برنامه‌های ویژه‌ای که قبولی برای پشت کنکوری‌ها تدارک دیده. بنیان‌گذار اپلیکیشن می‌گوید که برای برنامه‌ریزی کنکور امسال کمی دیر شده به این خاطر که پشت کنکوری‌ها تا حالا منابع درسی‌شان را انتخاب کرده‌اند و قبولی صرفا برای تست‌زنی می‌تواند به کمک‌شان بیاید:

«به خاطر نزدیکی به کنکور، قیمت بسته پیش‌دانشگاهی قبولی را با 75 درصد تخفیف به شانزده هزار تومان رسانده‌ایم تا پشت‌کنکوری‌ها به عنوان یک ابزار راحت و در دسترس آن را بگیرند و استفاده کنند. اما بر خلاف کنکور ارشد که بسیاری از افراد در فاصله یکی دو ماه مانده به آزمون شروع به خواندن می‌کنند، کنکور کارشناسی اینطور نیست و نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدتی است که ما با ارائه تخفیف فعلا ابزاری ارائه کردیم که بچه‌ها بتوانند در روزهای باقی مانده از آن استفاده کنند.»

قبولی

میلانی البته در ادامه می‌گوید که از سال‌های بعدی با برگزاری «آزمون‌های آنلاین» در قبولی می‌خواهند برنامه‌های بهتری برای پشت‌کنکوری‌ها در نظر بگیرند و اولین آزمون آنلاین اپلیکیشن هم بهمن ماه امسال برگزار می‌شود. می‌پرسم برای پیشگیری از تقلب در این آزمون‌ها چه‌ کار می‌کنید؟

«اولا کسی که تقلب می‌کند دارد خودش را گول می‌زند و آماری که از این کار بدست می‌آورد هیچ فایده‌ای برایش ندارد. ضمنا قبولی دقیقا می‌داند که یک دانش‌آموز چگونه تست می‌زند و در کدام درس‌ها ضعیف است یا قوی. بنابراین در آزمون‌های آنلاین برایمان کاملا محرز می‌شود که کاربر تقلب کرده یا نکرده و این موضوع را به اطلاع او می‌رسانیم. اما در کل نمی‌توان جلوی این موضوع را گرفت چرا که یک عده همیشه جامعه خطا هستند و زمان می‌برد که فرهنگ استفاده از آزمون‌های آنلاین به طور کامل جا بیفتد.»

«نرخ تعامل» کاربران نسخه آیفون بالاتر بوده است

قبولی در حال حاضر برای پلتفرم‌های اندروید و iOS ارائه شده و از همین حیث متفاوت از رقبایش عمل کرده، چرا که بسیاری از اپلیکیشن‌های آموزشی نسبت به ارائه نسخه‌ای برای آیفون و آیپد بی‌توجه هستند. از میلانی دلیل ارائه نسخه iOS و سرمایه‌گذاری روی این پلتفرم را می‌پرسم و این که تا امروز چه بازخوردهایی از این کار بدست آورده‌اند.

می‌گوید علیرغم این که بازار اندروید جمعیت بیشتری دارد و نسخه اندروید قبولی هم امکانات بیشتری نسبت به نسخه iOS ارائه کرده، با این وجود «نرخ تعامل» کاربران نسخه آیفون بالاتر بوده و کاربران این نسخه تمایل بیشتری به هزینه کردن در آن نشان داده‌اند.

تسلط کامل تیم بر برنامه‌نویسی iOS هم یکی دیگر از دلایلی بوده که دوست‌ داشته‌اند حتما توسعه این نسخه را هم در برنامه‌هایشان داشته باشند. البته آی مک‌های متعددی که روی میز کارکنان قبولی دیدیم هم کاملا مؤید علاقه ویژه تیم قبولی به اکوسیستم اپل بود!

هنوز به مرحله سوددهی نرسیده‌ایم

قبولی

قبولی طی یک سال و دو ماهی که از انتشار اپلیکیشنش گذشته، آمار و ارقام خوبی بدست آورده که از میلانی می‌خواهیم بعضی از آن‌ها را با ما به اشتراک بگذارد:

«ما در یک سال گذشته، تقریبا حدود 200 هزار نصب داشته ایم که شاید تا امروز 100 هزار موردشان نصب فعال بوده‌اند. از نظر ما هر فردی که طی دو ماه گذشته از قبولی استفاده کرده مشمول آمار نصب فعال می‌شود. در روز هم بین هزار تا دو هزار نفر از اپلیکیشن استفاده می‌کنند و حول و حوش کاربران فعال ماهانه ما هم به 40 هزار نفر می‌رسد.»

قبولی از طریق پرداخت‌ درون‌برنامه‌ای و دریافت حق اشتراک بابت دسترسی به سؤالات درآمدزایی می‌کند و برای همیشه هم به همین منوال پیش خواهد رفت. با این وجود چالشی که بر سر راه اپلیکیشن‌های این چنینی مطرح می‌شود فصلی بودن و استفاده مقطعی از آن‌هاست.

قبولی از شروع کار تا امروز حدود 200 هزار نصب داشته است

مطمئنا وقتی زمان کنکور به اتمام می‌رسد، کسی به سراغ قبولی نخواهد رفت. برای همین از میلانی می‌پرسم که در شرایط افت کاربر چگونه درآمدزایی می‌کنید؟

«اینطور نیست که خرید ما تعطیل شود. شاید بعد از کنکور افتی داشته باشیم، اما محتوای دیگری هست که آن افت را جبران کند، به عنوان مثال آزمون استخدامی یا آزمون زبان. چون در حوزه‌های مختلف هستیم رشته‌های مختلف‌مان برایمان درآمدزایی می‌کنند.»

با این وجود، قبولی هنوز به مرحله سوددهی نرسیده. میلانی می‌گوید که اپلیکیشن طی مدت فعالیتش تا امروز هزینه‌های جاری‌اش را در می‌آورده اما فعلا تمرکز شرکت روی تبلیغات بیشتر برای اپلیکیشن است و اگر درآمدی حاصل می‌کنند، خودشان مبلغی روی آن می‌گذارند و خرج تبلیغات می‌کنند.

مشاور تست‌زنی امروز، پلتفرم آزمون‌های آنلاین فردا

قبولی
عکس یادگاری از تمام بچه های قبولی در یک قاب

«ما تنها راه حل هوشمندسازی نخواهیم شد. قبولی در آینده جزایر مختلفی در سرویس‌دهی خواهد داشت که هر کدام به تنهایی کار می‌کنند. اما در حال حاضر آزمون‌سازی شخصی و مشاوره کارهایی است که انجام می‌دهیم و روی آن متمرکز هستیم.»

به گفته میلانی، قبولی فعلا روی حوزه آزمون‌سازی و مشاوره تست‌زنی متمرکز شده اما در آینده می‌خواهد پلتفرمی برای برگزاری آزمون‌های آنلاین و البته اکوسیستمی برای ایجاد ارتباط مجازی میان معلم و دانش‌آموزان باشد. همچنین نسخه تحت وب اپلیکیشن هم به زودی منتشر می‌شود تا برای دسترسی به آن لزوما نیازی به نصب اپلیکیشن نداشته باشید. اما وقتی از دیدگاهش در مورد آینده اپلیکیشن‌های آموزشی می‌پرسم، این گونه پاسخم را می‌دهد:

«خیلی خوب خواهد بود. با توجه به موفقیت اپلیکیشن‌های مشابه خارجی، انتشارات کاغذی که بسته شده‌اند، کلاس‌های کنکوری که جای خود را به یک بوت کمپ ویدیویی داده‌اند می‌توان متوجه شد که ایران هم در همین مسیر قرار دارد. اما کسانی که مثل ما در حوزه آموزش کار می‌کنند باید صبر داشته باشند چرا که مشکلات این حوزه کم نخواهد بود. ما به عنوان یک مجموعه انتفاعی بسیار کوچک، قطعا رقبای بزرگی بر سر راه خواهیم داشت که اگر برایشان خطری داشته باشیم ممکن است نسبت به ما واکنش نشان ‌دهند.»

«وقتی در مدرسه می‌گویند که برای موفقیت گوشی‌ات را کنار بگذار، کار ما را برای اثبات تأثیرگذاری روش‌مان دشوار می‌کنند»

البته در ادامه می‌گوید که خوشبختانه تا امروز با برخوردی از سوی رقیبان سنتی مواجه نبوده‌اند چرا که هدف‌شان تخریب حوزه کاری دیگران نیست و با این دیدگاه که ابزاری برای کمک به ابزارهای موجود دیگر برای پیشرفت آموزش باشند، در بازار حضور دارند.

«هیچ موفقیتی یک شبه بدست نمی‌آید. باید صبر کنیم، دوام بیاوریم، خرج کنیم و به شکم‌مان سنگ ببندیم که بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم. فکر می‌کنم هنوز برای جا افتادن فرهنگ استفاده از اپلیکیشن‌های آموزشی زمان زیادی باقی مانده. وقتی در مدرسه به دانش‌آموز می‌گویند که برای موفقیت در درس گوشی‌ات را کنار بگذار، این موضوع کار ما را برای اثبات تأثیرگذاری روش‌مان دشوار می‌کند.»

میلانی راه حل این مشکل را انتشار آمار و ارقام استفاده از قبولی و ارائه آن به نهادهای سنتی می بیند و می گوید باید تأثیرگذاری این اپلیکیشن‌ها را از این طریق جا بیندازیم. باید نشان دهیم که در صورت گسترش استفاده از آن‌ها چقدر در مصرف کاغذ صرفه‌جویی می‌شود و چقدر می‌توانیم وقت‌های زائد گشت و گذار در موبایل برای دانش‌آموزان را به وقت مفید تبدیل کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • مهدی
    مهدی | ۵ تیر ۱۳۹۷

    دمش گرم که برگشته ایران و خدمت میکنه.

  • pnwxyz
    pnwxyz | ۵ تیر ۱۳۹۷

    واقعا عالی بود?
    ای کاش مصاحبه ویدئویی هم داشت.

  • 012
    012 | ۵ تیر ۱۳۹۷

    یک دنیا ممنون
    خدا خیرتون بده
    از این دسته مصاحبه ها با استارت آپ ها لطفا بیشتر انجام بدید
    حتی اگر بشه گفتگو با استارت آپ های خارجی ها حتی آنلاین داشته باشید که عالی تر میشه
    خیلی گلید
    ممنون دیجیاتو

    • امین بیگ‌زاده
      امین بیگ‌زاده | ۵ تیر ۱۳۹۷

      حتما، تلاشمون رو می‌کنیم. ممنون از شما.

مطالب پیشنهادی