ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

امنیت تلگرام‌ های غیر رسمی
تکنولوژی

سازمان فناوری اطلاعات: تکلیف امنیت تلگرام‌ های غیر رسمی به زودی مشخص می‌شود

موضوع تلگرام های غیررسمی بحث داغ این روزهای کاربران است و عده‌ای به آنها اعتماد دارند و عده‌ای هم آنها را ناقض حریم خصوصی کاربران می‌دانند. در بین دولتمردان نیز اختلاف نظر بر سر تلگرام ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۱ تیر ۱۳۹۷ | ۱۳:۱۵

موضوع تلگرام های غیررسمی بحث داغ این روزهای کاربران است و عده‌ای به آنها اعتماد دارند و عده‌ای هم آنها را ناقض حریم خصوصی کاربران می‌دانند. در بین دولتمردان نیز اختلاف نظر بر سر تلگرام طلایی وجود دارد و «عبدالصمد خرم آبادی» معاون دادستانی کشور از مخالفین سرسخت تلگرام‌های غیر رسمی به شمار می‌رود و بارها به طور غیرمستقیم و مستقیم تاکید داشته که حمایت‌هایی از سوی دولت برای این دسته از پیام‌رسان‌ها انجام می‌شود با این حال «رسول سراییان» ضمن رد این ادعای همکاری و کمک به هر گونه از تلگرام‌های غیررسمی، ضرب‌العجلی چند روزه برای شفافسازی هویت و امکانات و ضریب امنیت تلگرام‌ های غیر رسمی در کشور به مسئولانشان داده است.

امنیت تلگرام‌ های غیر رسمی

رییس سازمان فناوری اطلاعات تاکید داشته که پیگیری‌های لازم در صورت عدم همکاری این موسسات با دولت توسط وزارت ارتباطات انجام خواهد شد:

«وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در صورت امتناع مدیران از شفاف سازی به سهم خود و برای صیانت از حریم خصوصی و حقوق شهروندی کاربران به عنوان مدعی و نماینده مردم موضوع را از مجاری قانونی پیگیری خواهد کرد. صیانت از حریم خصوصی مردم برای این وزارتخانه از اهمیت زیادی برخوردار است.»

به گفته سراییان هیچ گونه امکاناتی از سوی دولت در اختیار نسخه های فارسی شده تلگرام قرار نگرفته است و وزارتخانه کما فی‌السابق نسبت به استفاده از این تلگرام‌های رنگی نسبت به مردم هشدار می‌دهد و آنها را ناایمن می‌داند. او همچنین درباره چرایی عدم فیلترینگ این پیام‌رسان‌ها گفته است:

«وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مرجع صدورحکم و یا تصمیم گیری درباره فیلترینگ نیست که ما پاسخگوی این سوال باشیم.»

پیش‌تر «علیرضا ابراهیمی» کارشناس امنیت داده در گفتگو با دیجیاتو از هزینه‌های گزاف سرورهای این پیام‌رسان‌ها و نامشخص بودن سرمایه این برنامه‌ها گفته بود. «علی خلاقی» دیگر کارشناس امنیت اطلاعات معتقد است تا امروز هیچ کس به طور دقیق صفر تا صد تلگرام‌های غیررسمی پرطرفدار را بازبینی نکرده و هر کس روی یک بخش از آنها تمرکز کرده است. او به دیجیاتو می‌گوید:

«عده‌ای می‌گویند که تلگرام کد اپن سورس خود را وقتی در اختیار همگان قرار داده لابد از امنیت برنامه کاملا مطمئن بوده و به برند خود لطمه نمی‌زند. این ادعا بسیار غیرحرفه‌ایست و به هیچ وجه نباید آن را جدی گرفت. در کلاینت های غیر رسمی تلگرام یا اطلاعات را در یک سرور واسط ذخیره می‌کنند و سپس به‌ کاربر می‌رسانند و یا اینکه مخاطب‌ها را مستقیما به هم  وصل می‌کنند و راه دوم امنیت بسیار بالایی دارد ولی با قانون کشور ما همخوانی ندارد و اجرا شدن آن از منظر فنی هم زیرساخت‌های قوی می‌خواهد که هر شرکتی در اختیار ندارد.»

امنیت تلگرام‌ های غیر رسمی

او باور دارد که در نسخه‌های کپی یا همان غیررسمی از تمام نرم‌افزارهای اوپن‌سورس دنیا، همیشه ریسک‌های فنی و امکان نشت اطلاعات وجود دارد و به همین دلیل، شرکت سازنده اصلی همیشه باید نسخه‌های کپی را تأیید ‌کند و در تلگرام این اتفاق صرفا برای کلاینتی موسوم به تلگرام ایکس رخ داد:

«در تلگرام، از نظر فنی این امکان هست که با دسترسی گرفتن از کاربر، به اطلاعاتی مثل شماره تلفن‌ها، مکان کاربر، گالری و... دسترسی وجود داشته باشد و تمامی این امکانات در نسخه‌های غیررسمی هم می‌توانند وجود داشته باشند. به نظرم دولت می‌خواهد تلگرامی غربال شده در دسترس مردم قرار بدهد و آنها را در کنار پیام‌رسان‌های بومی بگذارد که این کار خوبی‌ها و بدی‌های خودش را دارد و البته تازگی هم ندارد چرا که فیلترینگ هوشمند در اینستاگرام هم وجود داشته و دارد و مردم هم با وجود این نوع فیلترینگ، از اینستاگرام روی برنگرداندند.»

به گفته این کارشناس حضور تلگرام‌های غیررسمی در بازار پیام‌رسان‌ها می‌تواند آن چالش خوب و درست را برای تکاپوی پیام‌رسان‌های داخلی به وجود بیاورد و بازار رقابت داغی را ایجاد کند که باعث پیشرفت محصولات بومی و همچنین در کنار این مورد، مسائلی چون آزادی کاربر و آزادی اطلاعات هم تا حد زیادی رعایت شود: «اگر موارد امنیتی این نوع پیام‌رسان‌ها رعایت و حل و فصل شوند، فیلترینگ برخی کانال‌ها و گروه‌ها برای عمده کاربران قابل چشم‌پوشی و توجیه است و البته باید امیدوار بود که این نوع فیلترینگ دامنه خود را زیاد و زیادتر نکند و در همان حد مسدودسازی کانال‌های سیاسی و ترویج فساد اخلاقی باقی بماند.»

امنیت تلگرام‌ های غیر رسمی

تلگرام‌های غیر رسمی همچون تلگرام طلایی نوعی از کلاینت‌های غیررسمی برنامه پیام‌رسان تلگرام هستند که با وجود فیلتر شدن این برنامه در کشور، کماکان در اختیار کاربران قرار دارند و به راحتی فعالیت می‌کنند، با این تفاوت که برخی کانال‌ها در این برنامه‌ها غیرقابل دسترس است. موضوعی که برخی آن را محدودسازی جریان اطلاعات می‌دانند و عده‌ای هم آن را می‌پسندند و ترجیح می‌دهند از امکانات دیگر تلگرام بدون ریسک استفاده از فیلترشکن بهره‌مند شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Amir67
    Amir67 | ۱۱ تیر ۱۳۹۷

    انشالله شرکت تلگرام با ارائه ارز مجازیش تمام اپ های سوم شخص را از کار بندازه و تنها نمونه های اصلی بماند. و ماهم راحت بشیم.

  • aliasad
    aliasad | ۱۱ تیر ۱۳۹۷

    خب مال خودتون مگه نیستن فردا میگید امن امن هستند و برای جامعه خطرناک چون مال خودتونه

  • احد وصال
    احد وصال | ۱۱ تیر ۱۳۹۷

    تلگرام که دیگه فیلتر نیست ...

  • ajamali95
    ajamali95 | ۱۱ تیر ۱۳۹۷

    اگه حفاظت از حريم كاربران ايرانى براتون مهمه ، تلگرام اصلى رو از فيلتر دربياريد.

مطالب پیشنهادی