ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۳۰ میلیون کاربر ایرانی در نسخه‌های غیر رسمی و بدون فیلتر تلگرام

معاون دادستان کل کشور در یادداشت تازه‌ خود آمار جدیدی از تعداد کاربران نسخه‌های غیر رسمی تلگرام طلایی و هاتگرام داده است. بر اساس آماری که متعلق به ۱۹ تیر ماه است، ۳۱ میلیون ۱۰۰ ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۳ تیر ۱۳۹۷ | ۱۶:۴۶

معاون دادستان کل کشور در یادداشت تازه‌ خود آمار جدیدی از تعداد کاربران نسخه‌های غیر رسمی تلگرام طلایی و هاتگرام داده است. بر اساس آماری که متعلق به ۱۹ تیر ماه است، ۳۱ میلیون ۱۰۰ هزار کاربر از این نسخه‌های بدون فیلتر تلگرام استفاده می‌کنند.

«عبدالصمد خرم آبادی»، در یادداشت خود یک بار دیگر خبر داده است که وزارت ارتباطات از این دو نسخه تلگرام پشتیبانی می‌کند: «۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از طریق فیلترشکن‌های هاتگرام و تلگرام طلایی، فیلتر تلگرام را دور می‌زنند و اینترنت بدون فیلتر هاتگرام و تلگرام طلایی را وزارت ارتباطات تامین می‌کند.»

پیش از این در ابتدای تیر ماه نیز خرم‌ آبادی توپ تلگرام طلایی و هاتگرام را به زمین دولت و وزارت ارتباطات انداخته بود که موجب واکنش «رسول سراییان»، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران شد.

سراییان ضمن رد این ادعا، در نهم تیر ماه ضرب‌العجلی یک هفته‌ای برای شفافسازی هویت، امکانات و ضریب امنیت تلگرام‌‌های غیر رسمی در کشور به مسئولانشان داد. با این حال حدود یک هفته از این مهلت یک‌هفته‌ای سپری می‌شود و هنوز هویت و پشتیبان این دو نسخه مشخص نیست. سراییان در همین رابطه به روزنامه دولت گفته بود:

«وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در صورت امتناع مدیران از شفاف سازی به سهم خود و برای صیانت از حریم خصوصی و حقوق شهروندی کاربران به عنوان مدعی و نماینده مردم موضوع را از مجاری قانونی پیگیری خواهد کرد. صیانت از حریم خصوصی مردم برای این وزارتخانه از اهمیت زیادی برخوردار است.»

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران همچنین خبر داده بود که هیچ امکاناتی از سوی دولت در اختیار نسخه‌های فارسی تلگرام قرار نگرفته است.

اما فارغ از اینکه چه سازمان یا نهادی مسئول پشتیبانی از تلگرام‌های غیر رسمی و بدون فیلتر است، باید نگران این موضوع بود که بیشتر از ۳۰ میلیون کاربر ایرانی از آنها استفاده می‌کنند در حالی که هم به گفته معاون دادستان کل کشور و هم به گفته رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، هویت آنها شفاف نیست و هیچ‌کدام از دو طرف ماجرا مسئولیتی را در قبال فعالیت نسخه‌های فارسی تلگرام نمی‌پذیرند.

شرکت دانش‌بنیان «راهکار سرزمین هوشمند» در مجموعه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران صاحب امتیاز تلگرام طلایی است و دو هفته پیش چند کارشناس امنیت اطلاعات به شکل کامل تلگرام طلایی را مورد بررسی قرار دادند. «علیرضا ابراهیمی» یکی از همین کارشناسان در گفتگوی خود با دیجیاتو می‌گوید کلاینت تلگرام طلایی از طریق یک کانال سرور پراکسی به تلگرام اصلی وصل می‌شود و در آن مسیر داده‌های اصلی تلگرام عبور می‌کند:

«داده‌ها وقتی وارد گوشی کاربر می‌شوند در آنجا باز می‌شوند و تلگرام طلایی یک سرور جدای HTTP دارد که این اطلاعات را می‌تواند از طریق این بستر برای جای دیگری بفرستد که هیچ ربطی به سرورهای تلگرام اصلی ندارند و متعلق به خود تلگرام طلایی است. این بخش اگر از تلگرام طلایی حذف شود، هیچ خللی در کارش ایجاد نمی‌شود و وجود چنین قابلیتی که به نقض حریم خصوصی کاربر انجام می‌شود، غیر منطقی است.»

مسئولان تلگرام طلایی در گفتگو با روزنامه همشهری فروش استیکر را یکی از اصلی‌ترین راه‌های کسب‌ درآمد خود معرفی کرده بودند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (41 مورد)
  • oldboy
    oldboy | ۳۰ تیر ۱۳۹۷

    باید فیلتر بشن تا دشمنان کشور نتونن کانالی توش داشته باشن

    • Mohammad amirseifi
      Mohammad amirseifi | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

      اگه اینطوری برو گمشو به جای ماشین شتر سوار شو ببینم خوشت میاد؟فیلترینگ هم اونه،کسی تو لگن های داخلی نمیاد،اگه شما بدون ماشین و سوار بر شتر 1 سال تونستی دوام بیاری اونوقت ما هم اینستاگرام رو ترک میکنیم

  • afshingm
    afshingm | ۲۹ تیر ۱۳۹۷

    حتی اگه یه کاری کنند که تلگرام و اینستا دیگه کلا باز نشه، عمرا از این آشغال های ایرانی نصب نمی کنم که نمی کنم ! ارتباط نداشته باشم با دنیا بهتره که شما بیاید وسط زندگی ما !

  • masoud4880
    masoud4880 | ۲۶ تیر ۱۳۹۷

    پس حمایت از پیام رسانی داخلی چی شد
    جاسوس های ملت

  • Ali
    Ali | ۲۴ تیر ۱۳۹۷

    ابزار جاسوسی لطفا نصب نکنید

  • E.A
    E.A | ۲۴ تیر ۱۳۹۷

    من یکم نسبت به این امار تلگرام طلایی اینا مطمعنم درست گفتن چون خیلیا رو دیدم استفاده میکنن هر چقدر هم میگم بعضیا نمیفهمن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی