ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

باکتری مقاوم
علمی

کشف باکتری مقاومی که می تواند در مریخ زنده بماند

دانشمندان اخیرا نوعی باکتری را در مریخ کشف کرده اند که در برابر مواد شیمیایی شور مقاوم است و به واسطه این کشف یک گام دیگر به اسکان دادن بشر روی سیاره سرخ نزدیک تر ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۷ تیر ۱۳۹۷ | ۱۹:۱۵

دانشمندان اخیرا نوعی باکتری را در مریخ کشف کرده اند که در برابر مواد شیمیایی شور مقاوم است و به واسطه این کشف یک گام دیگر به اسکان دادن بشر روی سیاره سرخ نزدیک تر شده اند.

یکی از گونه های جان سخت این باکتری می تواند در دماهای بسیار بالا یا پایین و در معرض نوعی ماده شیمیایی به نام پرکلوریت که در سطح مریخ به وفور یافت می شود سالم بماند.

این باکتری که در خاک منجمد قطب شمال کشف شده ممکن است بتواند در سیارات دیگری از جمله پلوتو و قمرهایی که به دور زحل و سیاره مشتری می گردند نیز زنده بماند.

باکتری مقاوم
کشف باکتری مقاوم در برابر مواد شیمیایی موجود در مریخ

با این حال اما این حیات باید از شرایط جوی خشن و سخت جان سالم به در ببرد. محققان دانشگاه فنی برلین، دانشگاه Tufts، کالج سلطنتی لندن و دانشگاه ایالتی واشنگتن با در نظر داشتن همین مساله تصمیم گرفتند که انعطاف پذیری گونه زمینی این باکتری به نام Planococcus halocryophilus را مورد بررسی قرار دهند. آنها این باکتری را در معرض سدیم، منیزیم و کلسیم کلرید و همچنین پرکلورید قرار دادند. بد نیست بدانید این ماده شیمیایی که به میزان قابل توجهی هم نقطه انجماد آب را پایین می آورد در حجم های بالا خاصیت سمی پیدا می کند.

باکتری مقاوم
کشف اقیانوس های زیرسطحی در قمر اروپای مشتری، مواد اورگانیک روی مریخ و دریچه های گرمابی در اقیانوس های قمر Enceladus زحل همگی می توانند نشانه هایی دال بر وجود حیات در جای دیگری از این هستی باشند.

جاکوب هینز از دانشکده فنی برلین گفته حضور مواد شیمیایی مانع از وجود حیات در مریخ یا دیگر نقاط دنیا نمی شود. او در این باره گفت:

باکتری کشف شده در محلول ۱۰ درصدی پرکلورید همچنان می تواند رشد کند. این در حالیست که خاک سطح ماه حاوی مقدار کمتری از این ماده است. متوسط دما در مریخ حدودا -۶۰ درجه سانتی گراد است و در قطب های آن این دما تا ۱۲۵- درجه سانتی گراد هم افت می کند. به همین خاطر دانشمندان باکتری مورد بحث را در بازه های دمایی ۲۵ تا ۵۰- درجه سانتی گراد مورد بررسی قرار دادند.

باکتری مقاوم

به گفته ترسا فیشر دانشجوی دوره دکترای دانشکده زمین شناسی و اکتشافات فضایی دانشگاه آریزونا مکان هایی نظیر بیابان آتاکاما (خشک ترین بیابان دنیا) در شیلی و بخش هایی از قطب شمال، سطح نسبتا بالایی از پرکلورید را در خود دارند. طبق گفته این پژوهشگر باکتری ها وقتی در معرض شرایط استرس زا قرار می گیرند واکنش هایی همراه با شوک را از خود نشان می دهند. آنها پروتئین های خاصی را تولید می کنند که انطباق پذیری، زنده ماندن و تحمل محیط های خشن را برایشان آسان می کند.

او در ادامه به متغیرهای دیگری اشاره کرد که بر تلاش های صورت گرفته برای پیدا کردن حیات تاثیر می گذارند و از آن جمله به توانایی باکتری مذکور برای زنده ماندن در برابر تشعشعات یا فشارهای جوی بسیار سنگین اشاره کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • سامان
    سامان | ۱۷ تیر ۱۳۹۷

    شمال خاک منجمد داره ؟ شنیده بودم خاک نداره

مطالب پیشنهادی