ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

نویسنده‌ جنجالی و مشهور پیشتازان فضا درگذشت

به تازگی ژانر علمی تخیلی یکی از بزرگترین و جنجالی‌ترین نویسندگاه خود یعنی هارلن الیسون را از دست داد. او طی عمر ۸۴ ساله‌ی خود موفق شده بود که متون، داستان کوتاه و سریال‌های تلویزیونی ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۹ تیر ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

به تازگی ژانر علمی تخیلی یکی از بزرگترین و جنجالی‌ترین نویسندگاه خود یعنی هارلن الیسون را از دست داد. او طی عمر ۸۴ ساله‌ی خود موفق شده بود که متون، داستان کوتاه و سریال‌های تلویزیونی پیشگامانه و خارق العاده زیادی را خلق کند که یکی از آنها سریال معروف پیشتازان فضا بود.

الیسون در سال ۱۹۳۴ میلادی در شهر کلیولند واقع در ایالت اوهایو متولد شد و در ۱۶ سالگی اولین داستان کوتاه خود را منتشر نمود. پس از آن، به نیویورک آمد تا روی نوشتن در ژانر محبوبش یعنی داستان‌های علمی تخیلی تمرکز کند. او پس از آنکه صدها داستان کوتاه نوشت به ارتش آمریکا پیوست و دو سال جنگ را تجربه نمود.

در سال ۱۹۶۰ میلادی، الیسون به کالیفرنیا بازگشت و این مسئله موجب شد تا سناریو سریال‌های معروفی نظیر پیشتازان فضا، The Man from U.N.C.L.E و ... توسط او نوشته شود و شهرت زیادی از این سریال‌ها کسب کند. پس از آن نیز به مشاوره با خالقین سریال‌های علمی تخیلی پرداخت و حتی مدتی نیز در والت دیزنی مشغول به کار شد که به علت اظهارنظر‌هایی بی شرمانه از آنجا نیز اخراج شد.

او یک نویسنده‌ی غیر متعارف در ژانر علمی تخیلی به حساب می‌آمد و برای داستان‌های کوتاه خود جوایز زیادی نظیر Hugo و Nebula  کسب کرده بود.

او در نوشته های خود فضا و جوامع عجیبی را برای آینده بشری تصور می‌کرد و بدین شکل بسیاری از فیلم‌ها و سریال معروف دنیای سرگرمی وامدار نوشته های غیر متعارف او بودند. البته او هم دست رو دست نمی‌گذاشت و از استودیو‌های فیلم‌سازی مختلفی به خاطر ایده گرفتن از داستان‌هایش شکایت می‌کرد.

او با اینکه در سال ۲۰۰۶ توسط انجمن نویسندگان علمی تخیلی و فانتزی آمریکا یکی از اساتید بزرگ این ژانر لقب گرفته بود، باز هم با جامعه نویسندگان درگیری شدیدی داشت و از آنها به علت دزدیدن کارهایش شکایت می‌کرد.

او باور داشت که جیمز کامرون ایده‌ی سری فیلم‌های ترمیناتور را از داستان‌های وی الهام گرفته و فیلم In Time نیز که در سال ۲۰۱۱ اکران شد، به طور کامل نسخه‌ی بازنویسی شده‌ی داستان کوتاه اوست.

قسمتی از فیلم In Time

شخصیت و اعمال ناخوشایند الیسون (که حتی نمی‌توان به بعضی از آنها اشاره کرد)، تمامی آثار شاخص و مشهور وی را زیر سوال برده است و موجب شده که وی میراثی پیچیده از خود برجای بگذارد؛ آثاری زیبا و منحصر به فرد با اخلاقی نامتعارف و غیر قابل تحمل.

 

تماشا کنید: داستان های علمی تخیلی و تأثیر آنها روی دنیای واقعی

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • جوادی
    جوادی | ۹ تیر ۱۳۹۷

    خدا بیامرزد?

مطالب پیشنهادی