ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

جنجال آفرینی وزیر صنعت در روزهای سخت اقتصاد: از دوران رعنایی پراید تا اعلام دائمی بودن ممنوعیت واردات خودرو

«محمد شریعتمداری» ویزر صنعت امروز در جمع خبرنگاران از کش و قوس‌ها صنعت خودرو گفت و طبق روال سابق با دلایل حیرت برانگیز خود از خودروسازان حمایت و ثابت کرد که وزیر خودروسازان است. او ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۹ تیر ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

«محمد شریعتمداری» ویزر صنعت امروز در جمع خبرنگاران از کش و قوس‌ها صنعت خودرو گفت و طبق روال سابق با دلایل حیرت برانگیز خود از خودروسازان حمایت و ثابت کرد که وزیر خودروسازان است.

او در جنجال برانگیزترین گفته‌های خود رسما اعلام کرد که دستورات رئیس جمهور را اجرایی نمی‌کند و لیست ثبت سفارش کنندگان خودرو با ارز 4200 تومانی را منتشر نخواهد کرد:

«ما به عنوان وزارت صنعت نمی توانیم که ثبت سفارش کنندگان را افشا کنیم، چراکه اینطور به جنگ بخش خصوصی رفته ایم، این در حالی است که لیست اعلامی از سوی وزیر ارتباطات، اسامی افرادی بود که تخصیص ارز داشتند و تامین ارز آنها صورت نگرفته بود، ما نمی‌خواهیم به جنگ اقتصاد کشور برویم و اقتصاد را به هم بریزیم، بنابراین با استفاده از نیروی عقل خدادادی، تصمیماتی خواهیم گرفت که به صلاح اقتصاد باشد.»

اما ساعتی بعد ظاهرا نظر ایشان تغییر کرد و در نهایت شریعتمداری در نامه ای به رئیس بانک مرکزی، نام افرادی که در وزارت صمت ثبت سفارش کرده‌اند و این بانک به آنها ارز دولتی تخصیص داده، اعلام کند.

انتقاد شریعتمداری به جهرمی

شریعتمداری با اصرار بر مواضع خود به «جهرمی» وزیر ارتباطات انتقاد کرد: «اگر فردی دستگیر شده است، هر ارتباطی با داخل دارد، باید مشخص شود و تا آخرین ضربه با متخلفان ثبت سفارش واردات خودرو برخورد خواهیم کرد. این در حالی است که کار وزیر ارتباطات درست نبوده است، بنابراین من نباید کار اشتباه وزیر ارتباطات را تکرار کنم.»

خودرو سازان داخلی

احتکاری رخ نداده!

شریعتمداری در سخنرانی‌ خود شایعه احتکار خودرو در انبار خودروسازان را رد کرد:

«من تعجب می‌کنم که یکی از رسانه‌ها گفته ٩۵ هزار دستگاه خودرو احتکار شده است. هر خودرو ١٠ متر مربع فضا اشغال می‌کند و تولید روزانه ایران خودرو ٢۵٠٠دستگاه است. اصلا مگر می‌شود این همه خودرو را در سوله ها انبار کرد؟»

این در حالی‌ست که چندی پیش ایران خودرو به مدت چند هفته هیچ خودرویی به بازار عرضه نکرد و درباره علت آن توضیح داد: «تا زمانیکه قیمت جدید خودروها مشخص نشود، خودرویی به بازار عرضه نخواهد شد.»

سایت ثبتارش هک شد یا نشد؟

چندی پیش واردات غیر قانونی بیش از 13 هزار خودرو در زمان بسته بودن سایت «ثبتارش» خبرساز شد. چند ماه بعد رئیس سازمان بازرسی کل کشور از هک شدن سایت وزارت صنعت خبر داد و ثبت غیر قانونی خودروها را به گردن هکرها انداخت، اما پس از آن روابط عمومی وزارت صنعت هرگونه هک شدن این سایت را تکذیب کرد.

با این حال امروز وزیر صنعت مجددا بر هک شدن سایت وزارتخانه تاکید کرد:

«به هیچ وجه وزارت صنعت هک شدن سایت ثبت سفارش را رد نکرده است، در حالیکه 6481 خودرو غیرقانونی وارد کشور شده بود، در حالیکه قاضی سراج 5 هزار خودرو را اعلام کرده بود. ما هیچ نظر منفی بر روی این موضوع نداریم، ما که عقلمان پاره سنگ برنمی‌دارد و خودمان تخلف را شناسایی کرده و آی‌پی‌های مربوطه را وزارت صنعت به دستگاه‌های نظارتی ارایه کرده‌ایم.»

خودرو سازان داخلی

وی با اشاره به برخی محدودیت های واردات خودرو از سوی وزیر قبلی صنعت ، گفت: «از زمان اعلام ممنوعیت ثبت سفارش از سوی وزارت صنعت تا ابلاغ آن 4 روز فاصله افتاده بود، اما با بررسی‌های صورت گرفته روی مجموعه واردات خودرو، کشف کردیم که 6481 فقره خودرو بر اساس اعلام رسمی حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت در مجموعه نظام تجاری کشور واردات شده‌اند که در آن ایام، ثبت سفارش آزاد نبوده اند، از این رقم که فورا به وزارت اطلاعات، تعزیرات و گمرک اعلام شده، 4500 دستگاه توقف عملیات ترخیص صورت گرفته و مابقی 1900 دستگاه که شناسه های وارداتی را در اختیار دستگاه‌های نظارتی اعلام شده است، که باید تا قران آخر از حلقوم افراد خاطی بیرون کشیده شود.»

