ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بررسی بازی Brawl Stars؛ آیا با جایگزین کلش رویال رو‌به‌رو هستیم؟

[بررسی Brawl Stars در تاریخ 6 تیر 97 بروزرسانی شده است] سوپرسل در چند عنوان اخیرش نشان داده که تبحر خاصی در ساخت بازی‌های جریان ساز دارد. چه از کلش آو کلنز که با ساده ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۶ تیر ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰

[بررسی Brawl Stars در تاریخ 6 تیر 97 بروزرسانی شده است]

سوپرسل در چند عنوان اخیرش نشان داده که تبحر خاصی در ساخت بازی‌های جریان ساز دارد. چه از کلش آو کلنز که با ساده سازی بیشتر سبک استراتژی توانست موج جدیدی از بازی‌های این سبک را به راه بیاندازد و چه کلش رویال که با ترکیب چند سبک مختلف، به کمک Hearthstone آمد و بازی های کارتی موبایل را روی بورس انداخت.

حدود یک سال و نیم پیش، این توسعه دهنده از عنوان جدیدش با نام «برول استارز» (Brawl Stars) پرده برداشت و بلافاصله بازی را به صورت سافت لانچ روی iOS و کشور کانادا عرضه کرد. در حالی که سوپرسل برنامه داشت نسخه نهایی عنوان جدیدش را در کریسمس 2017 منتشر کند ولی نه خبری از ورژن کامل شد و نه نسخه اندروید بازی به انتشار رسید.

با این حال روز گذشته بازی بالاخره به اندروید آمد و به تمام شایعات پایان دهد؛ روند تولید Brawl Stars به خوبی طی می‌شود و احتمالا تا پایان امسال هم شاهد عرضه نسخه نهایی خواهیم بود. نسبت به سال گذشته که بازی را روی iOS تجربه کردیم، Brawl Stars تغییراتی زیادی به خودش دیده و حالا با عنوانی رو به رو هستیم که توانسته هویتش را پیدا کند.

بازی Brawl Stars
نمایی از نسخه چند ماه پیش Brawl Stars، قبل از آنکه دوربین بازی افقی شود.

نه اینکه نسخه‌های پیشین بی هویت بودند، ایده‌های اوریجینال همیشه بخشی جدانشدنی از ساخته‌های سوپرسل هستند و در این زمینه Brawl Stars یکی از بهترین‌های فنلاندی‌ها به حساب می‌آید. با این وجود Brawl Stars تا چند ماه پیش به پازلی شباهت داشت که بعضی قطعه‌هایش در جای درست قرار نداشتند. Brawl Stars جدید این مشکل را ندارد.

برخلاف کلش آو کلنز و کلش رویال که روی ارائه یک تجربه واحد دست گذاشته‌اند، Brawl Stars ترکیبی از چند مینی گیم مختلف است که هر چند در تمامی آن‌ها با یک مکانیزم گیم پلی مشترک طرف هستیم ولی همگی دارای قوانین خاص خود برای پیروزی و بعضا ویژگی‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند.

پیش از شروع هر کدام از حالت‌های گیم پلی، می توانید شخصیت خود را از میان مبارزین که در بازی با نام برولر (Brawler) شناخته می شوند، انتخاب کنید. سپس نوبت به رفتن به میدان نبرد می رسد، جایی که دوربین از بالا بوده و به کمک دکمه سمت چپ کاراکتر را حرکت می دهید و با آیکون‌های سمت راست تیراندازی خواهید کرد.

Brawl Stars android
نمایی از Brawl Stars جدید، بعد از آنکه دوربین بازی افقی شد.

در حال حاضر که این مطلب را می‌نویسیم، Brawl Stars پنج مود مختلف دارد. برای اینکه حالت‌های گیم پلی بازی تکراری نشوند، سوپرسل در اینجا از ایده محدودیت زمانی چالش های روزانه (Event) بازی های آنلاین استفاده کرده است. در عناوین آنلاین، معمولا هر چند وقت یک بار چالش روزانه جدیدی با محدودیت زمانی به نمایش در می‌آید.

در مرحله اول شناخت قابلیت‌های هر شخصیت و در قدم بعد کار تیمی مهمترین ارکان پیروزی در بازی هستند

یعنی اگر تا چند ساعت این چالش را انجام ندهید، ماموریت عوض شده و یک چالش دیگر با محدودیت زمانی متفاوت جایگزین می‌شوند. چگونگی نمایش مودهای Brawl Stars نیز به نوعی شبیه همین ایونت‌ها است. هر چند ساعت یک بار، به صورت تصادفی مودها تغییر می‌کنند. این روند نیز همانند یک حلقه تکرار می‌شود.

البته این جا یک مسئله وجود دارد، تمام حالات گیم پلی بازی به اندازه کافی سرگرم کننده هستند و بنابراین خیلی کم پیش می آید که بابت محدودیت زمانی موجود و تغییر مودها انتقاد داشته باشید. اما حالت‌های گیم پلی ساخته جدید استودیوی سوپرسل که از آن‌ها حرف می زنیم چگونه‎اند؟

Brawl Stars
از دیدگاه بعضی‌ها Brawl Stars عنوانی در سبک MOBA، همانند وین گلوری، است. هر چند شباهت‌هایی وجود دارد ولی سوپرسل به قدری دست به تغییرات زده که بازی مسیرش را کاملا از عناوین MOBA جدا کند.
  • Bounty

در اینجا بازیکن‌ها به دو تیم سه تایی تقسیم می‌شوند و شروع به نبرد با یکدیگر می‌کنند. چیزی شبیه به حالت Team Deathmatch در بازی‌های شوتر اما با تفاوت‌های واضح: در مود Bounty بازی هر بازیکنی را بکشید، ستاره او را گرفته و یک ستاره به ستاره‌های خود اضافه می‌کنید. هر تیمی هم بیشترین ستاره را داشته باشد پیروز خواهد شد. بنابراین نه تنها باید بقیه را بکشید بلکه در صورتی که ستاره‌های زیادی دارید باید مراقب باشید نمیرید.

  • Gem Grab

در Gem Grab باز دو تیم سه تایی رو به رو هم قرار می‌گیرند. اما در اینجا جای ستاره، کریستال‌ها مهمترین عامل در پیروزی هستند. وسط نقشه بازی، یک معدن کریستال وجود دارد که هر چند ثانیه یک بار کریستالی را به زمین می‌فرستد و باید سعی کنید زودتر از حریف آن را به دست بیاورید. هر تیمی که ده کریستال جمع کند، ثانیه شمار بازی شانزده ثانیه می‌شمارد، اگر در این مدت برنده توانست از کریستال‌هایش محافظت کند پیروز خواهد شد.

  • Heist

در Heist به نوعی یک تیم نقش محافظت کننده را داشته و دیگری به عنوان دزد در بازی حضور دارد. تیم محافظت کننده دارای صندوقچه‌های کریستال است و تیم دزد باید با استراتژی‌های مختلف و حمله به آن ها، این صندوقچه‌ها را در نهایت دو دقیقه و سی ثانیه بدزد.

  • Brawl Ball

بازی Rocket League را دیده‌اید؟ Brawl Ball نسخه Brawl Stars همان است که حالا شخصیت های بازی جایگزین ماشین‌ها شده‌اند و البته با اسلحه هایی که دارید باید توپ را از حریف بربایید. در این حالت گیم پلی، یک وظیفه دارید: با توپ فوتبال به حریف گل بزنید. هر تیمی که زودتر دو گل بزند برنده خواهد شد. ترکیب فوتبال با مکانیزم‌های اکشن بازی، Brawl Ball را تبدیل به یکی از جالب‌ترین مودهای ساخته سوپرسل کرده است.

  • Showdown

این مود بازی به نوعی شبیه به حالت بتل رویال است. در Showdown ده بازیکن در محیطی بزرگ (حداقل نسبت به محیط مودهای دیگر) قرار می‌گیرند و باید سعی کنند بقیه را بکشند. در نهایت هر کس که زنده بماند پیروز خواهد شد. وجود جعبه‌هایی برای افزایش قدرت هر کاراکتر و کوچک شدن محیط به خاطر پخش شدن گاز سمی از ویژگی‌های این مود است. در بروزرسانی جدید، بازی تیمی هم به این حالت اضافه شده و می‌توانید با دیگران هم‌ گروه شوید.

Brawl Stars
هر برولر دارای سبک مبارزه خاص خودش است و تفاوت‌های آن‌ها باعث شده تا بازی با هر کدام لذت خودش را داشته باشد. هر شخصیت دارای یک قدرت ویژه نیز هست.

معمولا با وجود اینکه ترکیب چند مینی گیم در بازی های موبایل جواب نمی‌دهد و خیلی از عناوین این سبک در بهترین حالت کیفیت متوسطی دارند اما سوپرسل با استفاده از مودهایی که با وجود تفاوت‌هایشان همچنان از همان هسته اصلی گیم پلی پیروی می‌کنند و شباهت هایی با یکدیگر دارند، توانسته از آزمون سخت خود سربلند بیرون بیاید.

تغییرات بخش کنترل، بازی را نسبت به گذشته لذت بخش‌تر کرده است

در واقع اگر بخواهیم تنها المان جریان ساز Brawl Stars را نام ببریم به همین ویژگی می‌توانیم اشاره کنیم. سوپرسل نشان داده که چگونه می توان چند مینی گیم مختلف را ترکیب کرد و همچنان از جریان اصلی بازی خارج نشد. چیزی که کمتر توسعه دهنده‌ای توانسته به آن دست پیدا کند.

Brawl Stars همان جادوی همیشگی بازی‌های سوپرسل را دارد اما یک مسئله موجب شد تا در تجربه قبلی‌مان از بازی، نتوانیم به اندازه کافی لذت ببریم: کنترل شخصیت‌ها. در نسخه قبلی بازی عمودی بود و اصولا هم برای تجربه عناوین عمودی و به خاطر طول کوچک صفحه موبایل در این حالت، تنها یک دست کفایت می‌کند. در Brawl Stars چنین ویژگی وجود نداشت.

Brawl Stars
یکی از محرک‌های محبوبیت بیشتر کلش رویال، استفاده از شخصیت های کلش آو کلنز بود. برای Brawl Stars با کاراکترهایی کاملا متفاوت طرف هستیم که طراحی خوبی هم دارند.

در واقع اگر می‌خواستید کنترل بهتری روی نبردها داشته باشید، مجبور به استفاده از دو دست‌تان بودید. در نسخه جدید سوپرسل کاملا تغییر داده و حالا با عنوانی افقی طرف هستیم. تغییری که به نفع بازی تمام شده و اکنون خیلی راحت‌تر می‌توانید به سمت شخصیت‌های روبه‌رویی شلیک کنید.

در بررسی نسخه‌ اولیه بازی، مقدمه را با یک سوال آغاز کردیم؛ Brawl Stars موفقیت‌های کلش آو کلنز و کلش رویال را تکرار می‌کند؟ برای نتیجه‌گیری نهایی هنوز زود است ولی با توجه به نسخه جدیدتر حالا با اطمینان بیشتری می‌توانیم بگوییم که بازی پابه‌پای موفق‌ترین عناوین فنلاندی‌ها پیش خواهد آمد.

Brawl Stars نه به اندازه کلش آو کلنز و کلش رویال اعتیادآور است و نه همانند عناوین MOBA شما را پای تلفن‌های هوشمند می‌نشاند. بازی هر چند تنوع خیلی بالایی دارد و دانستن نقاط ضعف و قوت هر کاراکتر در کنار کار تیمی نقش زیادی روی پیروزی ایفا می‌کند اما باز هم به‌خاطر ساده‌ سازی‌های سوپرسل، Brawl Stars اندازه بازی‌هایی که نام بردیم معتادتان نمی‌کند.

در کلش رویال یا کلش آو کلنز زود بازی را یاد می‌گیرید ولی برای اینکه تبدیل به یکی از بهترین بازیکن‌ها بشوید باید مسیر زیادی را طی کنید. Brawl Stars هم از این قاعده مستثنی نیست اما مسیری که از آن حرف می‌زنیم در این بازی کوتاه‌تر شده است. همین مسئله نیز بازی را از دیدگاه اعتیادآوری، در درجه‌ای کمتر از دو ساخته اخیر سوپرسل قرار می‌دهد.

اما این ویژگی اصلا به معنای ضعف Brawl Stars نیست. بازی جای اینکه مثل کلش آو کلنز یا کلش رویال باشد و ساعت ها وقت پای آن بگذارید، به عناوینی همانند Guns of Boom شباهت دارد که هر از چند گاهی که خسته شدید، موبایل را از جیب در آورده و مشغول بازی می شوید. به لطف ویژگی‌های سرگرم‌کننده بازی نیز این چند دقیقه تبدیل به لذت‌بخش‌ترین لحظه‌های روزتان می‌شود.

Brawl Stars

Brawl Stars

سازنده: Supercell قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 142.4 / 78.61 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • soroshsh
    soroshsh | ۷ تیر ۱۳۹۷

    برای من ارور میده

    • محمد کریمی
      محمد کریمی | ۷ تیر ۱۳۹۷

      برای رفع ارور بازی این مقاله رو مطالعه کنید:

      http://dgto.ir/zmp

  • FARDIN.?
    FARDIN.? | ۷ تیر ۱۳۹۷

    از نظر من بازیه خوبی من دو روزه نصبیدم نزدیک چهار ساعتی بازی کردم باش

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی