ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

ایکس باکس با پشتیبانی کامل از ماوس و کیبورد دنیای گیم را متحول خواهد کرد

ممکن است مایکروسافت در حال کار روی سلاح جدیدی باشد که می‌تواند رقابت بین کنسول‌ها را وارد مرحله‌ی جدیدی کند: پشتیبانی از ماوس و کیبورد. اما ممکن است بپرسید آیا این قول یک سال پیش ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۲۲ تیر ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

ممکن است مایکروسافت در حال کار روی سلاح جدیدی باشد که می‌تواند رقابت بین کنسول‌ها را وارد مرحله‌ی جدیدی کند: پشتیبانی از ماوس و کیبورد. اما ممکن است بپرسید آیا این قول یک سال پیش مایکروسافت نبود؟ همچنین این سوال که آیا لوازم جانبی برای به حقیقت پیوستن این موضوع همین حالا در دسترس نیست؟ شاید چنین باشد. اما پشتیبانی تمام و کمال از کنترل بازی‌ها به سبک بازی‌های پی سی به مایکروسافت این اجازه را می‌دهد که با همکاری قدرتمند ویندوز واکنش دندان شکنی به رقیب ژاپنی خود یعنی سونی بدهد.

ماوس و کیبورد به طور حتم متدی شناخته شده در کنترل بسیاری از بازی ها در پی سی است، اما در کنسول‌ها به طور کامل نادیده گرفته شده. بعضی لوازم جانبی کنسول‌ها برای این کار وجود دارد. همچنین مایکروسافت اعلام کرده بود که پشتیبانی از ماوس را به بازی‌هایش اضافه خواهد کرد اما در عمل این موضوع به شدت محدود بود.

ارائه‌ای داخلی در Windows Central برگزار شد -که احتمالا برگزار کننده‌اش مایکروسافت بود- و به جزئیاتی نظیر چگونگی پشتیبانی کامل از ماوس و کیبورد اشاره داشت. به نحوی که مورد نظر این شرکت باشد. [بعد از انجام این ارائه، فایل ارائه لو رفت و در اختیار عموم قرار گرفت.]

شاید برایتان سوال باشد که چرا پیش از این مایکروسافت و یا سونی به دنبال این موضوع نبودند. مشکلی که برای این کار وجود داشت، پیاده سازی پشتیبانی از ماوس و کیبورد نبود. بلکه مشکل اصلی اعمال تغییرات بنیادین در مکانیزم‌هایی بود که به تبع اعمال پشتیبانی از ماوس و کیبورد ایجاد می‌شدند.

یکی از این مشکلات عدم پشتیبانی بسیاری از بازی‌های از پیش تولید شده، از ماوس است. آن‌ها با توجه به سخت افزاری خاص به توسعه‌ی بازی خود پرداختند و ایجاد نشانگر ماوس و همچنین تغییر دوربین بازی با توجه به حرکت ماوس کمی برایشان دور از ذهن بود.

مشکل دیگر این است که عموما در بازی‌ها کسی که از ماوس و کیبورد استفاده می‌کند برتری دارد. خصوصا در بازی‌های استراتژی و شبیه سازی‌ها که تعامل زیادی با منو و کلیک‌های دقیق روی صفحه دارد. موضوعی که با استفاده از کنترلر کنسول‌ها کمی دشوار تر است. اما از همه مهمتر‌، بازی‌های اول شخص است که قطعا گیمر‌هایی که از ماوس و کیبورد استفاده می‌کنند مزیت‌های بیشتری دارند.

شاید این موضوع بین طرفداران پی سی و کنسول مورد بحث قرار بگیرد، اما این موضوع بارها مورد ارزیابی قرار گرفته است و تقریبا همیشه افرادی که از ماوس و کیبورد استفاده می‌کردند با اختلافی فاحش برتری‌هایشان را به رخ حریفان کشیده‌اند.

البته شاید با توجه به بازی‌هایی مثل Call Of Duty که بیشتر لیگ‌های اصلی و مهم آن صرفا در کنسول‌ها برگزار می‌شود، موضوعی که در پاراگراف قبل گفتیم را مشکل بزرگی نشان ندهد چرا که در این مسابقات هیچ فردی با استفاده از ماوس و کیبورد در مقابلتان قرار نمی‌گیرد.

اما این موضوع با معرفی بازی‌های کراس پلتفرمی مثل فورتنایت در حال تغییر است. زمانی که بازیکنان مختلف از پی سی، سوییچ و ایکس باکس در یک سرور قرار بگیرند، استفاده از ماوس کیبورد یقینا یک برتری محسوب می‌شود.

علاوه بر این موضوع، ایکس باکس وان از نظر فروش و همچنین انحصاری‌های جذاب، با اختلافی فاحش پشت سر پلی استیشن ۴ قرار گرفته است. رو کردن یک برگ برنده برای مایکروسافت در این شرایط می‌تواند اتفاق مثبتی تلقی شود.

به همین دلیل است که ارائه‌ای که در Windows Central راجع به این موضوع ارائه شد تا این حد نظرات را به خود جلب کرده است. این ارائه پیشنهاد می‌کند که ایکس باکس وان به طور کامل از همه‌ی کیبورد‌ها و ماوس‌های USB پشتیبانی کند. همچنین همه‌ی وسایل بی سیم که به واسطه‌ی یک دانگل کار می‌کنند. این موضوع می‌تواند تجربه‌ی بازی در این کنسول را با تغییرات زیادی رو به رو کند.

هرکدام از دستگاه‌ها (یعنی ماوس و کیبورد‌ها) باید خود را به کنسول معرفی کنند و تحت نظر باشند. این که یک بازی تصور کند ورودی کنترلر کنسول دارد ولی در واقع کیبورد و ماوس به آن وصل شده باشد قابل قبول نیست. چرا که این موضوع می‌تواند باعث انجام تقلب در بازی‌ها شود. بنابراین ID هرکدام از دستگاه‌ها باید به طور کامل تحت نظر باشند.

اینکه کنترل از طریق ماوس و کیبورد چگونه پیاده سازی شود به طور کامل به توسعه‌‌ی دهنده‌ی بازی‌ها مربوط است. موضوعی که همچنان ما را با مشکلاتی که از قبل داشتیم رو به رو می‌کند. اما قابلیت‌هایی که هر ماوس ایجاد می‌کند در یک بازی مثل فورتنایت که توجهات زیادی را به خود جلب کرده است باعث ایجاد توده‌ی حجیمی از بازیکنان می‌شود.

در حال حاضر تعداد نه چندان زیادی از افراد با استفاده از تجهیزات گران قیمت خود در بازی‌ها حضور دارند که توسعه دهندگان نمی‌توانند به طور کامل آن‌ها را با بازی سازگار کنند. حالا فرض کنید چند هزار نفر لواز جانبی خود را به کنسول متصل کرده و بخواهند از آن‌ها در بازی‌هایشان استفاده کنند. به ناگاه این فضا به بازار قابل توجهی برای بازیساز‌هایی که پشتیبانی بهتری از این موضوع دارند ایجاد می‌شود.

پشتیبانی از ماوس همچنین می‌تواند پلی ایجاد کند به سوی رویای دیرینه‌ی مایکروسافت در زمینه‌ی تلفیق دنیای ایکس باکس و ویندوز. این موضوع باعث شباهت‌های زیاد در ارائه‌ی تجربه‌ی مشابه از بازی‌ها، به اشتراک گذاری کتابخانه‌های پیشرفته بین ویندوز و ایکس باکس می‌شود و همچنین ایکس باکس را از یک کنسول ساده به یک کامپیوتر گیمینگ کم هزینه تبدیل می‌کند.

این موضوع همچنین می‌تواند تبدیل به فشار‌هایی روی Valve و استیم شود. امکان این که استیم در ایکس باکس اجرا شود و همه‌ی بازی‌های آن در این کنسول قابل بازی باشند، حد اعلایی از تجربه‌ی مولتی پلتفرم است که مایکروسافت در سر می‌پروراند و حتی با ایده‌اش ما را اغوا می‌کند.

دنیایی را تصور کنید که مایکروسافت مولد دنیای کامپیوتر و کنسول‌هاست. همه‌ی بازی‌های چالش برانگیز و مطرح دنیا را پذیراست و نصب و راه اندازی بسیار ساده‌ای دارد. در این صورت سونی با منابع کمی از بازی‌ها رو به رو خواهد بود. حتی تلاش‌های Valve برای شکستن دنیای دو قطبی کنسول‌ها بی ثمر خواهد بود. تا حدی به نظر می‌رسد مایکروسافت آماده است تا ضربه‌ی مهلکی به رقبایش بزند. البته اگر و تنها اگر بتواند از شرایطی که در اختیار دارد به نحو احسنت استفاده کند.

اما آیا امروز به آخرین برگ از داستان طولانی عدم موفقیت کنسول‌ها در پشتیبانی از ماوس و کیبورد رسیده‌ایم؟ یا اینکه مایکروسافت به دنبال ایجاد تغییر اساسی در رویکرد خود نسبت به دنیای بازی‌هاست؟ در E3 امسال چیزی از این موضوع ندیدیم، بنابراین پاسخ این پرسش‌ها همچنان مبهم است. اما ممکن است با توجه به لو رفتن اطلاعات این ارائه از Windows Central، مایکروسافت مجبور شود کمی واضح تر راجع به تغییرات پیش رو صحبت کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Mr NoBody
    Mr NoBody | ۲۳ تیر ۱۳۹۷

    دیگه نمیشه بهش گفت کنسول بازی باید بگیم مینی کیس گیمینگ?

  • HyperHope
    HyperHope | ۲۳ تیر ۱۳۹۷

    ولی خب فکر کردن بهش هم میتونه اغوا کننده باشه!! نسل نهم ، ایکس باکس یه کنسوله که در حقیقت یه پی سیه گیمینگه کم هزینست و بازیا براش بهینه میشن در حالی که میتونه هر بازی و نرم افزار ویندوزی ای رو اجرا کنه! وحشتناکه این قضیه :) یعنی میشه??

  • HyperHope
    HyperHope | ۲۳ تیر ۱۳۹۷

    موس و کیبورد به نظرم نباید وارد کنسول بشه چون واقعا توازن کنسول رو به هم میزنه حداقل نه در نسل هشتم و حتی در مورد استیم و ایکس باکس اگرم بخواد اجرایی بشه صد درصد برای نسل بعد قراره اتفاق بیفته چون از نظر چیپ گرافیکی مشکلی برای اجرای بازی های ویندوز نیست روی اکس باکس وان ولی خب پردازنده jaguar به هیچ وجه بدون بهینه سازی اختصاصی قادر به اجرای هیچ بازیه ویندوزی ای نیست.

مطالب پیشنهادی