ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

توسعه فناوری قایق های خودران توسط ولوو پنتا [تماشا کنید]

تکنولوژی های خودران در حال حرکت به سمت دریاها می باشند. این روزا ها این فناوری ها به کشتی ها و قایق ها رسیده اند. ولوو پنتا شاخه ای از کمپانی مادر ولوو که در ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۱۳ تیر ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰

تکنولوژی های خودران در حال حرکت به سمت دریاها می باشند. این روزا ها این فناوری ها به کشتی ها و قایق ها رسیده اند. ولوو پنتا شاخه ای از کمپانی مادر ولوو که در حوزه تجهیزات و موتورهای دریایی فعالیت می کند به تازگی قایق تفریحی خودرانی را به نمایش درآورده است. در ادامه می توانید فیلم پهلوگیری این یات خودران را در ساحل دومین شهر بزرگ سوئن یعنی گوتنبرگ و در طی مسابقات قایق رانی Volvo Ocean Race مشاهده کنید.


همانطور که مشاهده می کنید این قایق تفریحی خودران که در حدود 21 متر طول دارد توانست بدون دخالت انسان در فضای کوچک بین دوقایق یات مسابقه ای دیگر پهلوگیری کند.

گفته می شود که ولوو پنتا در حال کار بر روی این تکنولوژی بوده و تا سال 2020 نمونه نهائی قایق مذکور معرفی خواهد کرد.

بونر اینجمانسون، رئیس ولوو پنتا درباره تکنولوژی بکار رفته در قایق های خودران توضیح داد که این تکنولوژی بسیار حساس و چالش بر انگیز است. به عنوان نمونه پهلووگیری و قرار گرفتن قایق بین دو قایق دیگر یکی از چالش برانگیز ترین مانورهای قایقرانی است، چرا که اشتباه در این حرکت می تواند خسارات و هزینه های جبران ناپذیری را با خود به همراه داشته باشد.

سیستم عملکرد داخلی (IPS) این تکنولوژی کاملا یک پارچه بوده و عملکرد صحیحی را از خود نشان می دهد. براساس ادعای کمپانی ولوو پنتا این تکنولوژی خودران ایمن و منحصر به فرد بوده و می تواند در جایگیری و کناره گیری قایق ها کامل مستقل عمل کند.

قایق های خودران

اینجمانسون ضمن تایید کارائی بالای سیستم IPS عنوان کرد که این سیستم پیش از این نیز گام های مهم و موثری را در حوزه کناره گیری راحت تر قایق ها برداشته است. با ورود این تکنولوژی به مرحله جدید قایق های تفریحی دیگر می توانند به راحتی و به طور کاملا مستقل پهلوگیری کنند.

سنسورهای و رایانه های پردازشگر در این تکنولوژی می توانند در کمتر از یک ثانیه در برابر تغییر شرایط باد و دریا واکنش نشان دهند. سیستم IPS  به طور مداوم با پردازشگر ها در ارتباط بوده و بنا به اطلاعاتی که از آن ها می گیرد فرمان را تکان داده و مسیر مورد نیاز و صد البته امن را برای پهلوگیری قایق های خودران انتخاب می کند.

در صورت لزوم، روند حرکت قایقی که به این سیستم خودران مجهز است می تواند متوقف شود و بدین ترتیب قایق مذکور در آب بدون حرکت ساکن خواهد ماند. بنا به گفته اینجمانسون حتی در صورتی که آب و هوا بهم بریزد و دریا دچار توفان شود نیز این سیستم می تواند قایق های خودران را در جای خود در دریا نگه دارد.
تکنولوژی خودران ولوو پنتا در ابتدا برای اشخاصی در دسترس خواهد بود که از اسکله ها و قایق های شخصی خود استفاده می کنند. اما این کمپانی امیدوار که به زودی تکنولوژی مذکور را در تمامی بندرگاه ها و قایق های تقریحی ببیند.

قایق های خودران

یوهان اندن، مدیر ارشد بخش فناوری ولو پنتا در این باره توضیح داد که ما مدت ها به دنبال این تکنوبوژی بوده و تلاش کرده ایم که فرآیند کناره گیری قایق ها را آسان تر از قبل کنیم.

اولین گام کمپانی ولوو پنتا در این راستا در سال 2006 برداشته شد. در آن زمان این کمپانی موفق شد تکنولوژی جدیدی به نام joystick docking را معرفی کند. joystick docking به عنوان یک سیستم موقعیت یاب دینامیکی می توانست به طور خودکار جهت و موقعیت قایق را حفظ کند. مزیت این سیستم حفظ کارائی آن حتی با وجود جریان های شدید آب و هوایی و بادهای طوفانی بود.
اولین گام و البته ضروری ترین گام برای طراحی و تولید قایق های خودران مجهز به سیستم پهلوگیری خودکار، دستیابی به یک موقعیت یاب دینامیکی کاراست.

کمپانی سازنده امیدوار است که فناوری مذکور تا سال 2020 در دسترس عموم قرار بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی