ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موبایل

جدال با زمان: قابلیت ضبط ویدیوهای فوق آهسته در پرچمداران امروزی

تماشای ویدیوی صحنه آهسته همیشه جذاب است، حتی اگر صحنه ای روزمره مثل ترکیدن بادکنک یا ریختن مربا روی کیک را نمایش دهد. پس تعجبی ندارد که تولید کنندگان بزرگ جهان امکان ضبط ویدیوهای فوق ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۹ تیر ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

تماشای ویدیوی صحنه آهسته همیشه جذاب است، حتی اگر صحنه ای روزمره مثل ترکیدن بادکنک یا ریختن مربا روی کیک را نمایش دهد. پس تعجبی ندارد که تولید کنندگان بزرگ جهان امکان ضبط ویدیوهای فوق آهسته را در پرچمداران اخیر خود فراهم آورده اند. البته از مدتها پیش گوشی های هوشمند امکان ضبط ویدیوهای صحنه آهسته معمولی با نرخ ۱۲۰ یا ۲۴۰ فریم در هر ثانیه را دارند، اما این میزان برای ایجاد شگفتی در کاربر کافی به نظر نمی رسد.

تغییرات سخت افزاری

تولید کنندگان موبایل در یکی دو سال اخیر با ایجاد تغییر در حسگر دوربین محصولات خود، تعداد فریم های قابل ضبط در هر ثانیه را به ۹۶۰ فریم افزایش داده اند. مثلاً سامسونگ در گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس (بررسی دیجیاتو) از ماژول دوربین جدیدی به نام ISOCELL Fast 2L3 پرده برداشته است. تا امروز ماژول های سامسونگ از ۲ لایه تشکیل شده بودند؛ یعنی حسگر دوربین سیماس و مدارات الکترونیکی که در لایه زیرین قرار دارند.

ویدیوهای فوق آهسته

اما در ماژول جدید، شاهد تغییری هستیم که فیلمبرداری فوق آهسته را ممکن می کند. شرکت کره ای در ISOCELL Fast 2L3 یک حافظه DRAM از نوع LPDDR4 را به عنوان لایه سوم به مجموعه قبلی اضافه کرده و سرعت مدارات الکترونیکی را هم ۴ برابر افزایش داده است. حالا دستگاه می تواند در هر ثانیه به جای ۲۴۰ فریم، ۹۶۰ فریم ثبت کند و از یک لحظه به مدت ۰/۲ ثانیه ویدیویی ۶ ثانیه ای خلق نماید.

سونی در سال ۲۰۱۷ زودتر از رقبا، قابلیت ضبط ویدیوهای فوق آهسته با نرخ ۹۶۰ فریم در ثانیه را در Xperia XZ Premium (بررسی دیجیاتو) فراهم کرده بود. کمی بعد هم سامسونگ با گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس (بررسی دیجیاتو) به رقیب ژاپنی پیوست و سپس هواوی با پی 20 پرو (بررسی دیجیاتو) به میدان وارد شد.

نحوه پیاده سازی

البته بین نحوه پیاده سازی این قابلیت توسط هر شرکت تفاوت هایی وجود دارد. مثلاً XZ Premium می تواند با رزولوشن Full HD ویدیوی فوق آهسته ضبط کند، در حالی که پرچمداران سامسونگ و هواوی این کار را با رزولوشن HD انجام می دهند. در عوض پرچمدار سامسونگ به شکل ساده تری ویدیوها را ضبط می کند. کافی است حالت Super Slo-Mo را فعال کنید و دوربین را به طرف سوژه بگیرید.

ویدیوهای فوق آهسته

وقتی سوژه داخل مربع وسط صفحه قرار داشته باشد، دستگاه به شکل خودکار حرکت را تشخیص می دهد و یک کلیپ ۰/۲ ثانیه ای ثبت می کند. این کلیپ در نهایت به یک ویدیوی ۶ ثانیه ای فوق آهسته تبدیل می شود. اگر بخواهید می توانید به ضبط ویدیو ادامه دهید. دستگاه در هر بار می تواند تا ۲۰ صحنه ی فوق آهسته در یک ویدیو ضبط کند.

در پرچمدار هواوی و سونی عملکرد خودکاری وجود ندارد و خودتان هستید که باید دکمه ی شاتر را درست در لحظه ی صحیح فشار دهید. اما انجام این کار به سادگی گفتنش نیست و بسیاری اوقات پیش می آید که به خاطر چند دهم ثانیه تعلل، صحنه ای که می خواهید را از دست می دهید.

نمونه ویدیوها

اما از تعاریف که بگذریم، نوبت به تماشای چند ویدیوی فوق آهسته می رسد که با گلکسی S9 پلاس ضبط شده اند و عملکرد دستگاه را در دنیای واقعی نشان می دهند. در این ویدیوها برخی از اتفاقات روزمره را مشاهده می کنیم که در حالت عادی چندان توجهی جلب نمی کنند، اما دیدن همین اتفاقات به شکل فوق آهسته می تواند به مراتب جذاب و سرگرم کننده باشد.

اپلیکیشن گالری S9 به شما امکان می دهد پس از ضبط ویدیوهای فوق آهسته آنها را ویرایش کنید یا روی آنها موسیقی قرار دهید، چون به شکل پیشفرض ویدیوها در بخشی که فوق آهسته ضبط شده بدون صدا هستند.

ساعت ها سرگرمی با اتفاقات روزمره

اما همانطور که در ویدیوها هم مشخص است، هرچه نور محیط بهتر باشد و به سوژه هم نزدیک تر باشید، نتیجه نهایی جذاب تر می شود. اگر حرکت سوژه زیاد باشد، احتمال دارد گاهی اوقات برای فوکوس دقیق هم با مشکل مواجه شوید. به هر حال باید توجه داشت که این ویژگی اخیراً به دنیای موبایل اضافه شده و هنوز در اولین مراحل توسعه قرار دارد، بر همین اساس انتظار می رود به مرور بهتر شود. مثلاً هواوی اخیراً اعلام کرده قصد دارد قابلیت ضبط ویدیوهای فوق آهسته به شکل خودکار (مثل آنچه پرچمدار سامسونگ انجام می دهد) را با بروزرسانی نرم افزاری به P20 Pro اضافه کند.

قبلا برای فیلمبرداری فوق آهسته به تجهیزات حرفه ای بسیار گران قیمت نیاز بود، اما حالا فقط با داشتن یک گوشی پرچمدار امروزی، به راحتی می توانید با همان اشیای روزمره که اطراف همه ما هست ویدیوهای جذابی تولید کنید و مدتها سرگرم شوید. اگر تلفن هوشمند شما قادر باشد ویدیوی فوق آهسته ضبط کند، از این قابلیت برای ثبت چه صحنه هایی استفاده می کنید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Mreza Mahdavi
    Mreza Mahdavi | ۱۰ تیر ۱۳۹۷

    تبلیغات آقا تبلیغات، این فناوری ها ماله سال اخیر سونی ولی چون تبلیغات نداره فایده نداره

  • عرفان طالبی
    عرفان طالبی | ۹ تیر ۱۳۹۷

    برای اولین بار سونی تو گوشی هاش از نمایشگر 4k استفاده کرد با استقبال چندانی مواجه نشد ب مدت بعد سامسونگ این کارو کرد ملت براش دست و پا میشکوندن حالا شده قضیه همین 960 فرم بازم سونی اولین بار اینو ممکن کرد ولی بازم کسی استقبال نکرد اما بعد اینکه سامسونگ پ هواوی با لنز های سونی این کارو کردن همه استقبال کردن شک نکنید در حق شرکت با سابقه ایی مثل سونی اجحاف شده، من به شخصه چند بار دیدم دیجیاتو در برابر گوشی های سامسونگ تبلیغاتی پست گذاشته و کمتر از سونی نام برده با اینکه خبر های زیادی از سونی میاد

    • Hossein__N.B
      Hossein__N.B | ۹ تیر ۱۳۹۷

      سامسونگ نمایشگر 4k نداره

    • Hossein__N.B
      Hossein__N.B | ۹ تیر ۱۳۹۷

      هواوی لنزاش سونی نیست!!!

    • hosein
      hosein | ۱۰ تیر ۱۳۹۷

      دقیقا همینطوره. وقتی سونی این قابلیت رو معرفی کرد دیجیاتو فقط اونو توی قابلیتهای گوشی معرفی کرد و وجودش رو بلا استفاده میدونست. اما حالا برای سامسونگ کارآمد و عالی به نظر میاد. اینو بهش میگن به لجن کشیدن وجدان خبرنگاری. طرفدارای سامسونگ هم پارسال این قابلیت رو مسخره میکردن و میگفتن "این همه سونی میگه ضبط فوق آهسته همش ۲ دهم ثانیه است؟"حالا لال شدن.

    • noisymind
      noisymind | ۱۰ تیر ۱۳۹۷

      از نظر بازار همیشه اونی که اولینه دلیل بر بهترن بودن نیست.

مطالب پیشنهادی