ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مک بوک ایر vs سرفس پرو ۳
تکنولوژی

هدف اصلی مایکروسافت؛ سرفس پرو ۳ به دنبال تاج مکبوک ایر

"مطمئنم ساتیا. مطمئنم که این تبلت می تواند جای لپتاپ را بگیرد." آقای پانوس پانای ماراتن معرفی سرفس پرو ۳ را با جمله بالا خطاب به مدیرعامل شرکت به پایان برد. انگار داشت اشاره می ...

نیما دادگستر
نوشته شده توسط نیما دادگستر | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۲

"مطمئنم ساتیا. مطمئنم که این تبلت می تواند جای لپتاپ را بگیرد."

آقای پانوس پانای ماراتن معرفی سرفس پرو ۳ را با جمله بالا خطاب به مدیرعامل شرکت به پایان برد. انگار داشت اشاره می کرد به کمک نادلا در شکل گیری بینش تیم سرفس و از او می خواست که به این نقشه ایمان داشته باشد. پانای قطعا می خواهد ما را هم قانع کند. او ۱ ساعت روی صحنه بود و با صدای بدون لحنش داشت خاص بودن این تبلت را می ستود.

داستان تلخی که در مراسم معرفی محصول گریبان بیشتر شرکت ها را می گیرد، حضور وبلاگ نویس ها و ژورنالیست ها با مکبوک ایرها در صندلی های مختلف است. آنها با آرم های درخشان اپل در پشت نمایشگر مکبوک ها به خوبی در تاریکی تالار به چشم می آیند. پانوس پانای هم بارها این نورهای اپلی را در مراسم های مایکروسافت دیده و برای همین ترازویی روی صحنه بود تا یک وزن کشی بین سرفس پرو ۳ و مکبوک ایر صورت گیرد.

سرفس همیشه محصولی عجیبی بوده.

سرفس تا الآن جایی ایستاده میان تبلت ها و لپتاپ ها، فرم فکتور یک تبلت با قطعات و فیزیکی شبیه یک لپتاپ. مردم به آن نگاه می کنند و سوالی در سرشان است: "یعنی می شود همان قدر که آیپد اپلیکیشن دارد، سرفس هم داشته باشد؟ این اندازه عجیبش جواب می دهد؟ گیج خوردمان بین آرتی و پرو خوب می شود؟"

اما دیروز مایکروسافت کمتر از آیپد حرف زد و بیشتر از لپتاپ ها. جمله قصار مراسم این بود: "تبلتی که می تواند جای لپتاپ شما را بگیرد" و لپتاپی که مایکروسافت در سیبل قرار داده بود، چیزی نبود جز مک بوک ایر. در ادامه با این مطلب که روی یک مکبوک ایر تهیه شده، همراه دیجیاتو باشید.

 سرفس پرو ۳

مکبوک ایر از سال ۲۰۰۸ که از پاکت اسناد بیرون آمد، حسی داشت شبیه به "محصولی از آینده." مدل های اولیه آن خیلی حساس و کند بودند اما از اوایل ۲۰۱۰، ماشین واقعا به حرکت در آمده بود و می تاخت. ترکیب نزدیک به کمالی از «عمر باتری، سرعت، سبکی، ماندگاری و باریکی» که آن را تبدیل به یک اسب کاری برای ژورنالیست های حوزه تکنولوژی و میلیون ها مصرف کننده دیگر می کرد. مکبوک ایر تبدیل شد به بینشی برای یک لپتاپ آینده نگر و قدرتمند. و دقیقا به همین خاطر است که مایکروسافت می خواهد آن را از اسب به زیر بکشد و خود "به عنوان یگانه سمبل نوآوری" بر جایگاهش بنشیند.

قرار گرفتن به جای یک لپتاپ مساوی است با حل کردن مشکلاتی از مردم، درست همان مشکلاتی که لپتاپ ها آمده اند تا حل کنند، و بزرگترین مشکل در فهرست مایکروسافت "امکان استفاده راحت روی پا" بود. این اصطلاح خود مایکروسافت است و پانوس پانای می گوید برای رسیدن به این هدف "خداگونه" بر کار نظارت و آن را قضاوت کرده.

قطعا قابلیت استفاده روی پا در سرفس پرو ۳ بهبود چشمگیری یافته و بیشتر آن هم به خاطر اضافه شدن نوار آهنربایی دوم به تایپ کاور است. تایپ کاور جدید خیلی بیشتر به کیبوردهای لپتاپی رایج نزدیک شده و با ترک پد بزرگتر تجربه کاربری را بهبود می بخشد. اما نباید امکان تنظیم زاویه کیک استند از ۲۲ تا ۱۵۰ درجه به طور دلخواه را نادیده گرفت. لولاهای جدید باعث انعطاف پذیری بیشتر شده اند و به خوبی انتخاب های مختلف را به کاربر می دهند. هر دوی این بهبودها، راه درازی را در رفع گله های کاربران رفته اند.

طراحی سرفس به لحاظ فیزیکی  پیچیدگی بیشتری نسبت به طراحی لولادار یک لپتاپ دارد.

اما با اینکه دیزاین ها بهبود یافته، طراحی کلی سرفس از یک لپتاپ پیچیده تر است و از این رو، کار با آن نیز. موقع استفاده روی پا، خودتان را در تنظیم زاویه و محل قرار گیری کیک استند، و استفاده از کاور در زحمت خواهید یافت. واقعا مایکروسافت دو سال زمان نیاز داشته تا سرفس را به محصولی تبدیل کند که می توان روی پا، مثل یک لپتاپ، از آن استفاده کرد و باید گفت: بالاخره به مرز قابل قبولی رسیده.

اما بحث چیز دیگری است. قبول اینکه این همه زحمت و سختی در دیزاین را پذیرا شوی تا مشکلی را حل کنی که لپتاپی های لولادار مدت ها قبل حل کرده اند، خیلی عجیب است. سادگی فرم فکتور لپتاپ بیشتر به دل می نشیند اما در عین حال، نمی شود به آن لقب همه فن حریف را داد و اگر حاضر به بده-و-بستان باشید، منافع خاصی خرید یک تبلت کامپیوتری ارزش انتخاب سرفس پرو ۳ را بالا می برد.

وقتی "امکان استفاده راحت روی پا" را کنار بگذاریم (و بیایید دیگر سختی نوشتن این عبارت را هم به خودمان ندهیم)، آن وقت نشانه های دیگری یافت می شود از اینکه چرا مایکروسافت می خواهید لپتاپ تان را با سرفس پرو ۳ جایگزین کنید. اندازه نمایشگر جدید، ۱۲ اینچ با نسبت ۳:۲، یکی دیگر از مهره های برنده مایکروسافت است تا شطرنج باخته به لپتاپ ها را با برد ترک کند و زیاد هم به قلمروی آیپد کاری نداشته باشد.

سرفس پرو ۳ یک تبلت خیلی بزرگ است. چیزی نیست که دراز بکشید و با آن مطالعه کنید. این یک تبلت است که خیلی خیلی شبیه لپتاپ ها رفتار و کار می کند و تار موهای زیادی از دنیای آنها به تن دارد.

مایکروسافت با خوشحالی زیاد از مشخصات فنی این تبلت حرف می زند. از این می گوید که نمایشگر فقط ۱ اینچ کوچکتر از مکبوک ایر است و به خاطر رزولوشن بالاترش می توانید ۶ درصد محتوای بیشتری را نسبت به نمایشگر ۱۳.۳ اینچی مکبوک ایر ببینید. همچنین از باریک تر بود، سبک تر بودن، و داشتن یک نوع فن جدید که بی صداتر است صحبت می کند. از این می گوید که یکپارچه سازی پردازشگر هزول ساخت اینتل، نیازمند تولید قطعات اختصاصی بوده. فوتوشاپی مخصوص صفحه لمسی برای سرفس طراحی شده. و یک قلم جادویی که می تواند حسی بسیار طبیعی تر و سرراست تر به شما منتقل کند.

این تبلتی نیست که دراز بکشید و با آن مطالعه کنید.

در ابتدای مراسم دیشب یک ترازو روی صحنه دیده می شد. پیام خیلی سرراست بود: قرار بود دو چیز وزن شوند. در اصل، آقای پانای رفت و یک مکبوک ایر ۱۳ اینچی آورد تا در کفه ترازویی که سرفس پرو ۳ آن طرفش لم داده بود بگذارد. ۱۳۵۰ گرم در مقابل ۸۰۰ گرم. اگر این هم کافی نبود، یک آیپد ایر ۴۶۰ گرمی روی مکبوک ایر قرار داد تا وزنش به نزدیک ۲ کیلوگرم برسد و این، تاکیدی باشد بر غیرلمسی بودن مکبوک ایر.

این صحنه بیش از هر چیز پیام مایکروسافت برای تبلیغ سرفس پرو ۳ بود: این یک آیپد کیلر (iPad Killer) نیست و نه حتی رقابتی است با شرکای مایکروسافت که به تولید سخت افزار مشغول هستند. این یک تلاش است برای به زیر کشیدن مکبوک ایر و برداشتن تاجی که مدت ها است به سر دارد. مایکروسافت می گوید: "اگر می خواهی سهم بازار لپتاپ ها را به سمت خودت جلب کنی، همان بهتر که از مکبوک ایر شروع کنی،" چون این لپتاپ ۸ سال است که سهم خودش را در بازار افزایش داده و در این ۲ سال با کاهش قیمت های ۱۰۰ دلاری، بدجوری جای پا سفت کرده. مایکروسافت می خواهد سرفس پرو ۳، شاخه جدیدی ایجاد کند و محصولی از آینده باشد.

(دانلود ویدیو با حجم ۴.۵۸ مگابایت)

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (36 مورد)
  • احمد
    احمد | ۱۸ آذر ۱۳۹۳

    تمام استودیو های موسیقی و فیلم سازی از جمله استودیو خودم از مک استفاده میکنیم چون استیبل هست و امنیت فوق العاده ای داره
    راستی چرا باطری و ترک پد و کیبورد و رونی عامل مک ایر رو با سرفیس مقایسه نمیکنن؟!
    تا معلوم بشه چرا مک ایر به این جایگاه رسیده
    مایکروسافت با مغلطه نمیتونه این نوزاد منگلش رو بفروشه
    چون مردم چشم دارن کما اینکه از مقدار فروش ایر نسبت به سرفیس همه حقایق معلومه و نیاز به قلم فرسایی نیست

    مایکروسافت باید بفهمه که نباید چرخ رو ۲ بار اختراع کرد!

  • صابر
    صابر | ۱۳ خرداد ۱۳۹۳

    عمرا بیاد بالا هیچ موقع تبلت نمیتونه جای لب تابو بگیره اپل صب میکنه تا این تبلت به این لب تاب برسه وقتی رسید یک نسخه از این مک رو میده بیرون که مثل بمب میترکونه با این وجود که نسخه های جدید OS و سیستم عامل های اپل خیلی دارن با هم هماهنگ میشن این نشون از همین است که به زودی شاهد یک انقلاب جدید رو به رو میشویم.

  • HasanHasanPoor
    HasanHasanPoor | ۲ خرداد ۱۳۹۳

    اگه قیمتش با مک یکی نشه امیدی نیست بهش :(
    من میخوامش

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی