ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

جزئیات اولین جذب سرمایه استارتاپ پونیشا: ۱۸ میلیارد تومان از سه منبع مختلف

استارتاپ پونیشا امروز (۱۰ اسفند) با برگزاری یک نشست خبری آنلاین اعلام کرد که عدد دقیق جذب شده در اولین راند جذب سرمایه برای این استارتاپ ۱۸ میلیارد تومان از سه منبع مختلف بوده است. ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۸

استارتاپ پونیشا امروز (۱۰ اسفند) با برگزاری یک نشست خبری آنلاین اعلام کرد که عدد دقیق جذب شده در اولین راند جذب سرمایه برای این استارتاپ ۱۸ میلیارد تومان از سه منبع مختلف بوده است. «نیما نورمحمدی» هم‌موسس پونیشا در این نشست خبری جزییات این سرمایه‌گذاری و ایده‌هایش برای آینده پونیشا را تشریح کرد. 

هفته گذشته دیجیاتو در یک خبر اختصاصی اعلام کرد که استارتاپ پونیشا ۸ میلیارد تومان از صندوق جسورانه فیروزه جذب سرمایه کرده است. اکنون نیما نورمحمدی اعلام می‌کند که «صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه» با کنار گذاشتن ۸ میلیارد تومان برای پونیشا، یکی از منابع راند اول سرمایه‌گذاری در این استارتاپ بوده و در کنار آن «شرکت‌ سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه» ۷ میلیارد و خود «نیما نورمحمدی» نیز تحت عنوان سرمایه‌گذار فرشته، ۳ میلیارد تومان در پونیشا سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا پلتفرم مخصوص برون‌سپاری پروژه‌ها، جمعاً ۱۸ میلیارد تومان سرمایه جذب کند. 

به گفته رییس هیات مدیره پونیشا، رشد پروژه‌ها، ورود به بخش‌های جدید مارکت، تمرکز پونیشا روی پروژه‌های متنوع‌تر، ورود به بازارهای خارج از ایران و البته جذب نیروهای انسانی بیشتر از اهداف این جذب سرمایه بوده‌اند.

نورمحمدی شنیده‌های دیجیاتو مبنی بر تغییر مدیریت مجموعه پس از این سرمایه‌گذاری را تایید کرد و گفت که علاقه‌ی شخصی‌اش توسعه کسب‌وکار است نه مدیریت آن در قالب مدیرعامل: «قرار است فرد دیگری را برای مدیرعاملی مجموعه پیدا کنیم. در حال حاضر من رییس هیات مدیره هستم و در آینده هم در همین جایگاه خواهم بود.»

نورمحمدی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان به این جذب سرمایه پس از ۹ سال، به عنوان خروج خودش نگاه کرد، گفت: «اینطور نیست چراکه خودم در میان سرمایه‌گذاران این راند هستم. من پتانسیل زیادی برای رشد پونیشا می‌بینیم و اگر نمی‌دیدم، خودم در این مجموعه سرمایه‌گذاری نمی‌کردم.»

او همچنین به سوال دیگر دیجیاتو مبنی بر اینکه دقیقا قرار است با این سرمایه چه اتفاقی برای پونیشا رخ دهد و چه تغییراتی در آن حاصل شود، گفت که این بازار به شدت بزرگ‌تر از آن چیزی است که اکنون دیده می‌شود و بخش زیادی از آن نیز به شکل آفلاین مدیریت می‌شود:

«در یک سال گذشته فریلنسرهای پونیشا ۱۲ میلیارد تومان درآمد داشته‌اند. اکنون می‌خواهیم این سرمایه را برای رشد پونیشا صرف کنیم. هدفمان دقیقا همین است که این عدد را به شکل چشم‌گیری افزایش دهیم. پتانسیل اینکار را هم می‌بینیم چراکه خیلی از بخش‌های این مارکت هنوز به شکل سنتی کار می‌کند. برای مثال ما در دسته‌بندی‌های برنامه‌نویسی، ترجمه یا طراحی، قوی‌تر هستیم و این فضا وجود دارد که در بقیه دسته‌بندی‌ها هم قدرت بیشتری کسب کنیم. حتی در بخش تولید محتوا یا ترجمه ما هنوز هم احساس می‌کنیم که بخشی از بازار را نداریم. این جذب سرمایه، به رشد ما در تمام این بخش‌ها در پلتفرم کمک می‌کند.»

رییس هیات مدیره پونیشا همچنین در پاسخ به این سوال که پونیشا چه برنامه‌ای برای جذب و افزایش رضایت فریلنسرهای حرفه‌ای‌تر دارد، اعلام کرد که اکنون برخی فریلنسرهای حرفه‌ای در پونیشا حضور دارند و بعضا درآمدهای جذابی هم کسب می‌کنند. او در همین رابطه به دیجیاتو توضیح داد که از چند مسیر می‌خواهد این مشکل را حل کند:

«ورود به بازارهای خارجی، به جذب فریلنسرهای حرفه‌ای‌تر کمک می‌کند چون می‌توانیم پروژه‌هایی با درآمد بالاتر برای آن‌ها بیاوریم. از طرفی ایجاد بخشی در پونیشا برای اینکه عده‌ای صرفا با کارفرماهای حرفه‌ای در ارتباط باشند، باز هم به جذب فریلنسرهای حرفه ای کمک می‌کند. همچنین قرار گرفتن ما بین کارفرما و فریلنسر و انجام دادن مدیریت پروژه در قالب «پونیشا الیت» باز هم می‌تواند به این هدف کمک کند. به این شکل ما می‌توانیم به کمک فریلنسرهای حرفه‌ای تیم‌هایی تشکیل دهیم و برای ورود به برخی مارکت‌ها برنامه‌ریزی کنیم. با این ایده‌ها به نظرم می‌توانیم فریلنسرهای حرفه‌ای را به سمت پونیشا جذب کنیم.»

نورمحمدی همچنین در پاسخ به سوال دیگر دیجیاتو درباره پتانسیل‌های پونیشا برای اتصال نیروی کار ایرانی با شرکت‌های خارجی نیز توضیح داد که در گذشته، پونیشا تلاش‌های بسیاری در این زمینه انجام داده و حتی شرکتی را نیز در خارج از ایران ثبت کرده اما نهایتاً تحریم‌ها مانع‌ از تحقق این هدف شده‌اند. او در همین رابطه گفت:

«وصل کردن ایران به خارج، بی‌نهایت برای ما جذاب است و در سال‌های اخیر پیگیر این موضوع بوده‌ایم. عقیده من این است که رشد بازار رمزارزها، حتی اگر تحریم‌ها از بین نرود، به شدت به اینکه ما بتوانیم وارد بازارهای خارجی شویم، کمک می‌کند. اکنون پلتفرم پونیشا به زبان انگلیسی آماده ا‌ست و به دنبال راهی برای ورود به بازارهای خارجی هستیم. بخشی از این جذب سرمایه هم مشخصا برای ورود و آزمایش این موضوع است.»

در این نشست خبری همچنین اعلام شد پونیشا پس از این جذب سرمایه قصد ندارد از منطقه آزاد انزلی خارج شود و اتفاقا می‌خواهد ارتباطاتش را در استان گیلان افزایش دهد: «ما از تهران به استان دیگری مهاجرت کرده‌ایم. این چیزی نیست که بخواهیم با سرمایه‌گذاری، آن را از دست بدهیم و به نقطه صفر برگردیم.»

موسس پونیشا همچنین در خصوص احتمال کم‌رنگ‌شدن خودش در پونیشا با توجه به تجربه‌های قبلی از جمله فروش استارتاپ «آی‌هوم» و قطع همکاری با آن، اعلام کرد که شخصا تصمیم خروج از پونیشا را ندارد. او درباره نقشش در پونیشا و آینده‌ای که برای خودش در نظر گرفته به دیجیاتو گفت:

«من شخصاً پتانسیل زیادی در پونیشا می‌بینم و قطعا یک مدیرعامل، هر چقدر هم مدیرعامل خوبی باشد، به راحتی نمی‌تواند این مجموعه را مدیریت کند و من هستم تا این تجربه را منتقل کنم. من ۹ سال است که این بازار و رقبا را می‌شناسم و تصور می‌کنم نقش من در هیات مدیره، برای راهبرد اصلی کسب‌وکار، می‌تواند موثرتر از حضور در نقش مدیرعامل باشد. از طرفی ساختن کسب‌وکارهای جدید هم برای من جذاب است اما یکی از دلایل دیگری که خودم در پونیشا سرمایه‌گذاری کردم، این است که به عنوان اولین تجربه «سرمایه‌گذار فرشته» روی کسب‌وکار خودم سرمایه‌گذاری کنم تا در آینده بتوانم به عنوان فردی، روی کسب‌وکارهای دیگری که پتانسیل بالا دارند سرمایه‌گذاری کنم. تصمیم ندارم به این سمت بروم که در آینده کسب‌وکارهای بیشتری را راه‌اندازی کنم، بلکه می‌خواهم بیشتر از طریق سرمایه‌گذاری فردی در کنار آن‌ها باشم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • sinagoogle
    sinagoogle | ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

    پونیشا باید کاری کنه فریلنسرهای تازه کار شانس بهتری برای دیده شدن داشته باشن. بازار انحصاری وحشتناکی برای فریلنسرهای قدیمی تر و معروفتر تو این سایت بوجود اومده طوری که افراد جدیدتر عملا شانسی برای گرفتن کار و پروژه ندارن

مطالب پیشنهادی