ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ترفند ها: ۱۰ روش برای شکست عوامل حواس پرتی و تمرکز بیشتر

تمرکز کردن بر روی کارها یکی از عوامل اصلی موفقیت به شمار می رود و رعایت آن می تواند بر روی راندمان افراد تاثیر چشم گیری داشته باشد. متاسفانه عواملی که حواس ما را از ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۴ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۱:۵۸

تمرکز کردن بر روی کارها یکی از عوامل اصلی موفقیت به شمار می رود و رعایت آن می تواند بر روی راندمان افراد تاثیر چشم گیری داشته باشد. متاسفانه عواملی که حواس ما را از کار پرت کنند بسیار هستند. حال برای اینکه قادر باشیم راندمان کاری خود را بالا نگه داریم و تمرکز را از دست ندهیم، باید از ترفند هایی استفاده کنیم که در حذف عوامل پرت کننده حواس به ما کمک می کنند.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید، تا ۱۰ روش بالا بردن تمرکز را با یکدیگر مرور کنیم.

۱۰. برای روزهای خود را برنامه ریزی کنید

defeat-distractions-2_digiato

هنگامی که هر روز صبح از خواب بلند می شوید، ذهن شما آماده است تا کار ها را با انرژی بالا و یکی پس از دیگری انجام دهد. پس بهتر است با فکر کردن به اینکه امروز باید چه کاری انجام دهید، این انرژی را هدر ندهید. تنها کافیست شب قبل از خواب لیست فعالیت هایی که می خواهید فردا انجامشان دهید را مکتوب کنید. مهم نیست این کار را چگونه انجام می دهید، از اپلیکیشن های مدیریت کار استفاده می کنید و یا بر روی یک تکه دستمال کاغذی می نویسید، فرقی نمی کند؛ مهم این است که به محض مکتوب شدن، ذهن شما برای روز بعد ساختار بندی می شود و این موضوع تمرکز شما را بالا می برد.

۹. تمام صفحه شوید

defeat-distractions-3_digiato

محیط مانیتور شما هرچقدر خلوت تر باشد، تمرکز کردن بر روی صفحه ای که با آن کار دارید راحت تر است. این روز ها تقریبا تمام برنامه ها از گزینه Full Screen بهره می برند. لذا توصیه می شود برای اینکه حواستان پرت گزینه های متعدد موجود در صفحه نگردد، آن ها را از دید خود پنهان کنید.

۸. بلاک کردن سایت ها و اپلیکیشن های وسوسه بر انگیز

defeat-distractions-4_digiato

شبکه های اجتماعی و بسیاری از سایت های موجود در اینترنت آنقدر دارای جذابیت هستند که به شکل معتاد کننده ای کاربران را به سمت خود می کشند. اگر هنگام کار کردن مدام به این فکر می کنید که عکستان چند عدد لایک خورده، بهتر است با ابزار های کنترلی، این اعتیاد را تحت کنترل در آورید. برای این منظور می توانید از افزونه هایی مانند LeechBlock (فایرفاکس) و یا StayFocusd (گوگل کروم) برای بلاک کردن سایت هایی مشخص در زمان های معین بهره ببرید، تا شاید از این طریق تمرکز بیشتری را متمرکز کار خود کنید.

۷. نوتیفیکیشن ها را ساکت کنید

defeat-distractions-5_digiato

نوتیفیکیشن ابزار بسیار مفیدی برای اطلاع سریع از اتفاقاتی است که در اپلیکیشن های مختلف روی می دهد. اما گاهی آنقدر تعداد برنامه ها و اعلان هایشان زیاد می شود که نه تنها تمرکز بر هم می خورد، بلکه استرس نیز به مجموعه اضافه می گردد. در همین راستا توصیه می شود که نوتیفیکیشن اپلیکیشن های غیر ضروری را خاموش کنید و یا حداقل در حین کار صدای موبایل خود را قطع کنید.

۶. زمانی که صرف کرده اید را بررسی کنید

defeat-distractions-6_digiato

پرت شدن حواس همیشه لزوما محدود به سایت های اینترنتی و شبکه های اجتماعی نمی شود. بعضی از فعالیت ها ‍در دل کار، دارای اهمیت کمتری در مقایسه با سایر موارد هستند اما وقت زیادی را از شما تلف می کنند. با بررسی زمان صرف شده خود، این فعالیت ها را شناسایی کنید و نگذارید موارد کم اهمیت،  باعث عدم تمرکز بر روی فعالیت های اصلی شود.

۵. از موسیقی کمک بگیرید

defeat-distractions-7_digiato

همیشه در محل کار یا هرجای دیگری که باشید، افرادی هستند که حواس شما را پرت می کنند. این افراد مدام در حال حرف زدن و یا سؤال پرسیدن هستند و با مقوله ای به نام سکوت آشنایی ندارند. طبیعتا به دور از ادب است که بگویید در حال کار کردن هستید و نمی خواهید صدای آن ها را بشنوید، پس بهتر است از یک جفت هدفون خوب برای رساندن این پیغام استفاده کنید. هنگامی که هدفون ها را در گوش قرار می دهید، کمتر کسی به سمت شما می آید، و البته علاوه بر این موضوع می توانید با پخش یک موسیقی بی کلام، راندمان خود را نیز بالا ببرید.

۴. عوامل حواس پرتی را مکتوب کنید

defeat-distractions-8_digiato

اگر نمی توانید عوامل برهم خوردن تمرکز را حذف کنید و مدام در حین کار به آن ها فکر می کنید، بهتر است حداقل ترتیبی دهید که این عوامل در زمان های مشخصی وقت شما را تلف کنند. برای این منظور، همیشه دفترچه ای را در کنار خود داشته باشید و هر زمان که به فکر سوژه ای افتادید که وقت را هدر می دهد، آن را بر روی کاغذ یاد داشت کنید. با این روش فشار از روی ذهن شما برداشته می شود و خیالتان راحت است که بعد از اتمام کار می توانید به کلیه فعالیت های بیهوده خود بپردازید.

۳. فعالیت ها را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید

8930021_orig_digiato

هرچقدر کاری که در پیش دارید بزرگ و دشوار باشد، احتمال اینکه در حین انجام آن حواستان پرت شود، بیشتر است. هرگاه یکی از این پروژه های گردن کلفت را در پیش داشتید، توصیه می کنیم آن را به بخش های کوچکتری تقسیم نمایید. از لحاظ روانی ذهن انسان بر روی کارهای کوچک بسیار راحت تر تمرکز می کند و شما با خورد کردن فعالیت ها به بخش های متعدد، می توانید شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

۲. ذهن خود را برای تمرکز کردن پرورش دهید

defeat-distractions-9_digiato

مهم نیست چقدر تلاش کنید که عوامل حواس پرتی را حذف کنید، چرا که همچنان یک عامل اصلی باقی می ماند و آن هم ذهن خود شما است. هرچقدر هم که نوتیفیکیشن ها را خاموش کنید و یا از شبکه های اجتماعی دوری بجویید، باز هم ذهن شما به راحتی می تواند با مرور افکار مختلف، تمرکز را به هم بریزد. برای این منظور باید یاد بگیرید که چگونه ذهن خود را کنترل کنید. یکی از راه حل های پیش روی این است که هنگام شروع به کار، با ذهنی هوشیار نسبت به این مسأله جلو روید؛ بدین معنی که هرگاه متوجه شدید فکری بی ربط با پروژه به سراغتان آمده، سریع آن را متوقف کنید.

۱. خودتان را به کشتن ندهید؛ حواس پرتی بخش مهمی از سازندگی است

brain_digiato

بله، عدم تمرکز و حواس پرتی در زمان نامناسب و در حین کار می تواند باعث پایین آمدن راندمان شود. اما این موضوع بدین معنا نیست که شما همیشه باید هوشیار باشید و با صد در صد تمرکز تمام روز را بگذرانید. بعضی مواقع لازم است به ذهن خود استراحت دهید و با رها کردن آن شرایط را برای شکوفایی خلاقیت ها فراهم کنید. تحقیقات نشان داده است که مرور صفحات مختلف اینترنت در حین کار، می تواند منجر به پیدایش ایده های جدید و راهکار های نوینی شود. پس به جای اینکه ذهن خود را در قفس تمرکز حبس نمایید، بهتر است با یک زمان بندی مشخص، آزادی و حواس پرتی لذت بخشی را بعد از انجام دادن کارها، تجربه نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • فرزانه
    فرزانه | ۲۰ اسفند ۱۳۹۴

    با سلام
    من خیلی حواس پرتم .این حواس پرتیم خیلی زندگیم رو تحت تاثیر گذاشته جلوی خیلی از موفقیت هام رو گرفته.توی کنکورم ،توی دانشگاه، تو خیلی از مسائل زندگی ام به خاطر حواس پرتیم آسیب دیدم.و اینا خیلی ناراحتم میکنه .حتی شده بارها به خاطر این مشکل گریه کردم .ولی نمیدونم چطوری برطرفش کنم .از همه بدتر اینکه مورد تمسخردیگران قرار می گیرم.خواهش میکنم منو راهنمایی کنید.

  • ابوطالب
    ابوطالب | ۷ مرداد ۱۳۹۴

    سلام من بیشتر موقع ها حواس من بخاطر دلیل های بی خود پرت میشه ان شاء الله راهکار های تان موثر باشه ممنوم

  • df
    df | ۱۳ اسفند ۱۳۹۳

    :D

  • اصغر
    اصغر | ۷ دی ۱۳۹۳

    بد نیستند

  • نیما
    نیما | ۱۱ تیر ۱۳۹۳

    ۱۰- clear - iphone
    ۹- multi desktop - OS X & hide desktop icones OR clean up desktop - windows
    ۸- …
    ۷- do not distrub - OS X, iPhone
    ۶- time manager - iPhone
    ۵- golchin ebi o dariush o siavash :D & most classic music collection
    ۴- sticky note - OS X & windows
    ۳- clear (again)
    ۲- تغذیه و خواب مناسب
    ۱- feedly :)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی