ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماه فراخورشیدی
علمی

ستاره شناسان دو گزینه جدید به لیست سیاره ‌های قابل سکونت اضافه کردند

به تازگی ستاره‌شناشان موفق شدند که دو گزینه‌ی جدید به لیست بلند بالای سیاره ‌های قابل سکونت اضافه کرده‌اند. با اضافه شدن این دو مورد، اکنون ۵۵ سیاره در این لیست به چشم می‌خورند که ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۷ تیر ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰

به تازگی ستاره‌شناشان موفق شدند که دو گزینه‌ی جدید به لیست بلند بالای سیاره ‌های قابل سکونت اضافه کرده‌اند. با اضافه شدن این دو مورد، اکنون ۵۵ سیاره در این لیست به چشم می‌خورند که ممکن است حیات فرا زمینی در آنها سکنی گزیده باشد.

البته این احتمال هم وجود دارد که حتی یک میکروب نیز قادر نباشد که در آنها زندگی کند و تمام یافته‌های دانشمندان هنوز در حد گمان است.

چرا که این دو سیاره همانند ۵۳ مورد داخل لیست، تریلیون‌ها کیلومتر با منظومه شمسی فاصله دارند و به نظر نمی‌رسد اگر موجوداتی هم روی آن زندگی کنند هم بتوانند به زمین هجوم آورند.

با این حال گفته می‌شود که این دو دنیا تقریباً به بزرگی زمین هستند و از دمایی مشابه آن نیز بهره می‌برند. علاوه بر این در مدار آنها ستاره‌هایی وجود دارد و در محلی از منظومه‌ی خود قرار دارند که ممکن است آب مایع و حیات در آنها جریان داشته باشد.

به گفته‌ی کارشناسان Kepler-1652b به نظر سطحی صخره‌ای دارد و تنها ده درصد از زمین بزرگتر است. این سیاره به دور یک ستاره ستاره کوتوله سرخ واقع در صور فلکی ماکیان گردش می‌کند و تقریباً ۸۲۲ سال نوری با زمین فاصله دارد.

محققان باور دارند که سیاره یاد شده آنقدر به ستاره نزدیک نیست که در معرض شعله‌های ستاره‌ای آن قرار بگیرد. این مسئله موجب شده فراخورشیدی یادشده دمایی نزدیک به ۴۰ درجه فارنهایت داشته باشد که نزدیک به دمای زمستان نیویورک است.

سیاره دیگر HD 283869b نام دارد که به دور یک ستاره K واقع در صورت فلکی گاو گردش می‌کند و تقریباً ۱۵۵ سال نوری یا ۱۴۵۰ تریلیون کیلومتر با زمین فاصله دارند.

این سیاره که نسبت به فراخورشیدی دیگر قدری به زمین نزدیک است، تقریباً اندازه‌ای دو برابر زمین دارد و ممکن است حیات میکروبی در آن وجود داشته باشد.

 

تماشا کنید: چرا انسان تاکنون به سیاره زهره سفر نکرده است؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ??
    ?? | ۱۸ تیر ۱۳۹۷

    اینا سوسول بازیه ...
    والا کلا خارج از ایران ، یه سیاره قابل زندگی برای ما هستش !!

مطالب پیشنهادی