ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

توییتر موسیقی twitter soundcloud
تکنولوژی

آیا خرید Soundcloud از سوی توییتر تصمیم درستی است؟

سرویس Soundcloud را بسیاری همان یوتوب دنیای موسیقی می دانند، اما آیا این بدین معنی است که توییتر باید در نقش گوگل ظاهر شود و نسبت به خرید آن اقدام کند؟ آمار نشان می دهد که ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۲:۲۸

سرویس Soundcloud را بسیاری همان یوتوب دنیای موسیقی می دانند، اما آیا این بدین معنی است که توییتر باید در نقش گوگل ظاهر شود و نسبت به خرید آن اقدام کند؟ آمار نشان می دهد که توییتر آنطور که باید و شاید رشد نکرده و مدیران این مجموعه نیاز دارند تا برای حفظ ارزش مجموعه خود، کسب و کارشان را توسعه دهند.

توییتر با عرضه سهامش در بورس،  اکنون ۲ میلیارد دلار سرمایه در اختیار دارد که برای خرج کردن آن باید بسیار با دقت عمل کند. در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا تحلیلی داشته باشیم بر این معامله و معادلاتی که بر آن حکم فرما است.

Twitter-Music-service

توییتر چندی پیش سرویس MoPub را با قیمت ۳۵۰ میلیون دلار خریداری کرد. MoPub یک سرویس پخش آگهی در پلتفرم های مختلف است. توییتر با اینکه اطلاعات زیادی از کاربران دارد، اما فضای تبلیغاتیش بسیار محدود است. با در نظر گرفتن این موضوع MoPub می تواند فضاهای جدیدی را برای تبلیغات هدفمند بگشاید و این دقیقا همان نکته ای است که MoPub را تبدیل به یک خرید موفق برای توییتر می کند.

در سوی دیگر خرید Soundcloud توجیه چندانی را در بر ندارد، اما منابع خبری از داخل شرکت می گویند که مدیران توییتر به صورت جدی در حال تصمیم گیری برای خرید این سرویس هستند.

ساوندکلاود به تمام کاربران اجازه می دهد که موسیقی های خود را آپلود کنند و آن را با دیگران به اشتراک گذارند. این سرویس در حال حاضر در میان DJ ها بسیار محبوب است و آثار جالبی را می توان در آن پیدا کرد. ساوندکلاود با فروش حساب کاربری ویژه و حذف محدودیت های دانلود و آپلود، درآمدزایی می کند، و البته تبلیغات نیز بخشی از طرح اقتصادی این مجموعه را تشکیل می دهند.

ساند کلاود با سرویس دهی به ۳۰۰ میلیون کاربر در ماه، حدود ۷۰۰ میلیون دلار ارزش دارد

ساوندکلاود برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ راه اندازی شد و توانست در ماه گذشته به ۴۰ میلیون کاربر ثبت نام شده دست پیدا کند. این سرویس همچنین در ماه برای ۳۰۰ میلیون نفر موسیقی پخش می کند که به واقع عدد شگفت انگیزی است. تخمین زده می شود که ساوندکلاود در حال حاضر ۷۰۰ میلیون دلار ارزش داشته باشد.

توییتر مشتاق است تا به مخاطبینی خارج از حوزه کنونی خود دست پیدا کند و ساوندکلاود می تواند مقدمه این موضوع باشد. جالب است بدانید که لینک های ساوندکلاود در صدر جدول لینک های به اشتراک گذاشته شده در توییتر قرار دارند و این موضوع بدین معنی است که توییتر به راحتی می تواند بستر اقتصادی خود را بر روی ساوندکلاود پیاده کند.

توییتر متن، عکس و ویدیو را در مجموعه خود دارد و با اضافه شدن موسیقی به یک شرکت رسانه ای تبدیل می شود

در نگاهی جامع تر، خرید ساوندکلاود می تواند توییتر را تبدیل به نسل بعدی شرکت های رسانه ای کند. این مجموعه در حال حاضر میزبان تصاویر بسیاری است و برای ویدیو نیز با سرویس Vine پذیرای کاربران است. اکنون ساوندکلاود می تواند موسیقی را نیز به مجموعه توییتر بیفزاید.

حالت ایده آل این است که توییتر بودجه و امکانات لازم را برای ساوندکلاود فراهم آورد تا این سرویس بتواند در جامعه موسیقی نفوذی همچون یوتوب در بین فیلم سازان پیدا کند. با افزایش اعتبار ساوندکلاود هنرمندان مجبور می شوند تا طرفداران خود را به سوی این شبکه هدایت کنند.

با تمام این تفاسیر، شاید هزینه خرید ساوندکلاود برای توییتر به صرفه نباشد.

توییتر برای رشد بیشتر نیاز به تمرکز دارد

twitter-music

توییتر در گذشته تلاش کرد تا موسیقی را به مجموعه خود بیفزاید و در این راستا خود اقدام به ساخت اپلیکیشنی جداگانه کرد. با توجه به اینکه کاربران گزینه های زیادی برای یافتن موسیقی داشتند، ایده توییتر با شکست سختی مواجه شد، به نحوی که این مجموعه چند ماه قبل اپلیکیشن خود را به کل تعطیل کرد. این موضوع نشان می دهد با وجود اینکه کاربران اهمیت زیادی برای موسیقی قائل هستند، اما به توییتر به عنوان یک پایگاه معتبر برای این موضوع نگاه نمی کنند.

توییتر با تعطیل کردن اپلیکیشن موسیقی خود تجربه ای تلخ در این حوزه را تجربه نمود

حال اینکه برای تقویت جایگاه موسیقی در توییتر، ارتباطات تنگاتنگ تری با ساوندکلاود برقرار شود، خود نیز می تواند منجر به شکست گردد. محتوای ساوندکلاود در حال حاضر توسط افراد حرفه ای و نیمه حرفه ای دنیای موسیقی تامین می شود و این بدان معنا است که بسیاری از کاربران مطلقا هیچ محتوایی برای قرار دادن در این سرویس ندارند، و این درست برخلاف آن چیزی است که در خود توییتر و حتی سرویس ویدیو Vine در جریان است.

تبلیغات دیداری توییتر نمی تواند برای کاربران ساوندکلاود که صرفا شنونده موسیقی هستند جوابگو باشد

کاربران عام می توانند شنونده باشند، اما این موضوع نیز نکته مثبتی برای توییتر به حساب نمی آید. بسیاری از شنونده ها موسیقی را در ساوندکلاود اجرا می کنند و برای وب گردی به سراغ تب های دیگر می روند و یا در حال حرکت محتوای ساوندکلاود را با هدفون گوش می دهند. این موضوع باعث می شود که ایده تبلیغات دیداری توییتر با شکست مواجه گردد. در ضمن تجربه نشان داده که کاربران با تبلیغات صوتی نیز به هیچ وجه میانه خوبی ندارد و حرکت در این راستا می تواند کاربران کنونی ساوندکلاود را فراری دهد.

توییتر می تواند ابزار های تبلیغاتی بهتری را برای حوزه موسیقی در خود توییتر طراحی کند و برای اینکار هم نیازی به خرید ساوندکلاود ندارد. اگر این مجموعه دوست دارد تبدیل به یک مجموعه رسانه ای شود، موسیقی به نظر راه درستی برای حرکت نمی آید. بر خلاف عکس و ویدیو، موسیقی آنچنان فراگیر نیست و مردم کمتر از بازی و پخش فیلم حاضر هستند برای آن هزینه کنند.

Twitter-billboard (1)

در حالی که ساوندکلاود چند سال پیش یک سرویس کاملا خاص بود، امروزه با گسترش سرویس هایی همچون Spotify، راه نزول را در پیش گرفته و بسیاری از اعتبارش را از دست داده است. اشتباه نکنید، ساوندکلاود همچنان دارای فضای بی نظیری برای آپلود موسیقی های خاص و ارتباط هنرمندان با مخاطبین است، اما کاربران عام محیط هایی را ترجیه می دهند که صرفا برای گوش دادن به موسیقی طراحی شده اند.

خرید مجموعه ای مثل اینستاگرام می توانست توییتر را به اوج برساند. استفاده توسط قشر بسیار زیادی از کاربران و تولید محتوای زیاد همان چیزی بود که با فلسفه توییت همخوانی داشت. اما آنها دیر متوجه این موضوع شدند و رقابت را به فیسبوک واگذار کردند.

اما برای ساوندکلاود این فروش قابل توجیه است. آنها به سرویس خود شبکه ای گسترده از کاربران توییتر را تزریق می کنند و می توانند از تجارب تیم بی نظیر اقتصادی توییتر بهره ببرند.

اگر توییتر شرکتی بزرگتر بود که مشکلات کنونی را نداشت، خرید ساوندکلاود منطقی بود

اگر توییتر شرکتی بزرگتر بود که درآمد بسیاری داشت، آنگاه می شد این خرید را مقرون به صرفه دانست. گوگل زمانی که یوتوب را خرید، درآمدی وحشتناک از سرویس های تبلیغاتی خود داشت و به کاربران بسیاری بر روی جیمیل خدمات ارائه می کرد. یوتوب نیز از سوی دیگر تنها یک سال و نیم داشت و به درآمدی ۱۲ میلیون دلاری رسیده بود.

ساوندکلاود اکنون ۷ سال دارد و توانسته ۱۲۳ میلیون دلار درآمد کسب کند. این سرویس می تواند خرید خوبی باشد، اما نه برای توییتری که در حال حاضر نیاز دارد بر روی بخش اصلی تجارت خود تمرکز بیشتری نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • reza_hariri
    reza_hariri | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳

    خوب به چه درد ما میخوره! ساوند کلاود هم که ما رو فیلتر کرده و اصلا اجازه استفاده از سرویسش رو به ما نمی ده!

  • عبداله احمدی (galaxy)
    عبداله احمدی (galaxy) | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳

    اصلا با توییتتر حال نمیکنم تاحال هم توش نرفتم ببینم چه شکلیه

  • مهرداد
    مهرداد | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳

    ساوندكلاود خريد خوبيه ي براي توييتر، با اين خريد ميتونه پيشرفت خوبي داشته باشه ... !

  • *Mr.geek*
    *Mr.geek* | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳

    توییتر باید از سیاستمدارایی که حساب توییتر دارن کمک بگیره یه جنجال رسانه ای در توییتر میتونه ارزش سهامشو ببره بالا....

  • بهار
    بهار | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳

    توییتر حال و روز خیلی خوبی نداره ، قیمت سهامش که پس از عرضه ارزش نقدی شرکت را تا نزدیکی 40 ملیارد دلار رسانده بود ، در حال نزول ممتده و در درامد زایی مشکل داره . برام عجیبه شبکه ای که به نظر شخصی خودم خلاقانه ترین ایده اولیه را بین شبکه هایی که در این پنج شش ساله مطرح شدند داشته ، نتونسته موقعیت خوبی برای خودش بسازه .

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی