ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سامسونگ گلکسی اس ۵

فون آرنا: نمایشگر گلکسی اس ۵، پر طراوت ترین ولی نه دقیق ترین

ماه گذشته که گلکسی اس ۵ [بررسی دیجیاتو] عرضه شد، نمایشگر آن مباحثاتی راه انداخت. از یک طرف Display Mate که شرکت تخصصی بررسی کننده نمایشگرها است آن را بهترین نمایشگر موبایل تا به امروز ...

نیما دادگستر
نوشته شده توسط نیما دادگستر | ۱ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۱:۱۸

ماه گذشته که گلکسی اس ۵ [بررسی دیجیاتو] عرضه شد، نمایشگر آن مباحثاتی راه انداخت. از یک طرف Display Mate که شرکت تخصصی بررسی کننده نمایشگرها است آن را بهترین نمایشگر موبایل تا به امروز خواند. ما هم در بررسی دیجیاتو آن را بسیار دلگرم کننده و چالاک یافتیم، طوری که نمی شود راحت از آن چشم بر گرفت.

اما دودستگی همچنان پا بر جا است. در مقابل آن عده ای که این نمایشگر را بهترین در تاریخ موبایل می نامند، دیگرانی هستند که می گویند خوب است، ولی دور از جایگاهِ بهترین. درست بعد از بررسی دیسپلی میت که صفحه نمایش گلکسی اس ۵ را بهترین دانسته بود، منابع دیگری این اظهار نظر را به چالش کشیدند که یکی از آنها فون آرنا بود. نظر این طرفی ها بر آن بود که گلکسی اس ۵ دقیق ترین بازتولید رنگ را ندارد، بلکه حتی خیلی با آن فاصله دارد.

گلکسی اس ۵ چندین حالت نمایش (Screen Mode) دارد که به شما امکان دستکاری رنگ ها طبق سلیقه خودتان را می دهد. فون آرنا تمام این حالات را با سخت افزار و نرم افزار تخصصی بررسی نمایشگر زیر ذره بین برده و نتیجه این است: "هیچ کدام از این حالات به رنگ های واقعی نزدیک نیستند. نه در روشنایی ۲۰۰ نیت و نه بالاتر از آن."

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا بررسی دقیق فون آرنا را بخوانیم.

گرمای رنگ

فون آرنا می نویسد:

گلکسی اس ۵ چند حالت نمایش دارد که با تغییر آنها می توانید بهترین نمایش رنگ نزدیک به ایده آل خودتان را انتخاب کنید. نزدیک بودن گرمای رنگ به 6500K یک معنا بیشتر ندارد، شدت نور آبی از سایر رنگ های اصلی نمایشگر بیشتر است و این یعنی قرمز و سبز ضعیف هستند. حتی استفاده از حالت های دیگر که به استاندارد نمایشگر نزدیک هستند، یعنی 7000K و 7300K (دومی حالت سینمایی S5) هم کافی نیست تا مشکل برطرف شود وهمچنان کلی نور قرمز کم داریم.

در زیر مقایسه حالات مختلف نمایشگر S5 با طیف مرجع را ببینید. نمونه آخر همان طور که در پانویس عکس آمده، مربوط به Nexus 5 است:

حالت استاندارد - تعادل رنگ سفید به آبی گرایش دارد.
حالت استاندارد - تعادل رنگ سفید به آبی گرایش دارد.
حالت حرفه ای - اوضاع بهتر می شود ولی هنوز یک ته رنگ سبز وجود دارد.
حالت حرفه ای - اوضاع بهتر می شود ولی هنوز یک ته رنگ سبز وجود دارد.
حالت سینمایی - باز هم وضع بهتر است ولی هنوز ته رنگ سبز دیده می شود.
حالت سینمایی - باز هم وضع بهتر است ولی هنوز ته رنگ سبز دیده می شود.
حالت پویا (داینامیک) - بدترین حالت نمایشگر S5 که بیشترین ته رنگ آبی را دارد.
حالت پویا (داینامیک) - بدترین حالت نمایشگر S5 که بیشترین ته رنگ آبی را دارد.
گوگل/الجی نکسوس ۵ (برای مقایسه) - نمایشگر IPS LCD که بسیار به طیف مرجع نزدیک تر است.
گوگل/الجی نکسوس ۵ (برای مقایسه) - نمایشگر IPS LCD که بسیار به طیف مرجع نزدیک تر است.

پر واضح است که نمایشگر گلکسی اس ۵ در گرمای رنگ، نامتعادل است و به سمت سبز گرایش دارد که این در تماشای عکس ها و تصاویر ویدیویی خود را نشان می دهد.

دلتا E

بخش دیگر بررسی فون آرنا، Delta E است که در آن میانگین "خطای رنگ" نمایشگر اندازه گیری می شود. اینجا هم پیدا است که نمایشگرهای Super AMOLED سامسونگ جای بهبود زیادی دارند تا به دقت رنگ بالایی برسند.

در تست دلتا E چنانچه ارزش عددی خطا زیر ۲ باشد، این طور برداشت می شود که چشم انسان عدم دقت رنگ را تشخیص نمی دهد ولی برای گلکسی اس ۵ در حالت استاندارد، عدد ۵.۰۸ برای ۳ رنگ اصلی و ۷.۳۸ برای طیف خاکستری به دست آمده که خیلی بالاتر از ۲ است.

در مقایسه، نمایشگر آیفون 5s به ترتیب اعداد ۳.۳۶ و ۲.۶۶ را به دست می آورد و برای اچ.تی.سی One m8 نیز دو عدد ۴.۳۳ و ۴.۸۲ حاصل می شود. دلیل اینکه عدد خطا برای گلکسی اس ۵ در حالت خاکستری انقدر بالا است، به عدم تعادل زیاد بین سه رنگ اصلی ساب پیکسل ها (آبی-قرمز-سبز) بر می گردد.

حالت استاندارد
حالت استاندارد
حالت حرفه ای
حالت حرفه ای
حالت سینمایی
حالت سینمایی
حالت داینامیک
حالت داینامیک
نکسوس ۵ (برای مقایسه(
نکسوس ۵ (برای مقایسه)

مقایسه بازتولید رنگها در نکسوس ۵ و گلکسی اس ۵

حال که در اندازه گیری ها مشخص شد نکسوس ۵ نمایشگر دقیق تری نسبت به گلکسی اس ۵ دارد، بیایید در عمل و روی عکس های واقعی تفاوت بازتولید رنگ ها را مشاهده کنیم.

تمایل نمایشگر گلکسی اس ۵ به تشدید رنگ های طیف سبز.
تمایل نمایشگر گلکسی اس ۵ به تشدید رنگ های طیف سبز.
تمایل نمایشگر گلکسی اس ۵ به تشدید رنگ های طیف آبی.
تمایل نمایشگر گلکسی اس ۵ به تشدید رنگ های طیف آبی.
به ماسه ها نگاه کنید و دو تصویر را با هم به مقایسه بگذارید. گلکسی اس ۵ ماسه ها را خیلی خنک تر نشان می دهد
به ماسه ها نگاه کنید و دو تصویر را با هم به مقایسه بگذارید. گلکسی اس ۵ ماسه ها را خیلی خنک تر نشان می دهد.
یک عکس دیگر از ساحل و باز هم همان ته رنگ سبز روی شن و ماسه ها.
یک عکس دیگر از ساحل و باز هم همان ته رنگ سبز روی شن و ماسه ها.
ببر سفید در نمایشگر گلکسی اس ۵ به سبز/آبی نزدیک تر است.
ببر سفید در نمایشگر گلکسی اس ۵ به سبز/آبی نزدیک تر است.

وسعت رنگ

فون آرنا در مبحث وسعت رنگ هم توضیحات مفصلی دارد و می نویسد:

اگر حرفی نظیر این شنیدید: «این نمایشگر وسعت رنگ فوق العاده ای دارد چون ۱۳۰٪ گاموت sRGB را پوشش می دهد» با بی تفاوتی از کنارش بگذرید. زیرا این ادعا در صورت تحقق، هیچ تضمینی برای دقیق بودن رنگ ها نیست، بلکه فقط نشان می دهد رنگ های بیشتری توسط نمایشگر مورد ادعا قابل بازتولید است.

مشکل اینجا است که سیستم عامل های موبایل به لحاظ رنگ کالیبره نیستند، یعنی ممکن است نمایشگر یک رنگ مشخص را دریافت کرده باشد و رنگی کاملا متفاوت را تولید کند، چون نرم افزار به آن نمی گوید دقیقا باید چه رنگی را نمایش داد. اما در دنیای وب، طراحی گرافیکی، طراحی اپلیکیشن ها، و البته دنیای اندروید، استاندارد sRGB جا افتاده و همه عناصر بصری با استفاده از آن بازتولید می شوند. نکته این است که اگر نمایشگر به درستی رنگ ها را خوانش نکند، نمی تواند بازتولیدی واقعی از تصاویر داشته باشد.

گلکسی اس ۵ نیز در همین جا به مشکل بر می خورد. عکس های زیر نشانگر وسعت رنگ sRGB هستند. برای اینکه بتوانید تصاور را درست بازخوانی کنید به این دو مورد توجه کنید: اول اینکه دایره های کوچک نماینده داده های اندازه گیری شده از نمایشگر دستگاه هستند. و دوم اینکه، مربع ها نماینده اهداف استاندارد sRGB به شمار می آیند. آخرین عکس در این بخش متعلق به نمایشگر IPS LCD نکسوس ۵ است که به خوبی کالیبره شده و برای مقایسه در اینجا آمده.

حالت استاندارد
حالت استاندارد
حالت حرفه ای
حالت حرفه ای
حالت سینمایی
حالت سینمایی
حالت داینامیک
حالت داینامیک
نکسوس ۵
نکسوس ۵

گاما

گاما یکی دیگر از بخش های مهم هر نمایشگر است. کار گاما تشخیص درست بودن سطح روشنایی با لحاظ کردن داده های ورودی است. برای مثال، اگر حداکثر روشنایی یک نمایشگر ۱۰۰ نیت است (و روی حداکثر هم تنظیم شده)، پس رنگ آخر طیف خاکستری (که می شود سفید) باید با حداکثر روشنایی -۱۰۰ نیت- به نمایش در آید. رنگی که در پایین طیف خاکستری و روی ۱۰٪ است (نوک مدادی تیره) باید با ۱۰ نیت نمایش داده شود و همین طور الی آخر...

معمولا میانگین گاما باید روی ۲.۲ باشد و در مورد گلکسی اس ۵ این عدد ۲.۲۵ (در حالت استاندارد) است. دستگاه های کمی مثل آیفون 5s وجود دارند که از این هم به ۲.۲ نزدیک تر می شوند ولی در مجموع، گلکسی اس ۵ از این نظر عالی است؛ یعنی تلاشی برای اینکه به طور مصنوعی تصاویر را با کنتراست بالاتر نشان دهد، نمی کند.

روشنایی

حالا که مشخص شد در زمینه دقت رنگ راه درازی در پیش روی سامسونگ قرار دارد، فون آرنا می رود به سراغ بحث حداکثر روشنایی که دیسپلی میت عدد ۶۹۸ نیت را به گلکسی اس ۵ نسبت داده و می نویسد:

به طور خلاصه، در ۹۹ درصد از سناریوهای ممکن برای استفاده از تلفن، گلکسی اس ۵ قادر نیست این حداکثر روشنایی ادعایی را بروز دهد. با روشن بودن گزینه Adapt Display این پرچمدار قادر است تا حداکثر ۴۴۰ نیت روشنایی را فراهم کند که این مربوط به نمایش یک صفحه کاملا سفید (راه استاندارد تست روشنایی صفحه) است. اما این ادعای ۶۹۸ نیتی از کجا می آید و چطور تلفن می تواند به چنین مرز دیوانه کننده ای برسد؟

پاسخ اینجا است. روشنایی خروجی از این نمایشگر آمولد بستگی به محتوای در حال نمایش دارد. برای مثال اگر یک صفحه سفید را می بینید، کل توان خروجی که نمایشگر به آن دسترسی دارد در سطح پنل توزیع می شود تا به روشنایی ۴۴۰ نیت برسید. اما چنانچه بخشی از نمایشگر مشغول پخش یک رنگ تیره یا سیاه باشد، آن وقت این بخش تیره انرژی کمتری مصرف می کند و در نتیجه قابلیت Adapt Display می تواند توان معطل مانده را به سمت سایر بخش های روشن تر نمایشگر هدایت کند.

حتما خودتان جواب معما را یافتید. اگر بخش بیشتر مساحت نمایشگر درگیر پخش رنگ های تیره باشد و تنها بخشی کوچم از آن به نمایش رنگ های روشن مشغول باشد، روشنایی این قسمت کوچک می تواند تا بالای ۶۰۰ نیت هم برسد. اما در حالت طبیعی، خیلی کم احتمال چنین وضعی هست. بیشتر اوقات در زیر آفتاب حداکثر روشنایی واقعی دستگاه بین ۴۴۰ تا ۵۰۰ نیت است که رقم خوبی است، ولی تفاوت خاصی با نمایشگر های IPS LCD ندارد. برای مثال آیفون 5s حداکثر روشنایی ۵۸۰ نیت را از خودش نشان می دهد.

جدول های آماری و مقایسه ای

جدول مقایسه زوایای دید
جدول مقایسه زوایای دید
جدول اندازه گیری اعداد
جدول اندازه گیری اعداد

جمع بندی

فون آرنا در جمع بندی خود از این بررسی می نویسد:

«این مقاله برای آن نبود که بگوییم گلکسی اس ۵ نمایشگر بدی دارد. در عوض، هدف این بود که ادعای برخی منابع مبنی بر بهترین بودن آن را به چالش بکشیم، زیرا در کل از دقیق بودن فاصله دارد. این یک نمایشگر نامتعادل با چند ایراد است. اما با این حال نمی شود به چشمگیر و فوق العاده بودن آن ایرادی وارد کرد.»

«اگر شما حاضر هستید دقت رنگ را فدای جذابیت بصری کنید، هیچ ایرادی ندارد ولی وقتی تصاویر و ویدیوها به نارنجی گرایش پیدا کردند ما را مقصر ندانید. در ضمن برای ته مایه های آبی و سبز در عکس ها هم سراغ ما نیایید. بلکه به سراغ سامسونگ بروید! اینها معایبی است که باید برای به دست آوردن آن تصاویر پر طراوت و چالاک به جان بخرید. این یک بده-و-بستان است.»

این وبسایت همچنین اضافه می کند: «با اینکه تمام اندازه گیری های مشاهده شده در این مقاله توسط ما صورت گرفته ولی بد نیست ذکر کنیم که اعداد با نمونه های به دست آمده توسط Anandtech و Erica Griffin نیز همخوانی دارند. از نظر ما نمایشگر گلکسی اس ۵ قطعا بهترین در بین موبایل های موجود نیست.»

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (66 مورد)
  • mohammad
    mohammad | ۲۴ خرداد ۱۳۹۳

    من ک بیشتر دوس دارم تصویرو اونچیزی که واقعا است ببینم تا این که اغراق شده باشه
    ممنون ب خاطر این مقالتون

  • scott
    scott | ۱۴ خرداد ۱۳۹۳

    واقعا یکم نسب به سامسونگ کم لطفی میکنین تو این سایت.. اون از بررسی جریان دعوای سامسونگ و اپل ک هرچقدر تونستید سامسونگ رو کوبیدید..

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی