ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایستگاه فضایی بین المللی
علمی

روسیه رکورد سریع ترین ماموریت به ایستگاه فضایی بین المللی را شکست [تماشا کنید]

یک فضاپیمای ساخت روسیه به تازگی موفق شده در کمتر از چهار ساعت به ایستگاه فضایی بین المللی برسد و رکورد سریع ترین ماموریت ارسال محموله به این ایستگاه را در تاریخ چندساله اش بشکند. ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۱ تیر ۱۳۹۷ | ۰۰:۰۱

یک فضاپیمای ساخت روسیه به تازگی موفق شده در کمتر از چهار ساعت به ایستگاه فضایی بین المللی برسد و رکورد سریع ترین ماموریت ارسال محموله به این ایستگاه را در تاریخ چندساله اش بشکند.

روز گذشته و در ساعت ۵:۵۱ عصر به وقت ایالت های شرقی آمریکا یک کپسول باربری Progress 70 با کمک راکت سایوز ۲ از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان پرتاب شد. این راکت  که تقریبا سه تن غذا، سوخت و دیگر مایحتاج ساکنین ایستگاه فضایی بین المللی را در خود داشت در حدود سه ساعت و ۴۰ دقیقه بعد به مقصد از پیش تعیین شده خود رسید که این در نوع خود یک رکورد قابل توجه محسوب می شود.

اما برای آنکه این کپسول با چنین سرعتی بتواند ماموریتش را به انجام برساند لازم بود که پیش از استقرار در ایستگاه فضایی بین المللی دو بار به دور زمین بگردد. به گفته استیون کلارک که هم اکنون در این ایستگاه حضور دارد: برای این منظور زمان پرتاب سایوز درست قبل از قرار گرفتن ایستگاه فضایی بین المللی بر فراز پایگاه بایکانور اتفاق افتاد.

فضاپیماهای روسیه هم اکنون مقرون به صرفه ترین راه برای حمل سریع محموله و آذوقه به ایستگاه فضایی بین المللی محسوب می شوند. طی شش سال گذشته نیز راکت سایوز در کمتر از شش ساعت توانسته بود فضانوردان و محموله های متعلق به آنها را به این ایستگاه برساند که این کار نیازمند شش بار گشتن سایوز به دور زمین بوده.

و اما فضاپیماهای آمریکا نظیر آنچه توسط اسپیس اکس و نورتروپ گرومن می سازند معمولا برای انجام این ماموریت ها نیازمند چندین روز هستند تا بعد از پرتاب به ایستگاه فضایی بین المللی برسند. گفتنی است این سومین تلاش آژانس فضایی روسیه برای کوتاه کردن زمان سفر به ایستگاه فضایی بین المللی بوده است. پیشتر نیز تاخیرهای ایجاد شده در زمان پرتاب راکت مقامات سازمان فضایی روسیه موسوم به ROSCOSMOS را وادار کرده بود که از مسیر جایگزین برای ماموریت های خود استفاده نمایند و این ماموریت ها غالبا نیازمند ۳۴ دور چرخیدن فضاپیما در مدار زمین (برابر با دو روز) بودند.

ولادیمیر سولووو مدیر پرواز ارشد روس در این باره گفت:

من فکر می کنم ما بالاخره راه حل را یافته ایم. این اتفاق می تواند در عملیاتی سازی برنامه های آتی ما بسیار امیدبخش باشد. بنابراین قطعا این اتفاق گامی بزرگ محسب می شود. ما مدتی طولانی است که منتظر این دستاورد هستیم و امدواریم که از این به بعد این دستاورد مرتبا تکرار شود.

ناسا نیز ظاهرا به این استراتژی جدید پرتاب (موسوم به طرح پرتاب دو دور) علاقمندی نشان داده و در این باره گفته:

سفرهای کمتر از چهار ساعت می توانند نشانگر توانمندی های روسیه در ماموریت های آتی حمل محموله برای ایستگاه فضایی بین المللی باشند.

سازمان فضایی روسیه نیز از برنامه های آتی خود برای استفاده از این استراتژی سریع و دو دور برای مامورت های آتی سایوز در انتقال فضانوردان به مدار زمین خبر داده اما ناسا هشدار داده که این تکنیک نیازمند بررسی و تست های دقیق تر است و باید چندین مرتبه دیگر آزمایش شود تا بتوان آن را برای انتقال فضانوردان استفاده کرد.

علیرغم این حساسیت ها اما این دستاورد می تواند نقش بسزایی در سرعت بخشیدن به ماموریت هایی ایفا کند که به مقصد ایستگاه فضایی بین المللی انجام می شود. حالا به لطف این موفقیت در کمتر از چهار ساعت یک فضانورد می تواند به ایستگاه فضایی بین المللی برسد و از پنجره آن به زمین نگاه کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • مسعود
    مسعود | ۲۱ تیر ۱۳۹۷

    که چی؟ ما امنیت داریم، که اونا ندارن

    • مجید
      مجید | ۲۱ تیر ۱۳۹۷

      ما هم داشتیم وارد این مسیر می شدیم امثال تو و دولت تمدید و تبخیر نذاشتن!

مطالب پیشنهادی