ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

لوتوس اوایا معرفی شد؛ سوپر اتومبیلی برقی از آینده [تماشا کنید]

پس از انتشار چندین تیزر، شرکت انگلیسی لوتوس بالاخره از جدیدترین محصول خود پرده برداری کرد. این خودرو اِوایا و یا با تلفظ دیگر ایویا (Evija) نام داشته و برگ برنده لوتوس در برابر دیگر ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۶ تیر ۱۳۹۸ | ۱۷:۴۵

پس از انتشار چندین تیزر، شرکت انگلیسی لوتوس بالاخره از جدیدترین محصول خود پرده برداری کرد. این خودرو اِوایا و یا با تلفظ دیگر ایویا (Evija) نام داشته و برگ برنده لوتوس در برابر دیگر کمپانی های سازنده مدل های اسپرت و سوپر اسپرت خواهد بود.

Lotus Evija (13)

مستقیم به سراغ پیشرانه می رویم، جایی که لوتوس اوایا حرف های بسیار زیادی برای گفتن در مقابل رقبا دارد. نیروبخش این سوپر اتومبیل خارق العاده یک پیشرانه تمام الکتریکی است که توسط بخش مهندسی پیشرفته شرکت ویلیامز توسعه یافته است. این پیشرانه از چهار موتور تشکیل یافته و می تواند در مجموع 1,973 اسب بخار قدرت و 1,700 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

Lotus Evija (15)

به گفته لوتوس با چنین پیشرانه توانمندی، اوایا عنوان "قدرتمندترین خودروی تولید سری" را از آن خود خواهد کرد. با تکیه بر این نیروگاه سبز لوتوس اوایا شتابی زیر 3 ثانیه داشته و می تواند به نهایت سرعت 200 مایل (320 کیلومتر) در ساعت دست پیدا کند.

Lotus Evija (16)

لوتوس ادعا می کند اوایا با تکیه بر باتری 70 کیلووات ساعتی می تواند طبق استاندارد NEDC تا 250 مایل (402 کیلومتر) مسافت را با یک بار شارژ پشت سر بگذارد.

تسلا رودستر، ریمک C_Two و پینین فارینا باتیستا را می توان رقبای مستقیم لوتوس اوایا دانست

تازه ترین ابر خودروی انگلیسی ها به "سریعترین سیستم شارژ باتری" مجهز شده و با شارژرهای 800 کیلوواتی سازگاری دارد. هر چند فعلا خبری از این تکنولوژی نیست، ولی در صورت اتصال به چنین شارژری باتری اوایا در عرض تنها 9 دقیقه به طور کامل پر خواهد شد. این زمان برای شارژرهای 350 کیلوواتی کنونی برابر با 18 دقیقه اعلام شده است.

Lotus Evija (3)

بخشی از عملکرد تحسین برانگیز لوتوس اوایا با وزن کم آن در ارتباط است. شاسی مونوکوک و فیبرکربنی این خودرو ساختاری یکپارچه داشته و تنها 129 کیلوگرم وزن دارد؛ وزن کلی آن نیز 1680 کیلوگرم اعلام شده است.

لوتوس می گوید اوایا به گونه ای طراحی شده که هم در پیست و هم در جاده بهترین عملکرد را داشته باشد. برای دستیابی به این هدف سیستم تعلیق اوایا از مدل های مسابقه ای الگوبرداری شده و در هر اکسل دارای کمک فنرهایی است که در سه مرحله قابل تنظیم هستند.

Lotus Evija (1)

اوایا روی رینگ های منیزیمی 20 و 21 اینچی حرکت می کند. این رینگ ها با لاستیک های پیرلی Trofeo R احاطه شده و در پشت آنها دیسک های سرامیک کربنی مربوط به سیستم ترمز که ساخت شرکت AP Racing هستند، به چشم می خورند.

c62fba24-2020-lotus-evija-20

به طور کلی خودروهای الکتریکی به دلیل تاثیر منفی حرارت بر روی عملکرد باتری آنها مناسب پیست نیستند. لوتوس برای مقابله با این مشکل، چهار رادیاتور را در اوایا تعبیه کرده است. این رادیاتورها وظیفه دارند دمای پک باتری را در یک محدوده بهینه حفظ کنند. به گفته لوتوس، در حالت مخصوص پیست Track mode می توان با سوپر اتومبیل اوایا به مدت هفت دقیقه رانندگی کرد.

Lotus Evija (5)
لوتوس اوایا امکان اتصال به فضای ابری و آپلود گزارش عملکرد راننده در پیست را دارد؛ ضمن اینکه به لطف این قابلیت امکان آپدیت نرم افزاری خودرو نیز فراهم شده است

به لحاظ ظاهری اوایا هیچ شباهتی با دیگر اعضای خانواده خود نداشته و به نظر می رسد پایه گذار یک زبان طراحی جدید برای کمپانی لوتوس خواهد بود. در نمای روبرو شکاف های بزرگ سپر و کاپوت، اسپلیترها، گلگیرهای متورم و چراغ های اصلی باریک از شاخص ترین عناصر به شمار می روند. این چراغ های لیزری توسط شرکت چند ملیتی Osram که مقر آن در مونیخ قرار دارد، تولید شده اند.

08f74308-2020-lotus-evija-6

در نمای عقب المان هایی مثل شکل خاص چراغ های LED که از پس سوزهای موتور جت اقتباس شده اند، شکاف های بزرگ، دیفیوزرهای عظیم و نوار نورانی باریک وسط سپر، اوایا را از تمامی رقبا متمایز می کنند. جالب اینکه لوگوی لوتوس موجود در این بخش ظاهرا به عنوان چراغ دنده عقب کاربرد دارد؛ سوکت شارژر نیز در زیر این لوگو به شکل مخفی طراحی شده و با کنار رفتن درپوش، نمایان می شود.

6af25dd9-2020-lotus-evija-16

مدیرعامل لوتوس: اوایا برند ما را در قلب ها و اذهان دوستداران خودروهای اسپرت دوباره احیا خواهد کرد

تصاویر اوایا نشان می دهند که مهندسین لوتوس هنگام طراحی این خودرو توجه ویژه ای به مبحث ایرودینامیک داشته اند؛ حذف آینه ها و جایگزینی آنها با سه دوربین (دو دوربین در قسمت های جانبی و یک دوربین در قسمت انتهایی سقف)، وجود تونل های باد مخصوص در بدنه، بهره گیری از اسپویلر عقب فعال و سیستم کاهش درگ برگرفته از خودروهای فرمول یک به خوبی این موضوع را تایید می کنند.

cac52907-2020-lotus-evija-21
تصاویر زنده دوربین های خارجی از طریق سه نمایشگر در اختیار راننده گذاشته می شوند

اوایا اولین محصول لوتوس پس از واگذاری مالکیت آن به شرکت چینی جیلی است

مثل بدنه، کابین لوتوس اوایا نیز بسیار مدرن و آینده نگرانه طراحی شده است. داشبورد این خودرو حالتی معلق داشته و به گفته آقای راسل کار (Russell Carr) مدیر بخش طراحی لوتوس، بخشی از سازه اصلی خودرو محسوب می شود. غربیلک فرمان که پوششی از جنس آلکانتارا دارد، تقریبا مستطیل شکل بوده و چند دکمه مختلف روی آن به چشم می خورند. در پشت این فرمان خوش فرم، از یک نمایشگر دیجیتال برای ارایه اطلاعات مورد نیاز راننده استفاده شده است.

2b41f490-2020-lotus-evija-9

6f3ce94c-2020-lotus-evija-19

بخش اعظمی از تنظیمات خودرو و کابین به وسیله دکمه های موجود روی کنسول میانی باریک و شیب دار کنترل می شوند. این دکمه ها درون اشکال شش ضلعی قرار گرفته و لمسی هستند.

d7565ab1-2020-lotus-evija-1

سازه صندلی های اوایا از فیبر کربن ساخته شده و مثل فرمان رویه آنها جنسی از آلکانتارا دارد. کمربندهای این سوپر اتومبیل جدید در حالت استاندارد از نوع سه نقطه ای هستند، اما خریداران می توانند نمونه های چهار نقطه ای را نیز سفارش دهند.

Lotus Evija (10)

مثل دیگر خودروهای تولید محدود و بسیار کمیاب، لوتوس قول داده سطح بالایی از شخصی سازی را برای خریداران سوپر اتومبیل قدرتمند خود ارایه کند. آنطور که این خودروساز انگلیسی اعلام کرده، فقط 130 دستگاه از اوایا تولید خواهد شد.

Lotus-Evija-2020-1280-04
درهای لوتوس اوایا رو به بالا و اصطلاحا به شکل پروانه ای باز می شوند

و اما قیمت؛ برای لوتوس اوایا قیمتی برابر با 1.7 میلیون پوند تعیین شده که در صورت تبدیل با نرخ روز ارز با ارقام 1.9 میلیون یورو و 2.1 میلیون دلار روبرو خواهیم شد. در حال حاضر امکان ثبت سفارش این ابر خودروی هیجان انگیز با پرداخت 250 هزار پوند (تقریبا 276 هزار یورو یا 310 هزار دلار) فراهم شده است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، تولید لوتوس اوایا از سال آینده شروع می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی