ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

واردکنندگان متخلف موبایل به زودی معرفی می‌شوند؛ فعلاً خریدار به شانس نیاز دارد

وزارت ارتباطات ۹ روز پیش فهرست شرکت‌هایی که برای واردات موبایل ارز دولتی دریافت کرده بودند را منتشر کرد و در این مدت زمان صرفاً نتیجه‌ی بررسی از شرکت نودیس پرداز که ۲۶ میلیون یورو ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۲ تیر ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۷

وزارت ارتباطات ۹ روز پیش فهرست شرکت‌هایی که برای واردات موبایل ارز دولتی دریافت کرده بودند را منتشر کرد و در این مدت زمان صرفاً نتیجه‌ی بررسی از شرکت نودیس پرداز که ۲۶ میلیون یورو ارز دولتی دریافت کرده بود، از طرف وزیر ارتباطات منتشر شد. از سوی دیگر رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، امروز را آخرین مهلت شرکت‌های واردکننده جهت تحویل اسناد و مدارک‌شان به تعزیرات اعلام کرده و حالا رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی نیز خبر می‌دهد که بررسی‌ها در حال انجام است و به زودی نام واردکنندگان متخلف اعلام خواهد شد.

اولین شرکتی که تخلف آن به سرعت مشخص شد، «نودیس پرداز» بود که به گفته وزیر ارتباطات، ۲۰ هزار آیفون وارد کرده، ۱۵ هزار آیفون را یکجا به شرکتی دیگر با قیمتی ۲ میلیون گران‌تر از معمول به فروش رسانده و ۵ هزار آیفون هم در انبار موجود داشته است.

در حال حاضر دستگاه‌های مسئول روی سایر واردکنندگان موبایل که ارز دولتی گرفته‌اند متمرکز شده‌اند. برای مثال «جمال انصاری» رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در گفتگو با تسنیم اعلام کرده است که بررسی‌ها در خصوص شرکت‌های واردکننده موبایل به سرعت در حال انجام است. او همچنین می‌گوید که امروز -۱۲ تیر ماه- آخرین مهلت این شرکت‌ها برای ارائه اسناد و مدارک خود به تعزیرات بوده است.

از سوی دیگر «مهدی محبی»، رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی به ایسنا می‌گوید که لیست متخلفان واردات موبایل به زودی منتشر می‌شود. بررسی‌های دیجیاتو از بازار موبایل نیز نشان می‌دهد که در روزهای گذشته، شرایط قیمتی تا حدی عادی‌تر شده و علت اصلی آن، تلاش شرکت‌های واردکننده موبایل برای فروش سریع محصولاتشان با نرخ مصوب و ارز دولتی است. به این دلایل قیمت بسیاری از محصولات پرچمدار اکنون در بازار با کاهش نسبی همراه بوده و حتی روز گذشته، خریداران برای تهیه آیفون ۱۰ با قیمت واقعی صف کشیدند.

آیفون 10

نکته قابل توجه اینجاست که اقدامات غیرقانونی یک یا چند شرکت، حالا باعث شده تا انگشت اتهام به سوی تمام واردکنندگان موبایل کشیده شود. این در حالیست که «آیدین آرام»، قائم مقام مدیرعامل شرکت پارس سام تل در گفتگو با دیجیاتو اعلام می‌کند که اکنون وضعیت بازار موبایل به گونه‌ای است که هر دستگاه می‌تواند سه قیمت متفاوت داشته باشد. قیمت اول، مربوط به موبایلی است که با ارز دولتی وارد شده. اما شاید همان موبایل، توسط یک واردکننده دیگر با ارز آزاد به کشور آمده باشد و فروشش هم با قیمت ارز آزاد کاری منطقی به نظر برسد. از سوی دیگر او اشاره می‌کند که در ماه‌های اخیر، واردات چمدانی موبایل بیشتر از آن‌چیزی بوده که افراد تصور می‌کنند و موبایلی که به این شکل وارد کشور شده، معمولاً گران‌ترین حالت را دارد.

نمی‌توان آشفتگی در بازار موبایل را پنهان کرد و به دلیل عدم وجود یک برنامه ریزی جامع‌تر در واردات موبایل، بعضی از این شرکت‌ها موبایلی را با ارز دولتی وارد کرده‌اند و بعضی دیگر، همان موبایل را با ارز آزاد. اینجاست که خریدار برای رفع نیاز خود باید کمی به شانس و البته انصاف فروشنده متکی باشد.

دیجیاتو پیش از این قیمت ۲۰ موبایل محبوب بازار را با ارز دولتی علاوه بر عوارض جانبی آن محاسبه کرده است. رقمی که در ستون انتهایی جدول مشاهده می‌کنید، بدون هزینه‌های جانبی مانند ارسال، انبارداری گمرک و سود شرکت‌های واردکننده، عمده فروش و همچنین خرده فروش است اما در هر صورت شکاف عمیقی بین قیمتی که در هفته گذشته (۵ تیرماه) فروخته می‌شد و قیمت خام واقعی دیده می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • فرشاد
    فرشاد | ۱۳ تیر ۱۳۹۷

    لابد اینام مثل قاضی مرتضوی نفری 200 هزارتومن جریمه میشن ?

  • Shahinbarfi
    Shahinbarfi | ۱۳ تیر ۱۳۹۷

    فقط اعدااااااااام

  • Constantine
    Constantine | ۱۲ تیر ۱۳۹۷

    فعلا که .... کالا احتکار کرده و موبایلاش نمیفروشه. همه مدلای معروف رو از روی سایت برداشته

  • delta7
    delta7 | ۱۲ تیر ۱۳۹۷

    خودمون همه دزد ها رو میشناسیم
    مشکل این هست که کسانی که باید دزد ها رو بگیرن خودشون دزدن

  • delta7
    delta7 | ۱۲ تیر ۱۳۹۷

    بعد از اینکه معرفی شد چی میشه؟!!!!

    • ◎﹏◎
      ◎﹏◎ | ۱۲ تیر ۱۳۹۷

      هیچی!همین دیگه فقط معرفی میشه!

مطالب پیشنهادی