ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شنل نامرئی
تکنولوژی

دانشمندان یک قدم به ساخت شنل نامرئی نزدیکتر شدند

محققان به تازگی موفق شده اند وسیله ویژه ای را توسعه دهند که می تواند مشابه با شنل هری پاتر اجسام را نامرئی کند. دستگاه جدید که «شنل طیفی» نام گرفته در آزمایش ها نشان ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۲ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰

محققان به تازگی موفق شده اند وسیله ویژه ای را توسعه دهند که می تواند مشابه با شنل هری پاتر اجسام را نامرئی کند.

دستگاه جدید که «شنل طیفی» نام گرفته در آزمایش ها نشان داده که می تواند به خوبی در نور روز نیز کار کند. «خوزه آزانا» که تیم محققان این اختراع را رهبری می کند معتقد است که کار آنها انقلابی در زمینه تحقق ساخت شنل نامرئی به حساب می آید.

چشم های انسان ها به واسطه نوری که از اجسام مختلف ساطع می شود می توانند اشیاء را مشاهده کنند. اشیاء بسته به اینکه چه رنگی دارند، نور متفاوت (به عنوان مثال سبز) را از خود ساتع می کنند. اما در رویکردی جدید، دانشمندانِ حوزه نور به دنبال راهی برای منحرف کردن نورهایی بوده اند که از اشیاء می گذرد.

شنل نامرئی جدید می تواند رنگ نوری که از جسم می گذرد را تغییر دهد. به عنوان نمونه نوری آبی که جسمی سبز رنگ را در میان مسیر گذر خود دارد مجدداً به آبی تغییر پیدا می کند و در آن سوی شنل به رنگ اولیه اش (آبی) دیده می شود. به این ترتیب بیننده ای که در سوی دیگر شنل قرار دارد بدون اینکه جسم میانی را ببیند، نور پشت آن را مشاهده می کند.

شنل نامرئی
در مدل بالایی، ناظر مکعب سبز رنگ را می بیند. در مدل پایینی، مشابه با شنل جدید، ناظر جسم را نمی بیند و نور پشت آن را مشاهده می کند.

شنل نامرئی همچنین یکی از اصلی ترین مشکلات نمونه های مشابه پیشین را حل کرده؛ مشکلی که موجب می شد، در اطراف جسم مخفی شده نورهای لرزانی دیده شود. مدل های دیگری که تا پیش از این ارائه شده بودند، تنها هنگامی به خوبی کار می کردند که تنها یک رنگِ نور به جسم بتابد. اما مشکل از آنجا ناشی می شد که نور سفید در واقع از چندین رنگ اصلی تشکیل شده است.

به گزارش The Sun این فناوری روزی قادر خواهد شد اجسام را از هر زاویه ای نامرئی کند. همچنین امید می رود راهکار ارائه شده توسط محققان بتواند روشی برای ارسال ایمن تر داده ها در فیبرهای نوری ارائه دهد.

در نهایت «لوییس رومرو» از محققان این پروژه به طور خلاصه اشاره کرده که راهکارهای سایر شنل ها بر تغییر مسیر نور از اطراف اجسام پنهان شده مبتنی است؛ در حالی که روش جدید پیشنهادی برای گذر نور از جسم را می دهد، به جای آنکه آن را دور بزند.

 

تماشا کنید: تبلتی که آینده بازی های رومیزی را دگرگون خواهد کرد

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Tiger
    Tiger | ۱۲ تیر ۱۳۹۷

    دیجیاتو یه آپدیت جدید بده که در مطالبی که نظر داده ایم را در منو کناری مشخص کند تا با زدن روی دکمه اش مستیقما به پست هایی که نظر دادیم هدایت بشیم.
    خب من الان یادم رفته به کدوم پست ها نظر دادم و اصن تایید شده؟ نشده؟ چندتا لایک و دیسلایک خورده...

مطالب پیشنهادی