سامسونگ و شرکت SK Telecom روز گذشته از اولین تلفن هوشمند 5G دنیا با عددساز تصادفی کوانتومی (به اختصار QRNG) رونمایی کردند. این محصول که Galaxy A Quantum نام دارد در اصل یک گوشی گلکسی A71 5G است که امکانات مرسوم تلفن های هوشمند امروزی را دارد اما به خاطر برخورداری از تکنولوژی QRNG خود را از دیگران متمایز کرده است چراکه به لطف این قابلیت هک کردن برخی اپ ها و سرویس های آن بسیار دشوار می شود.

از عددساز تصادفی معمولی معمولا برای ورود به طیف وسیعی از خدمات تلفن همراه استفاده می شود که از آن جمله میتوان به پلتفرم های پرداخت و احراز هویت دو مرحله ای اشاره کرد؛ سرویس هایی که به طور معمول هدف حمله هکرها قرار می گیرند چراکه دور زدنشان کاری ساده است.

چیپست QRNG یا عددساز تصادفی کوانتومی که با ابعاد ۲.۵ در ۲.۵ میلیمتر در دنیا کوچکترین محسوب می شود از یک سنسور تصویر LED و CMOS بهره می گیرد. سنسور LED این چیپ نویز تصاویر را پراکنده می کند و حسگر دوم یعنی CMOS تصادفی بودن کوانتومی را ضبط می کند و در ادامه با استفاده از این الگوهای غیرقابل پیش بینی رشته های عددی تصادفی ایجاد می شوند.

براساس اعلام SK Telecom در حال حاضر هیچ تکنولوژی مشخصی در دنیا وجود ندارد که بتواند این گوشی را هک کند و در نتیجه Galaxy A Quantum یکی از ایمن ترین گوشی های موجود در بازار است (هرچند بد نیست اشاره کنیم که چیپ SKT IDQ S2Q000 مورد استفاده در این گوشی صرفا برای استفاده از سرویس های SK طراحی شده است).

خود گوشی اما به یک نمایشگر اینفینیتی O سوپر امولد ۶.۷ اینچی با رزلوشن فول اچ دی مجهز شده و یک حسگر اثر انگشت نیز درست در زیر نمایشگر آن کار گذاشته شده است. دوربین اصلی این گوشی چهارگانه است و ترکیب حسگرهای ۶۴ مگاپیکسلی اصلی، ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید، ۵ مگاپیکسلی ماکرو و ۵ مگاپیکسلی عمق سنج را شامل می شود. یک دوربین ۳۲ مگاپیکسلی نیز در بخش جلویی بدنه این موبایل خودنمایی می کند.

توان پردازشی این موبایل از طریق چیپست اگزینوس ۹۸۰ تامین می شود که ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی آن را همراهی می کنند. محصول مشترک سامسونگ و SK Telecom اندروید ۱۰ را به همراه پوسته One UI 2.0 اجرا می کند ضمن آنکه کلیه امکانات ارتباطی از قبیل وای فای، GPS، 5G، LTE، بلوتوث ۵.۰، پورت یو اس بی سی و کارت ریدر میکرو اس دی برایش در نظر گرفته شده که به همه اینها باید جک ۳.۵ میلیمتری صدا را نیز اضافه کرد.

این گوشی در قالب رنگ های مشکی، آبی و نقره ای طراحی شده و قرار است که حداکثر از یک هفته دیگر با قیمت حدودی ۵۳۰ دلار به بازار کره جنوبی عرضه شود.

در انتها شاید بهتر باشد اشاره کنیم این اولین بار نیست که سامسونگ و SK Telecom برای ارائه یک تکنولوژی نوآورانه با هم همکاری میکنند. در شهریورماه گذشته این دو شرکت از همکاری خود برای ساخت اولین تلویزیون 8K دنیا با سرعت 5G خبر دادند.