ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کلاهک محافظ اسپیس اکس فالکون 9
تکنولوژی

تلاش ناموفق اسپیس اکس برای گرفتن کلاهک محافظ راکت هایش در هوا

پس از پرتاب یک موشک فالکون 9 کمپانی اسپیس اکس تلاش کرد برای نخستین بار و با استفاده از یک تور بزرگ که در بالای یک کشتی نصب شده بود قطعه ای از کلاهک محافظ ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۴ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰

پس از پرتاب یک موشک فالکون 9 کمپانی اسپیس اکس تلاش کرد برای نخستین بار و با استفاده از یک تور بزرگ که در بالای یک کشتی نصب شده بود قطعه ای از کلاهک محافظ این راکت را در هوا بگیرد. تلاشی که البته با موفقیت همراه نبود و قطعه مذکور بدون آسیب درون اقیانوس سقوط کرد.

کلاهک مذکور قطعه ای مخروطی شکل است که در نوک راکت نصب می شود و محموله نصب شده در بالای آن را در هنگام پرتاب و اوج گرفتن در آسمان محافظت می کند. این بخش پس از رسیدن راکت به نقطه ای خاص از جو و پایان شتاب گیری آن، به دو نیم شده و از بدنه جدا می شود و در نهایت با چتر نجات روی زمین فرود می آید.

به طور معمول کلاهک های محافظ یک بار مصرف هستند، اما اسپیس ایکس قصد دارد به این روند پایان دهد. ایلان ماسک در مصاحبه ای گفته بود: «اگر ۶ میلیون دلار از پول شما داخل جعبه ای در حال سقوط به درون اقیانوس باشد، آیا شما برای گرفتنش تلاش نمی کردید؟» بدین منظور اسپیس اکس توری بسیار بزرگ را در بالای یک کشتی با نام «آقای استیون» نصب کرده تا بتواند یک نیمه از کلاهک مورد بحث را در هوا بگیرد.

کلاهک محافظ اسپیس اکس فالکون 9

البته ماسک در پستی در صفحه اینستاگرام خود با انتشار عکسی اعلام کرد که این تلاش در بار اول ناموفق بوده و همان طور که در تصویر مشاهده می کنید قطعه مذکور در دریا سقوط کرده است. گرچه به نظر می رسد آسیب خاصی به آن وارد نشده باشد.

طبق توضیحات مدیرعامل اسپیس اکس محاسبات فرود آن طور که باید دقیق نبوده اند و قطعه مورد بحث چند صد متر آن طرف تر از محل مورد انتظار به درون دریا افتاده است. او می گوید که احتمالاً با تغییر در ساختار چترهای فرود بتوان به نتیجه ای بهتر دست یافت.

کلاهک محافظ اسپیس اکس فالکون 9

لازم به ذکر است که سقوط در دریا گرچه آسیب فیزیکی خاصی به بدنه کلاهک محافظ راکت ها وارد نمی کند، اما نمک و سایر مواد شیمیایی موجود در آب اقیانوس سبب غیر قابل استفاده بودن آن خواهد شد. حدود دو ماه قبل بود که یکی از موشک های فالکون 9 اسپیس اکس به جای سکوی فرود، بدون آسیب در اقیانوس افتاد. اما پس از بیرون کشیدنش از آب دریا مشخص شد که دیگر قابل استفاده نیست.

ماسک معتقد است که حداکثر تا شش ماه آیند شرکتش موفق خواهد شد نخستین قطعه از کلاهک محافظ موشک هایش را پیش از افتادن در آب بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • محمد رضا
    محمد رضا | ۴ اسفند ۱۳۹۶

    میشه موادی به بدنه بزن که نمک دریا خراب نکنه کلاهک رو

    • آریا
      آریا | ۵ اسفند ۱۳۹۶

      احتمالا اون مواد ممکنه کلاهک رو سنگین کنه. برای همین این کار رو نمیکنن. یکی از ارزانترین مواد شمعه(پارافین) ولی با توجه به اندازه و سطح بزرگ کلاهک ممکنه تا 100 کیلو وزرنش رو زیاد کنه

  • 7.62mm
    7.62mm | ۴ اسفند ۱۳۹۶

    خب چه کاریه، به جی پی اس روش نصب کنن و یه کشتی پایین باشه که اتوماتیک موقعیت خودش رو تنظیم کنه

    • ali malekshahian
      ali malekshahian | ۴ اسفند ۱۳۹۶

      خب مشخصه ک جی پی اس داره ک پیدا میکنن نقطه فرود رو، ولی با این حال اختلاف داره محاسبه

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۴ اسفند ۱۳۹۶

    ایلان اشتباه میزنی،برا ماهی گرفتن باید تورو بکنی تو اب نه هوا? احتمالا می خواد ماهی های پرنده بگیره(صرفا جهت خندن)

  • δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی)
    δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی) | ۴ اسفند ۱۳۹۶

    باور دارم اين مرد به‌ هرچیزی که بخواد میرسه!

مطالب پیشنهادی