ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تابلوهای راهنمایی هشدار دهنده، راهکاری جالب برای جلوگیری از استفاده از موبایل هنگام رانندگی

استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی به یکی از عادت های بد بسیاری از افراد تبدیل شده است. نتایج یک تحقیق اخیر در بریتانیا نشان داده که 26 درصد از رانندگان در حین رانندگی از ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۴ تیر ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی به یکی از عادت های بد بسیاری از افراد تبدیل شده است. نتایج یک تحقیق اخیر در بریتانیا نشان داده که 26 درصد از رانندگان در حین رانندگی از موبایل های خود برای تماس گرفتن، کنترل شبکه های اجتماعی و یا ارسال پیام استفاده می کنند.

In-car-on-mobile-phone

برای پیشگیری از این عادت خطرناک، مقامات شهر نورفک (Norfolk)  انگلستان طرحی را کلید زده اند که در آن سیستم ها و علایم راهنمایی و رانندگی کنار جاده ها هنگام برقراری تماس توسط راننده به وی اخطار می دهند.

در این طرح اسکنرهایی در علایم و تابلوها تعبیه شده اند که توانایی تشخیص سیگنال های رادیویی ساطع گشته از تلفن های همراه را دارند. به محض تشخیص سیگنال برقراری تماس، علایم کنار جاده به راننده هشدار می دهند که استفاده از موبایل را متوقف کند.

Westcotec

به گفته شرکت سازنده اسکنرهای مذکور که Westcotec نام دارد، این اسکنرها می توانند امواج بلوتوث را از سیگنال های رادیویی تلفن های همراه شناسایی کنند، به همین خاطر در صورت برقراری تماس با بلوتوث – که در بریتانیا مجاز هستند – اخطاری به رانندگان داده نمی شود.

با وجود جالب بودن این ایده، تکنولوژی های مرتبط با آن در حال حاضر با محدودیت هایی روبرو هستند. از جمله اینکه امکان جداسازی تماس راننده با دیگر سرنشینان فعلا مقدور نیست، با این حساب شاید در برخی مواقع سهوا اخطارهایی به راننده پخش شود.

westcotec-mobile-phone

همچنین در صورت استفاده راننده از سرویس های اینترنتی که بخاطر چشم برداشتن راننده از مسیر بسیار خطرناک تر از تماس گرفتن پنداشته می شود، این تکنولوژی هیچ اثر مثبتی نخواهد داشت.

با این حال مقامات Westcotec عقیده دارند فناوری ابداعی آنها به مرور رفتار رانندگان را تحت تاثیر قرار داده و آنها را به سمت عدم استفاده از تلفن همراه در پشت فرمان سوق خواهد داد.

گفتنی است در بریتانیا استفاده از موبایل در حین رانندگی جریمه ای 200 پوندی (معادل 265 دلار) در پی دارد، این رقم در سال گذشته برابر با 100 پوند بود. در صورت سختگیری پلیس، راننده خاطی حتی با برگه جریمه 1000 پوندی و محرومیت موقت از رانندگی مواجه می شود.

نکته جالب توجه اینکه رقم جریمه استفاده از تلفن همراه برای رانندگان اتوبوس و خودروهای تجاری خیلی بیشتر است؛ طوری که ارتکاب این تخلف باعث صدور برگه ای 2500 پوندی می شود، رقمی که تقریبا معادل درآمد ماهانه یک فرد بریتانیایی است.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۴ تیر ۱۳۹۷

    حالا اگه یکی از مسافرا به غیر از راننده از موبایل استفاده کنه چی؟ راننده باید جریمه بشه؟

مطالب پیشنهادی