خودروسازان داخلی انحصار نکردند

وزیر صنعت معتقد است که قیمت کارخانجات خودرو بالا نرفته و به هیچ وجه خودروهای وارداتی تنه به تنه خودروهای ساخت داخلی نمی‌زنند چراکه مصرف کنندگان هر کدام کاملا متفاوت هستند. شریعتمداری درباره ممنوعیت واردات خودرو گفت: «تصمیمی که گرفته شده است به نیازهای کشور محصور شده و به حمایت از تولید داخلی خودرو برنمی‌گردد که برای خودروسازان داخلی ایجاد انحصار کند.»

خودرو سازان داخلی

ادعای واردکنندگان خودرو خوشمزه بود!

پس از اعلام عدم اختصاص ارز به واردات خودرو واردکنندگان اعلام کردند که اگر واردات خودرو ممنوع نباشد آن‌ها با ارز خودشان خودرو را وارد می‌کنند. شریعتمداری در واکنش به این ادعای واردکنندگان پاسخ داد:

«این یک ادعای خوشمزه است. منشا ارز واردکنندگان که اعلام کرده‌اند با ارز خودشان خودرو وارد می‌کنند، باید مشخص شود. وقتی ارزی در بازار غیرمتشکل پولی ایران خلق نشده است، پس باید از سبد ارزی استفاده کرد و منشا این ارز باید مشخص باشد. این چه استدلالی است که واردکنندگان می‌گویند که می‌خواهند خودرو را با ارز خودشان وارد کنند؟!»

پیش ازین «کوروش مرشد سلوک» نایب رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو در این باره به دیجیاتو گفته بود: «باید راه را برای واردکنندگان هموار کنند تا آنها بتوانند از راه‌های معقول و منطقی تامین ارز کنند، مثل واردات در قبال صادرات.» با این حال شریعتمداری در ادامه صحبت های خود، از ممنوعیت واردات تا انتهای سال جاری خبر داده است، هرچند به گفته ایشان در صورت ایجاد گشایشی در شرایط، حداقل بر روی کاغذ امکان از سر گرفته شدن واردات خودرو وجود دارد.

"پراید" زمانی جوان رعنایی بود

خودرو سازان داخلی

به گفته شریعتمداری پراید 111 در بازار آزاد به قیمت 25 میلیون تومان فروخته می‌شود. وی با اعلام اینکه میزان تولید خودرو در کشور نسبت به سال قبل ۲۴ درصد رشد و میزان فروش و صدور فاکتور نیز برای خودروها افزایش یافته، تاکید می‌کند:

«خودرو، طلا و ارز نیست و کالای سرمایه‌ای نیست که باید با آن برخورد منطقی صورت گیرد. پراید در دوران خود جوان رعنایی بود که اکنون از پا افتاده و باید جای خود را به خودروی جوان و رعنای دیگری بدهد. اما قابل توجه است که در همین چند روز آشفتگی بازار پول، حدود ۴٠٠٠ دستگاه در فاصله زمانی سه ساعته خریداری شد که رقمی معادل ٢۵٠ میلیارد تومان بود و این رقم از سوی مردم پرداخت شده و خرید کارتکسی هم نبوده است؛ بلکه خرید قطعی و با کارت شهروندی صورت گرفته است.»

فورد فستیوا/مزدا 121- 1986

بیان این صحبت های عجیب از سوی وزیر صنعت در حالیست که پراید حتی در روزهای نخست نیز خودرویی ضعیف با تکنولوژی دست دوم (انتقال از آمریکا و ژاپن به کره و از کره به ایران) بود که در بازار انحصاری و غیر رقابتی به تنها گزینه بسیاری مشتریان مبدل شده بود. طبیعتا پرداخت 250 میلیارد تومان برای خرید چنین خودروی نا امنی پس از 25 سال تولید در کشور نیز نمی تواند بیانگر رضایت خریداران باشد. چرا که در شرایط فعلی و با افزایش شدید قیمت ها در طی چند ماه اخیر، عملا چاره ای برای افراد نیازمند به خودرو وجود ندارد، به خصوص که حتی در شرایط برجام نیز تحول چندانی در زمینه توسعه سیستم حمل و نقل عمومی در کلان شهرها رخ نداد و حالا بسیاری افراد، خرید و استفاده از خودرو را تنها گزینه پیش روی خود برای آمد و شدهای معمول می بینند و چاره ای جز گرفتن دست این پیرمرد فرتوت و نامهربان ندارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • javad
    javad | ۱۰ تیر ۱۳۹۷

    تنها ره رهایی.. بازگشت پادشاهی...

    • M.R.T
      M.R.T | ۱۰ تیر ۱۳۹۷

      هرگز

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی