ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

پوکمون گو دو سال بعد؛ چگونه یک بازی موبایل دنیا را به هم ریخت؟

پوکمون گو اولین بازی موبایلی نبود که به محبوبیت زیادی می‌رسید اما حضور یک ویژگی متفاوت باعث شد تا حاشیه‌های این اپلیکیشن گوشی بیشتر از بقیه صدا کند: واقعیت افزوده. در بازی‌های واقعیت افزوده (Augmented ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۱۹ تیر ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰

پوکمون گو اولین بازی موبایلی نبود که به محبوبیت زیادی می‌رسید اما حضور یک ویژگی متفاوت باعث شد تا حاشیه‌های این اپلیکیشن گوشی بیشتر از بقیه صدا کند: واقعیت افزوده. در بازی‌های واقعیت افزوده (Augmented Reality) بازیکن‌ها مجبورند گوشی به دست پا به دنیای بیرون بگذارند و همزمان که بازی می‌کنند، مراقب دنیای اطراف‌شان هم باشند.

نکته اینجاست خیلی از بازیکن‌های پوکمون گو به این مسئله ایمنی اهمیت نمی‌دادند و بدون توجه به اتفاقاتی که رخ می‌داد به تجربه بازی ادامه می‌دادند. همین مسئله نیز حاشیه‌های زیادی را برای پوکمون گو به وجود آورد و بازی تا چند ماه به سرتیتر اخبار سایت‌های مختلف تبدیل شده بود.

پوکمون گو هر چند این روزها به اندازه گذشته پرسر و صدا نیست ولی بازی هنوز سود زیادی را روانه جیب سازندگانش می‌کند و در آخرین آمار، بازی بعد از دو سال توانسته نزدیک به 1.8 میلیارد دلار درآمدزایی کند. به بهانه دو سالگی بازی، در این مطلب نگاهی به عجیب‌ترین حاشیه‌ها و اتفاقات بازی انداخته‌ایم. اگر می‌خواهید با آن‌ها آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مطلب پیش رو را از دست ندهید.

1 -  مصائب رانندگی با پوکمون گو

اعتیاد به پوکمون گو واقعا عجیب بود. بازیکن‌ها هر کاری می‌کردند تا زودتر از بقیه پوکمون‌ها را بگیرند و همین مسئله هم باعث شد تا بعضی‌ها حتی در موقع رانندگی نیز دست از بازی نکشند. در پاییز سال گذشته گزارشاتی منتشر شد که بر اساس آن‌ها، یکی از شهرهای آمریکا بین 5.2 میلیون الی 25.5 میلیون دلار خسارات ناشی از تصادفات به خود دید.

رقمی که نسبت به گزارشات پیشین حدود 47 درصد افزایش داشت و محققان هم که می‌دیدند تنور پوکمون گو داغ است، دیواری کوتاه‌تر از این عنوان پیدا کردند. البته نباید پوکمون گو را تبرئه کنیم، اینکه بازی بزرگترین مجرم این داستان است هیچوقت تایید نشد اما با این وجود پوکمون گو در روزهای نخست عرضه‌اش نقش مهمی روی بعضی از تصادفات داشت.

در استرالیا یکی از بازیکن‌های بازی هنگامی که با ماشین خود به دنبال‌ پوکمون‌ها می‌گشت، زنی 22 ساله را زیر می‌گیرد و صحنه را ترک می‌کند. طی این اتفاق نیز زن جوان جانش را از دست می‌دهد. از این دست اتفاقات در ماه‌های اولیه انتشار پوکمون کم نمی‌شنیدیم؛ بازیکنی که هنگام بازی ماشینش به ماشین پلیس می‌خورد و دختری که به‌خاطر گرفتن پوکمون به بزرگراهی می‌رود و تصادف می‌کند.

2 - پنجاه تا صد دلاری

پوکمون گو
عکس از یک بازیکن سوری که در خرابه‌های شهرش به دنبال پوکمون‌ها است

یکی از عجیب‌ترین حاشیه‌های پوکمون گو همین است؛ معمولا وقتی صحبت از هزینه‌های زیاد برای یک بازی گوشی به میان می‌آید، ذهن خیلی‌ها سمت پرداخت‌های درون برنامه‌ای می‌رود. با این وجود بدهی 5000 هزار دلاری «کوهی یوچیمورا» (Kohei Uchimura) ژاپنی به خاطر یک مسئله دیگر بود: هزینه اینترنت.

او که هنگام عرضه بازی در برزیل و المپیک ریو به سر می‌برد، تصمیم گرفت تا برای سرگرمی وقت‌هایی از روز خود را به پوکمون گو اختصاص دهد. غافل از اینکه قبض 5000 هزار دلاری موبایلش سفر را برای او اصطلاحا زهرمار می‌کند. هر چند بعدها اپراتور گوشی یوچیمورا هزینه را کاهش داد اما در هر صورت: 5 هزار دلار اینترنت برای یک بازی؟ واقعا؟

3 - آداب پوکمون گو را بلدید؟

وقتی یک بازی موبایل به محبوبیت می‌رسد، شرق آسیا از اولین گزینه‌هایی است که قربانی می‌دهد. داستان Kings of Glory را فراموش کردید؟ بازی به قدری در کشور چین محبوب بود و البته همچنان هست که بعضی از دولتمردان چینی از آن به عنوان «خطر امنیتی» یاد کردند. داستان پوکمون گو و ژاپن به اندازه تراژدی که Kings of Glory در بزرگترین کشور دنیا رقم زد نیست.

با این حال نباید مشکلاتی که بازی برای ژاپنی‌ها به وجود آورد را نادیده گرفت. کار تا جایی پیش رفت که در نهایت دولت ژاپن مجبور به چاپ یک آگهی شد و در آن 9 نکته ایمنی به بازیکن‌های پوکمون گو داد؛ به منطقه‌های خطرناک نروید و مراقب گرمازدگی باشید. چه کسی فکرش را می‌کرد روزی شکار پوکمون‌ها این قدر دردسر ساز باشد؟

4 - سقوط به خاطر یک مشت پوکمون

جمله «این قدر موقع بازی حواست به گوشی نباشه، نمی‌خوای که از بلندی بیافتی؟» بیشتر به یک شوخی کنایی بی‌مزه‌ شباهت دارد که با بزرگنمایی می‌خواهد حواس بازیکن‌های پوکمون را جمع‌تر کند. با این حال دو گیمر باعث شدند تا این شوخی رنگ و بوی واقعیت به خودش بگیرد. آن‌ها در راه گرفتن پوکمون‌ها از یک بلندی به پایین می‌افتند و به بیمارستان برده می‌شوند. در گزارشات آمده بود که یکی از بازیکن‌ها در ارتفاع 50 فوتی و دیگری در ارتفاع 80 - 90 فوتی صخره پیدا می‌شود. جزییاتی از وضعیت حال این دو بازیکن منتشر نشد.

5 - بازیکنی که چاقو خورد و همچنان به بازی ادامه داد

بزرگترین مشکل پوکمون گو این بود که حواس بازیکن از اطرافش را کاملا پرت می‌کرد. برای بازی باید شش دنگ حواس‌تان به نقشه و گوشی باشد تا پوکمون‌ها را از دست ندهید، کاری که اگر انجام می‌شد فضا برای سوء استفاده بقیه را باز می‌گذاشت. متاسفانه بازیکن‌ها هم به قدری به بازی اعتیاد پیدا کرده بودند که تنها به شکار چند پوکمون بیشتر فکر می‌کردند.

در نیمه شب ماه جولای 2016، گزارشی از یک درگیری به دست پلیس رسید. بعد از جستجو پلیس متوجه می‌شود قربانی بازیکن پوکمون گو بود که برای شکار پوکمون‌ها به پارک می‌رود. با این وجود برخورد او با چند جوان 20 ساله همه چیز را تغییر دهد؛ آن‌ها چندین ضربه چاقو به او می‌زنند و از محل می‌گریزند. انگیزه مجرمین نیز مشخص نشد. همین اتفاق برای یک بازیکن دیگر باز افتاده بود.

«مایل بیکر» در هنگام گرفتن پوکمون با فرد دیگری مواجه می‌شود و فکر می‌کند او نیز از کاربران پوکمون گو هست. بنابراین با جمله «تو هم پوکمون بازی می‌کنی؟» پا پیش می‌گذارد. غافل از اینکه همه چیز آنگونه که مایکل می‌خواست پیش نمی‌رود و بعد از کمی بحث مخاطب او که اصلا نمی‌دانست پوکمون چیست، به این بازیکن چاقو می‌زند.

بخش عجیب‌تر ماجرا اینجاست که مایکل بعد از چاقو خوردن دست از بازی نمی‌کشد و تصمیم می‌گیرد تا جای مداوا همچنان به گرفتن شخصیت‌های پوکمون گو ادامه بدهد: «زندگی‌ام را به خطر انداختم ولی خب شکار پوکمون‌ها برایم اهمیت داشت. من تقریبا تمام پوکمون‌ها را گرفته بودم.»

6 - پوکمون گو یک قدم تا آدم ربایی

حواس پرتی در هنگام تجربه پوکمون گو نه تنها منجر به پاقو خوردن و دزدی از بازیکن‌ها شد بلکه در اتفاقی نزدیک بود باعث آدم ربایی نیز بشود؛ یک زن 19 ساله در حالی که تمام تمرکزش روی گوشی و بازی بود، ناگهان متوجه ونی مرموز می‌شود. همین که یک نفر از ماشین پایین می‌آید تا او را بدزد، زن با سرعت پا به فرار گذاشته و از محل می‌گریزد. از این دست اتفاقات غافل گیر کننده کم بازیکن‌های پوکمون گو تجربه کرده‌اند. یکی دیگر از بازیکن‌‌ها یک جنازه پیدا کرده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • aqamorisny
    aqamorisny | ۲۰ تیر ۱۳۹۷

    ایرانو ک بهم نریخت , ایجا یه جزیره فرسنگ ها دورتر از دهکده جهانیه ?

  • LOGANLEGEN
    LOGANLEGEN | ۱۹ تیر ۱۳۹۷

    بعد از کلش مسخره ترین بازی که دیدم

  • محمدرضا
    محمدرضا | ۱۹ تیر ۱۳۹۷

    خدا را شکر که تو ایران مود نشد وگرنه بیشترین حادثه ها تو ایران رخ میداد

  • احد وصال
    احد وصال | ۱۹ تیر ۱۳۹۷

    کلا بعضی بازی های مسخره طرفدار زیاد دارند ..مثل کلش یا همین بازی و از اون ور بعضی بازی های خیلی خوب اصلا دیده نمی شند

مطالب پیشنهادی