ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چند استارت‌آپ خشکشویی آنلاین مشغول مذاکره برای ادغام هستند

شنیده‌های دیجیاتو حکایت از این دارد که وضعیت استارت‌آپ‌های خشکشویی آنلاین رو به وخامت می‌رود و این اکوسیستم برخلاف رشد زیادی که با استفاده از تبلیغات میدانی در سطح کلان‌شهرها در سال گذشته داشت، حالا ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۶:۴۰

شنیده‌های دیجیاتو حکایت از این دارد که وضعیت استارت‌آپ‌های خشکشویی آنلاین رو به وخامت می‌رود و این اکوسیستم برخلاف رشد زیادی که با استفاده از تبلیغات میدانی در سطح کلان‌شهرها در سال گذشته داشت، حالا رشدی منفی پیدا کرده است. این رشد منفی تا جایی بوده که برخی از بازیگران این صنعت برای ادغام دور یک میز جمع شده و مشغول مذاکره‌اند.

«محمد رهی»، مدیرعامل خشکشویی آنلاین «زودشور» در گفتگو با دیجیاتو این شنیده‌ها را تایید می‌کند و می‌گوید در دو سال گذشته تعداد بازیگران این حوزه به بیش از ۲۰ عدد رسیده بود ولی بیش از هشتاد درصد این استارت‌آپ‌ها در سال ۹۷ تعطیل شدند:

«حالا شرایط به همان اوایل سال ۹۶ بازگشته و بار دیگر پنج الی شش بازیگر اصلی در حوزه وجود دارد؛ بازیگرانی که تقریبا فروش یکسانی دارند ولی می‌توان گفت که تمامی آنها به یک کسب و کار زیان‌ده تبدیل شده‌اند.»

رهی با تایید مذاکره برای ادغام، خبر می‌دهد که این مذاکرات از پایان سال گذشته آغاز شده است: «هیچ یک از ما توان خرید دیگری را ندارد و ادغام بهترین راه است.» رهی همچنین در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه چرا به جای ادغام به دنبال سرمایه‌گذار نیستند، می‌گوید:

«حقیقت این است که اکوسیستم استارت آپی ایران در چند حوزه مشخص فعالیت می‌کند و سرمایه‌گذاران جذب به این حوزه‌ها شدند. مواردی مانند لجستیک، بازارهای اینترنتی، حوزه غذا و تاکسی‌های اینترنتی از معدود حوزه‌هایی هستند که سرمایه‌گذاران به آنها روی خوش نشان داده و دیگر حوزه‌ها بر آنها پنهان باقی مانده است. حتی می‌توانم بگویم حوزه‌هایی مثل خدمات منازل که بازیگرانی نیز در آن فعالیت دارند به آن جایگاهی که باید برسند نرسیده‌اند و سرمایه‌های میلیاردی آنها به سوددهی نرسیده است. همین مسائل و اوضاع اقتصادی کنونی باعث شده که سرمایه‌گذاری به سمت خشکشویی آنلاین نیاید. ما جلسات زیادی با سرمایه‌گذاران داشتیم و نتوانستیم آنها را مجاب به سرمایه‌گذاری در این حوزه کنیم؛ اطلاع داریم که دیگر بازیگران این حوزه نیز از جذب سرمایه تقریبا ناتوان باقی ماندند.»

مدیرعامل زودشور ضمن ابراز گلایه نسبت به عملکرد اتحادیه خشکشویی به دیجیاتو می‌گوید که این اتحادیه حمایت‌های معنوی انجام نمی‌دهد و حتی به خشکشویی‌ها اخطار داده که نباید با زودشور همکاری کنند.

رهی همچنین اعلام می‌کند که حتی اگر اوضاع اقتصادی تا حدی سر و سامان پیدا کند و قیمت‌ها تعدیل پیدا کند، بازهم اوضاع برای خشکشویی‌های آنلاین باسابقه خطرناک خواهد بود: «در این حالت با رشد ناگهانی مجدد خشکشویی‌های آنلاین روبرو می‌شویم و ممکن است یک سرمایه‌گذار بزرگ با یک استارت آپ وارد میدان شده و با یک سال عرضه خدمات زیر قیمت، خودش را بازیگر شماره یک حوزه کند و ما کسب‌وکارهای قدیمی که بازیگران کوچکی هستیم و هنوز با یکدیگر ادغام نشدیم، از راه برداشته شویم.»

مدیرعامل زودشور همچنین خبر می‌دهد که این استارت‌آپ به زودی همکاری خود را با یک استارت‌آپ خشکشویی آنلاین دیگر به صورت پایلوت آغاز می‌کند ولی قصد دارند فعلا تحت برندهای خودشان فعالیت را ادامه دهند چرا که راه را برای ورود دیگر بازیگران و ادغام شدن آنها نیز باز بگذارند: «در فاز بعدی قصد داریم اگر ادغامی صورت گرفت حیطه فعالیت خودمان را کمی گسترش داده و خشکشویی مبلمان و کارواش را با نیروهای آموزش دیده به کار خودمان اضافه کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • mahmood_setayesh
    mahmood_setayesh | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

    قیمتهاشون خیلی بالاست. توی سایتشون. کسی که بخواد اینارو بده اتوشویی دم خونشون از این ارزونتر می افته براشون.

  • mahmood_setayesh
    mahmood_setayesh | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

    توی استارت آپ ها: اول بودن و بزرگ بودن مهم نیست. مهم قیمته که الان رقابتی شده.

مطالب پیشنهادی