ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بررسی بازی شهزاد؛ به رنگ آرامش، به سبک کلمات

پازل کلمات در ایران، وضعیتی شبیه به سبک «جورکردنی» (Match 3) در بازارهای خارجی پیدا کرده است؛ همان قدر که عناوین جورکردنی در مارکت‌های جهانی می‌فروشند، بازیکن‌های ایرانی نیز نشان داده‌اند که حالا حالاها از ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۲۱ تیر ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰

پازل کلمات در ایران، وضعیتی شبیه به سبک «جورکردنی» (Match 3) در بازارهای خارجی پیدا کرده است؛ همان قدر که عناوین جورکردنی در مارکت‌های جهانی می‌فروشند، بازیکن‌های ایرانی نیز نشان داده‌اند که حالا حالاها از بازی‌های کلمات سیر نمی‌شوند و تقریبا هر عنوانی که به دست‌شان برسد را نصب می‌کنند.

بازی شهزاد
استودیوی باران رویا در کارنامه خود بازی‌های سری سلحشوران را دارد.

ترند بازار ایران دیگر گرافیک الهام گرفته از دهه 60 نیست و در این روزها جایش را به پازل کلمات داده است. در این بین آمیرزا، فندق و کلماتیک پرچمداران ورژن مدرن این سبک هستند و حالا «شهزاد» را هم باید جزئی از این جمع به حساب بیاوریم. بازی موسیقی زیبایی دارد، بیشتر به جنبه آموزشی اهمیت داده و برخلاف عناوین مشابه که روی چالش ذهن تمرکز دارند، هدفش آرامش مخاطب است.

ویژگی‌هایی که همگی خوب هستند اما هیچکدام بزرگترین برگ برنده شهزاد نیستند؛ بازی‌های سبک پازل کلمات ایرانی به قدری زیاد شده‌اند که تعدادشان از دست‌مان در رفته و شهزاد از این لحاظ اثر خوبی به حساب می‌آید که با وجود کلون‌های فراوان موجود در بازار، توانسته یک گیم پلی متفاوت و همچنان سرگرم کننده ارائه بدهد.

در آمیرزا و نمونه‌های مشابه که همگی الهام گرفته از Word Cookies هستند، کلماتی که پیدا می‌کنید در خانه‌هایی جدا از یکدیگر قرار دارند. اما در شهزاد این خانه‌ها به یکدیگر چسبیده‌اند و با محیطی جدول مانند رو‌به‌رو هستید؛ استودیوی «باران رویا» (DreamRain) برای اینکه عنوانش تفاوت‌هایی داشته باشد، از Word Cookies Cross الهام گرفته است.

بنابراین بعضی از حروف کلمات، مشترک بوده و به همین خاطر راحت‌تر می‌توانید کلمات را بیابید. روش ساخت کلمات نیز مشابه بقیه بازی‌های هم سبک بوده و تفاوتی در این بخش دیده نمی‌شود. در هر مرحله از بازی حروفی به بازیکن داده می‌شود و حالا او باید با آن‌ها کلمات معنا داری بسازید.

شهزاد
در بازی با کلیک روی هر کلمه، معنای آن را می‌توانید ببینید.

کافیست انگشت‌تان را بین حروف مختلف بکشید و کلمه‌هایی که به نظرتان معنی دارند را درست کنید. در این بین کلمات دیگری تحت عنوان کلمات پنهان در شهزاد حضور دارند که با یافتن بیست تا از آن‌ها، صندوقچه‌ای باز شده و سکه می‌گیرید. هر چند در مرحله‌های اولیه تعداد کلمه‌های اضافی زیاد نیستند ولی رفته رفته دست‌تان برای یافتن این کلمات بازتر می‌شود.

به لطف حضور یک موسیقی زیبا، استفاده از هدست تجربه بازی را دلنشین‌تر خواهد کرد

یکی از مسائلی هم که باعث شده هزینه‌های بالای بازی کمتر به چشم بیاید، همین کمیت مناسب کلمه‌های اضافی و در پی آن گرفتن صندوقچه‌های سکه است. در بازی بعد از اینکه هر مرحله را بردید 5 سکه می‌گیرید. حالا این را با هزینه 100 سکه‌ای راهنمایی‌ها مقایسه کنید تا بهتر قضیه را متوجه شوید.

البته مشکل بزرگ شهزاد این سیستم درآمدی نیست و بازی ضربه بزرگ‌تر را از کلمات موجود در بعضی از مرحله‌ها خورده است. شهزاد برخلاف نمونه‌های مشابه چارچوب خاصی برای انتخاب کلمه‌ها قرار نداده و به همین خاطر گاهی اوقات با کلماتی مواجه می‌شوید که اصلا به گوش‌تان آشنا نیستند.

بازی شهزاد
بعضی کلمات معنادار در بازی حضور ندارند؛ اسکرین شات سمت چپ را ببینید، هر دو کلمه پسر و پیر جزوی از کلمه‌های بازی نبودند.

استفاده از کلمه‌های کمتر شناخته شده به خودی خودی ویژگی بدی به حساب نمی‌آید ولی نکته اینجاست که شهزاد نتوانسته به خوبی این المان را با هدفش همسو کند. به یک دلیل: این کلمه‌های ناآشنا جزو کلمات پنهان نیستند و باید به عنوان کلمات اصلی آن‌ها را بیابید. به همین خاطر در بعضی مرحله‌ها مجبورید وقت زیادی را صرف یافتن کلمه مورد نظر بازی پیدا کنید.

توسعه‌دهنده عنوانش را با شعار «ارائه یک تجربه آرامش» عرضه کرده و این سختی کمی در تضاد با هدف شهزاد قرار دارد؛ بازی رابط کاربری زیبایی داشته و موسیقی شرقی بازی هم نه تنها با حال و هوای هزار و یک شبی این عنوان سازگار است بلکه با آرامشی که در لابه‌لای نت‌هایش وجود دارد بازیکن را در جریان بازی قرار می‌دهد.

بازی شهزاد
در هر فصل از بازی داستانی کوتاه از هزار و یک شب روایت می‌شود.

در واقع همه‌چیز دست به دست هم داده تا یک تجربه آرامش بخش داشته باشید ولی وقتی پست‌تان به یکی از این مرحله‌های سخت می‌خورد داستان عوض می‌شود. بالاتر نیز گفتیم «کمی» چون ذات جدول مانند شهزاد تا حدودی زهر یافتن کلمات ناآشنا را گرفته و توانسته بازی را ساده‌تر کند.

شهزاد اگرچه از لحاظ گیم پلی تفاوت‌هایی با رقبایش دارد ولی در گفت‌وگویی که با سازنده داشتیم، آن‌ها عنوان کردند که برنامه‌های بیشتری برای آینده بازی و حضور ویژگی‌های متمایزتر دارند. «مسعود عسگریان»، مدیر استودیوی باران رویا، در این رابطه به دیجیاتو می‌گوید:

در کنار جدول روزانه و رده‌بندی، بخش چند نفره شهزاد هم فعلا در مرحله تست قرار دارد. این قسمت چندین مود مختلف داشته و با هر کدام از آن‌ها، بازیکن‌ها یک تجربه متفاوت خواهند داشت.

شهزاد می‌توانست اثر بهتری باشد ولی این به معنای کیفیت پایین بازی نیست. همین الان نیز برای کسانی که به دنبال اثری جذاب از سبک پازل کلمات هستند، ساخته باران رویا جزو بهترین گزینه‌ها به شمار می‌رود. به خصوص اگر بخش آنلاین بازی راه بیافتد؛ سازنده برنامه‌های زیادی برای این قسمت دارد و به همراه ذات جدول مانند شهزاد، می‌تواند به یک برگ برنده بزرگ دیگر تبدیل شود.

با عرضه شهزاد رقابت بین بازی‌های ایرانی پازل کلمات به دور دوم کشیده شده است. برای بخش آفلاین حالا تمام بازی‌های معروف خارجی یک نمونه داخلی دارند و اکنون این بخش آنلاین خواهد بود که می‌تواند مسیر بازی‌ها را از یکدیگر جدا کند. باید دید در آینده کدام یک از عناوین این سبک عملکرد بهتری در زمینه قسمت چند نفره از خودش به جای می‌گذارد.

شهزاد

شهزاد

سازنده: باران رویا قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 38.6 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • سینا جنگجو
    سینا جنگجو | ۲۲ تیر ۱۳۹۷

    دوباره کار مضخرف ایرانی ها تا ببینن یه کاری گرفته رونقش خوب میان هی ازش اسکی میرن هم جلوی پیشرفت اونو میگیرن هم خودشون پیشرفت نمیکنن نمونه اش بازی آمیرزا از وقتی برترین بازی شد هرروز یکی از اون بازی میزنه هرگز به خودمون فشار نمیاریم یه ایده جدید بدیم از ایده های دیگران اسکی میریم خودمون و اون طرفم خراب میکنیم

    • Masoud Asgarian
      Masoud Asgarian | ۲۲ تیر ۱۳۹۷

      احتمالا باید بدونی ک بازی امیرزا هم قبل از فندق منتشر شد

      • محمد کریمی
        محمد کریمی | ۲۲ تیر ۱۳۹۷

        سلام، ابتدا فندق عرضه شد و در یک فاصله چند ماهه بعد از این بازی بود که آمیرزا انتشار یافت

    • Masoud Asgarian
      Masoud Asgarian | ۲۲ تیر ۱۳۹۷

      و کاش حداقل یک بار این بازی رو تجربه میکردی بعد انقدر غیر حرفه ای نظر میدادی دوست عزیزم

مطالب پیشنهادی