ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ربات آتش نشان
علمی

نقش‌آفرینی ربات آتش‌نشان در نجات کلیسای نوتردام فرانسه [تماشا کنید]

یک ربات آتش نشان با کمک به خاموش کردن شعله های سرکش در کلیسای نوتردام پاریس، بخشی از تاریخ بشری را نجات داد. ربات مذکور که «کلوسوس» نام دارد، به دوربین و شلنگ پرفشار مجهز ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

یک ربات آتش نشان با کمک به خاموش کردن شعله های سرکش در کلیسای نوتردام پاریس، بخشی از تاریخ بشری را نجات داد.

ربات مذکور که «کلوسوس» نام دارد، به دوربین و شلنگ پرفشار مجهز شده، ضد آب و ضد آتش است و توانایی حمل باری برابر 550 کیلوگرم را دارد. این ربات توانست با ورود به درون کلیسای نوتردام، به آتش نشان ها در خاموش کردن آتش کمک کند.

در جریان آتش سوزی کلیسای مشهور پاریس، سقف چوبی این سازه در حال فرو ریختن بود و همین موضوع ورود به محل را برای آتش نشان ها بسیار خطرناک و غیر ممکن می کرد. کلوسوس با قابلیت هایی که در آن گنجانده شده بود توانست 15 تا 30 دقیقه قبل از تخریب کامل کلیسا وارد آن شود و کمک بزرگی برای مهار آتش باشد.

این ربات ساخت شرکت فرانسوی «شارک رباتیکس» است و به گفته سازندگانش علاوه بر اینکه برای مهار آتش به شلنگ مجهز شده است، می تواند افراد مجروح و یا تجهیزات مورد نیاز را جابه جا کند. قابلیت بسیار کارآمد دیگری که برای این ربات در نظر گرفته شده امکان بررسی محیط اطراف به وسیله دوربین های HD دید در شب و روز است.

سازندگان این ربات آتش نشان گفته اند که به واسطه طراحی کنترلرهای مختلف، هدایت کلوسوس برای کاربران آسان خواهد بود. همچنین کلوسوس قدرت جابجایی بر روی سطوح مختلف و پله را نیز دارد.

موفقیت کلوسوس و آتش نشان ها در جلوگیری از تخریب کامل یک سازه تاریخی 850 ساله، نشان دهنده نقش آفرینی ویژه ربات ها در رخدادهای بحرانی و حوادث است.

با اینکه کلوسوس احتمالا جدیدترین ربات آتش نشانی است که وارد عرصه شده، در سالیان اخیر دستگاه های مشابهی برای کمک به مهار آتش مورد استفاده قرار گرفته اند. برای مثال SAFFiR که توسط نیروی دریایی ارتش آمریکا ساخته شده، یک ربات انسان نماست که قدرت مقابله با آتش و دور نگه داشتن سربازان را از گزند خطر دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • مجید
    مجید | ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸

    اینا چرا عادل فردوسی پور ندارند یک برنامه ۹۰ بسازه، ۲ ساعت راجع به آتش سوزی کلیسا اشک بریزه و اظهار نظر کارشناسی کنه؟!

مطالب پیشنهادی