ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

خطر مرگ برای مردان بالای ۵۰ سال ۶۰ درصد بیش از زنان است

پژوهشگران یک تحقیق بزرگ در ۲۸ کشور انجام داده‌اند که نشان می‌دهد خطر مرگ در مردان بالای ۵۰ سال، تا ۶۰ درصد بیشتر از زنان است که از دلایل آن می‌توان به مصرف بالاتر دخانیات ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰

پژوهشگران یک تحقیق بزرگ در ۲۸ کشور انجام داده‌اند که نشان می‌دهد خطر مرگ در مردان بالای ۵۰ سال، تا ۶۰ درصد بیشتر از زنان است که از دلایل آن می‌توان به مصرف بالاتر دخانیات و مشکلات قلبی در مردان اشاره کرد، البته این آمار در هر کشور متفاوت است.

به گفته یکی از نویسندگان پژوهش اخیر، دکتر «یو-تزو وو» بسیاری از تحقیقات روی تاثیر احتمالی عوامل اجتماعی، رفتاری و بیولوژیکی در تفاوت جنسیتی در نرخ مرگ و میر کار کرده‌اند، اما تعداد کمی قادر به بررسی اختلاف‌ها در کشورهای مختلف بوده‌اند:

«سنت‌های مختلف فرهنگی، زمینه‌های تاریخی، توسعه اقتصادی و اجتماعی می‌توانند روی تجارب جنسیتی در کشورها مختلف تاثیرگذار باشند. علاوه بر این، تاثیر متفاوتی روی وضعیت سلامت مردان و زنان بگذارند.»

در پژوهش اخیر عوامل مختلفی مانند میزان تحصیلات و ثروت، سبک زندگی مانند مصرف دخانیات، سلامت شامل بیماری‌های قلبی، دیابت و افسردگی و همچنین عوامل اجتماعی مانند ازدواج یا مجرد بودن مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این عوامل می‌توانند روی اختلاف خطر مرگ میان مردان و زنان تاثیرگذار باشند.

داده‌های پژوهشگران شامل بیش از ۱۷۹ هزار نفر در ۲۸ کشور می‌شود که بیش از نیمی از آن‌ها (۵۵ درصد) را زنان تشکیل می‌دهند.

مرگ

به گفته یو-تزو وو، تاثیر جنسیت روی نرخ مرگ و میر نباید تنها شامل تفاوت فیزیولوژیکی میان مردان و زنان شود، بلکه عوامل اجتماعی هم باید مدنظر قرار بگیرند:

«عوامل اجتماعی در هر جامعه‌ای متفاوت است. بطور خاص اختلاف زیاد نرخ مرگ و میر در کشورها شاید بیشتر مربوط به عوامل دیگری بجای خود جنسیت باشد. اگرچه بیولوژی جنسیت‌ها در جمعیت‌های مختلف یکسان است، اما تفاوت در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی می‌توانند منجر به تجارب مختلفی برای مردان و زنان شوند و اختلاف نرخ مرگ و میر میان مردان و زنان را در پی داشته باشند.»

به گفته نویسندگان، این اختلاف در نرخ مرگ و میر می‌تواند نشان‌دهنده عواملی در کنار بیولوژی باشد:

«این ناهمگنی تفاوت‌های جنسیتی در نرخ مرگ و میر در کشورها می‌تواند نشان‌دهنده تاثیر جنسیت روی سلامتی در دوران پیری در کنار عوامل بیولوژیکی باشد. برای مثال سهم مصرف دخانیات می‌تواند در جمعیت‌های مختلف، متفاوت باشد.»

پژوهشگران توصیه می‌کنند که در سیاست‌های بهداشت عمومی باید تفاوت‌های جنسیتی و تاثیرگذاری عوامل اجتماعی و فرهنگی روی سلامت جنسیت‌ها مدنظر قرار بگیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی