ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تبلت ویندوزی
تکنولوژی

ترفندها: چطور یک تبلت ویندوزی را تبدیل به کامپیوتر شخصی کنیم؟

تا به حال شرکای تجاری مایکروسافت  تبلت های ویندوزی متنوعی را تولید و روانه بازار کرده اند که اکثر آنها در اندازه 8 تا 10 اینچی بوده و همین مسئله برای افرادی که می خواهند ساعت های ...

آرمان حسینی
نوشته شده توسط آرمان حسینی | ۳ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۰

تا به حال شرکای تجاری مایکروسافت  تبلت های ویندوزی متنوعی را تولید و روانه بازار کرده اند که اکثر آنها در اندازه 8 تا 10 اینچی بوده و همین مسئله برای افرادی که می خواهند ساعت های طولانی با تبلت خود کار کنند، یک مانع جلوه کرده. این در حالی است که با خرید یک تبلت ویندوزی، بر روی آن ویندوز 8.1 را خواهید داشت و در بیشتر موارد، مایکروسافت آفیس هم به صورت رایگان عرضه می شود که همین کمک شایانی به کاهش هزینه ها می کند و نیازی به خرید جداگانه آنها نخواهید داشت.

اینکه نتوانید با تبلت خود به صورت مداوم مثل یک کامپیوتر کار کنید، برای بسیاری از افراد یک مشکل بزرگ است و اکثرا ترجیح می دهند که برای رفع نیازها، همیشه یک لپ تاپ کنار خود داشته باشند تا بتوانند کارها را راحت تر انجام دهند. اما ماجرا به همین جا ختم نمی شوند، خوشبختانه به لطف لوازم جانبی متعددی که برای تبلت ها تولید شده، این نیازها قابل رفع است.

برای این منظور نیاز چندین راه وجود دارد که یکی از آنها تبدیل تبلت ویندوزی به یک کامپیوتر شخصی است. با انجام این کار راندمان کاری شما بالا خواهد رفت و وقتی که می خواهید میز خود را ترک کنید و به بیرون از محل کار یا خانه بروید، می توانید تبلت خود را هم بردارید و ادامه کار را در بیرون از محل انجام دهید.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه شوید تا شیوه انجام کار را برای تان توضیح دهیم.

 

کارایی تبلت های ویندوزی

قبل از شروع، باید این نکته را در نظر داشته باشید که سقف کارایی تبلت های ویندوزی مشخص است. طبیعتا شما از یک تبلت نمی توانید انتظار انجام بازی های سنگین گرافیکی را داشته باشید و یا برای تدوین فیلم از آنها استفاده کنید. این تبلت ها برای انجام کارهای رایجی مثل استفاده از آفیس، وبگردی و تماشای ویدیو مناسب هستند.

در حال حاضر در بعضی  تبلت‌ های ویندوزی از پردازنده های Core i3 و Core i5 همرده اولترابوک ها استفاده می شود و این در حالی است که در لپ تاپ های ویندوزی شاهد پردازنده های Bay Trail Atom هستیم که در کلاس تبلت ها قرار می گیرند. این بدان معنا است که در تبلت هایی مثل سرفس پرو، محدودیت شما به حداقل ممکن می رسد و می توانید کارهای نسبتا سنگین هم انجام دهید.  

میز کار آقای Hal Berenson، مشاور و مدیر گروه True Mountain. ایشان سرفیس پرو 2 را تبدیل به یک کامپیوتر خانگی کرده اند که با یک لپ تاپ لمسی ایسر، صفحه کلید و ماوس آرک کامل شده است.
میز کار آقای Hal Berenson، مشاور و مدیر گروه True Mountain. ایشان سرفس پرو 2 را تبدیل به یک کامپیوتر خانگی کرده اند که با یک لپ تاپ لمسی ایسر، صفحه کلید و ماوس آرک کامل شده است.

بزرگترین کمبودها در یک تبلت، نداشتن صفحه نمایش بزرگ و سخت افزارهای جداگانه (مثلا کیبورد) برای ورود اطلاعات است. وقتی که یک تبلت ویندوزی را تبدیل به کامپیوتر می کنید، متوجه قدرت این تبلت ها می شوید، چیزی که در تبلت های اندرویدی و آیپد (تبلت های مبتنی بر چیپ های ARM) نخواهید داشت.

 

تنظیمات خروجی تصویر

اکثر تبلت های ارزان قیمت، خروجی ویدیویی برای نمایش در دستگاه های دیگر ندارند و تنها راه حل انتقال تصاویر، استفاده از تکنولوژی های بی سیم است که طبیعتا کیفیت راهکارهای کابلی را ندارد. در تبلت هایی که دارای این پورت ها هستند، کار شما به مراتب راحت تر است اما این پورت ها در هر تبلتی فرق دارد و در همه آنها یکسان نیست.

به طور مثال در تبلت لنوو تینک پد ۸  پورت میکرو HDMI خواهید داشت اما در سرفس 2 اینگونه نیست و با پورت Mini DisplayPort مواجه خواهید شد. پس برای اینکه بتوانید از کابل HDMI برای انتقال تصاویر استفاده کنید، نیاز به یک تبدیل کننده micro HDMI به HDMI یا Mini DisplayPort به DisplayPort خواهید داشت.

خروجی ویدیویی
برای پیدا کردن ویژگی Miracast Wireless در ویندوز 8.1، در نوار جستجو عبارت "Project" را وارد کنید و گزینه Project to a second screen را انتخاب کنید.

اما در تبلت هایی که این پورت ها را ندارند چاره چیست؟ در اینجا با تکنولوژی انتقال تصویر وایرلس Miracast آشنا می شویم که در ویندوز 8.1 قرار داده شده و به شما این اجازه را می دهد که به صورت بی سیم تصاویر را استریم کنید. برای استفاده از این تکنولوژی نیاز به آداپتور مخصوص آن خواهید داشت اما مراقب باشید که پول اضافه خرج نکنید، چرا که این شیوه انتقال تصویر کیفیت خوبی ندارد و ممکن است چندان برای تان جالب نباشد.

بعضی از تلفن های اندرویدی، از فناوری MHL پشتیبانی می کنند و با یک آداپتور می توانید از پورت میکرو یو.اس.بی یک خروجی HDMI بگیرید و این بدان معنا است که در تبلت های ویندوز 8.1 هم می توانید چنین کاری کنید، البته به شرطی که از فناوری MHL پشتیبانی کنند.

با مشخصاتی که گفته شد می توانید آداپتور مورد نیاز خود را تهیه کنید اما اگر به تازگی می خواهید تبلت ویندوزی بخرید و آن را تبدیل به یک کامپیوتر خانگی کنید، در نظر داشته باشید که حتما باید پورت خروجی ویدیویی داشته باشد.

 

صفحه کلید، ماوس، پرینتر

هاب
با کمک این USB Hub 7 پورته که محصول شرکت Anker است، خیلی راحت تر می توانید مراحل تبدیل یک تبلت ویندوزی به کامپیوتر شخصی را انجام دهید.

خوشبختانه به لطف  فناوری بلوتوث و امکان شناساندن صفحه کلید و ماوس، مشکلی بابت نبودن پورت مناسب نخواهید داشت و می توانید این ابزارهای جانبی را به راحتی اضافه کنید اما اگر می خواهید از صفحه کلید سیم دار استفاده کنید هم می توانید از آداپتور تبدیل میکرو یو.اس.بی به یو.اس.بی بهره ببرید.

تبلت هایی که دارای پورت USB هستند این امکان را می دهند که ماوس یا کیبورد خود را مستقیما به آنها وصل کنید اما با توجه به محدودیت تعداد پورت، آخرش مجبورید که از این آداپتورها هم داشته باشید. وقتی پورت USB در تبلت وجود داشته باشد، می توانید با استفاده از یک هاب تعداد را افزایش دهید و اگر هاب تان دارای یک منبع تغذیه جداگانه باشد، برق مورد نیاز گجت های شما نیز به خوبی تامین می شود و فشاری به تبلت نخواهد آمد.

با تهیه آداپتور یا هاب دیگه محدودیتی نخواهید داشت و حتی یک DVD Writer قابل حمل را هم می توانید به تبلت خود بزنید و DVD رایت کنید!

ویندوز

 

هدست، ذخیره ساز اطلاعات و داک ها

تبلت های ویندوزی همانند بسیاری از تلفن های همراه و تبلت های امروزی، دارای یک جک AUX هستند که می توانید میکروفون را به آن وصل کنید و یا با هدست، مکالمه ای در اسکایپ داشته باشید. جک های جدید به صورت ترکیبی، از میکروفون و هدفون (ورودی و خروجی) پشتیبانی می کنند. اما اگر هدست قدیمی دارید که دو ورودی جدا برای گوش دادن به صدا و ضبط آن دارد، می توانید از این آداپتورها استفاده کنید.

داک
داکی که در تصویر می بینید، مربوط به تبلت Venue 11 شرکت دل است. این داک دارای 3 پورت یو.اس.بی ۳، یک پورت HDMI و یک پورت DisplayPort، ورودی اترنت و AUX است.

در حالت حاضر بیشتر تبلت ها با حافظه های 32 و 64 گیگابایت روانه بازار می شوند اما اگر این میزان فضا برای تان کم است، می توانید با SD Card ظرفیت را افزایش دهید، یا هارد دیسک اکسترنال خود را به یکی از پورت های هاب وصل کنید و یا حتی برای انجام های کارهای کوچک از کول دیسک استفاده کنید.

در کنار این ها، وجود داک ها هم به کمک شما خواهد آمد و به جای اینکه چندین آداپتور را به دستگاه خود وصل کنید، با یک داک می توانید تمامی نیازها را برطرف کنید. در حال حاضر داک های متنوعی برای تبلت های ویندوزی از جمله سرفس موجود است که پورت های مختلفی را بر روی خود دارد.

 

تنظیمات مانیتور اکسترنال

برای تنظیمات مانیتور، چند روش مختلف پیش رو دارید. می توانید تصویر را در هر دو صفحه (مانیتور و تبلت) نمایش دهید و به اصطلاح صفحه را توسعه دهید (Extend کنید) و یا اینکه صرفا همان چیزی که در تبلت می بینید، در مانیتوری بزرگتر هم مشاهده نمایید.

برای شروع چنین کاری، روی یک قسمت خالی از دسکتاپ خود کلیک راست کنید و گزینه Screen Resolution را انتخاب نمایید. با باز شدن این بخش می توانید مانیتوری که اضافه کرده اید را مشاهده کنید و با کشیدن هر یک از مانیتورها، جایگاه آنها را تغییر دهید.

ویندوز

مایکروسافت بهبودهایی را در ویندوز 8 انجام داده تا کاربران مشکلات کمتری برای اضافه کردن مانیتور و کار با ویندوز داشته باشند. در این نسخه می توانید تسک بار را به مانیتور دوم انتقال دهید؛ برای این کار روی تسک بار کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید، حالا در این بخش می توان مشخص کرد که تسک بار به مانیتور دوم انتقال پیدا کند یا نه. ویندوز 8.1 به صورت خودکار تنظیمات DPI را با توجه به اندازه و تراکم تصویر مانیتور مشخص می کند، البته خودتان هم به صورت دستی می توانید این تنظیمات را تغییر دهید.

 

 بهینه سازی تبلت برای محیط دسکتاپ

با جدیدترین آپدیت ویندوز 8.1، کار برای کاربران راحت تر شده. شما می توانید تنظیمات مختلف را شخصی سازی و مشخص کنید که هنگام آغاز به کار، با محیط مترو مواجه شوید یا دسکتاپ. برای انجام این کار کافی است دوباره روی تسک بار راست کلیک کنید و بعد از زدن Properties و انتخاب تب Navigation، تیک گزینه show my desktop backround on start را بزنید.

ModernMix

اگر می خواهید از اپلیکیشن های جدید فروشگاه مایکروسافت استفاده کنید اما ترجیح می دهید که محیط سنتی دسکتاپ را هم در تبلت خود داشته باشید و از اپ های آن استفاده نمایید، می توانید از نرم افزار های تجاری مرتبط با این کار استفاده کنید. همچنین با کمک نرم افزار های متعددی که برای ویندوز 8 منتشر شده؛ امکان شخصی سازی هر یک از بخش ها برای تان فراهم آمده است و مشکلی از این بابت نخواهید داشت.

با انجام مراحل بالا، یک کامپیوتر شخصی قدرتمند را خواهید داشت و از مزیت های بی شمار مایکروسافت در این بخش لذت خواهید برد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • مهدی شریف
    مهدی شریف | ۲۲ شهریور ۱۳۹۳

    من الان از تبلت dell st2 به عنوان دسکتاپ استفاده میکنم، ولی یک مشکل اساسی ای که دارم اینه که داکش پیدا نمیشه

    • تبلت vido
      تبلت vido | ۱۰ بهمن ۱۳۹۴

      تبلت های 2 سیستم عامل با کیفیت بسیار مناسب و قابلیت های عالی.
      ویندوز 8.1 اورجینال و خیلی امکانات دیگه.
      برای کیبورد و موس هم میتونید از کیبورد های وایرلس استفاده کنید (بلوتوثی)

  • farshid_salek
    farshid_salek | ۴ خرداد ۱۳۹۳

    سلام میشه راهنمایی کنید بینه خریده surface 3 با mac air شدیدا گیر کردم خریده کدوم به نظرتون منطقی تره

    • ayat
      ayat | ۱۷ خرداد ۱۳۹۳

      jedi mundi beynehsun ya mikhai jang ra bendazi,khob baradar age mikhai kar koni bahash ghtaan unio begir ke OS esh 90% bazare pc o dare,ama age mikhai daghdaghe ijad konio donbale soal javabo dalilo borhan bashi ke maslaan chera wifi kar nemikone una ham began chon ru be gheble neshasti mac air,dg az kasi ke tu in jur site ha miad baeede beyne in 2ta gir kone,hala na chon surface hast,kolan chon WINDOWSe,

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی