ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اینترنت
تکنولوژی

این نابغه فراموش شده بلژیکی ۱۰۰ سال قبل اینترنت را ایده پردازی می کرد

سال ها قبل از به وجود آمدن کامپیوتر ها، انسان هایی روی اَبَرمتن (هایپرتکست) -مورد استفاده در مرورگرهای وب برای بازیابی اطلاعات متصل به هم- کار می کرده اند. اَبرمتن به رسانه هایی گفته می شود ...

نیما دادگستر
نوشته شده توسط نیما دادگستر | ۴ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۳:۱۵

سال ها قبل از به وجود آمدن کامپیوتر ها، انسان هایی روی اَبَرمتن (هایپرتکست) -مورد استفاده در مرورگرهای وب برای بازیابی اطلاعات متصل به هم- کار می کرده اند. اَبرمتن به رسانه هایی گفته می شود که بیش از یک متن ساده هستند. عمر آن حتی به قبل از ایده های ونیوار بوش می رسد، مردی که بر پا کردن زمینه و زیرساخت برای ابرمتن توسط کامپیوتر microfiche و مقاله سال ۱۹۴۵ را به او نسبت می دهند.

اما طبق مقاله آتلانتیک، افرادی حتی قبل از شروع قرن ۲۰ مشغول اختراع راه هایی برای ذخیره و بازیابی اطلاعات بوده اند. پاول اوتله (Paul Otlet) یکی از آنها بوده.

نابغه بلژیکی آقای پاول اوتله (۱۸۶۸ تا ۱۹۴۴)
آقای پاول اوتله (۱۸۶۸ تا ۱۹۴۴)

این نابغه بلژیکی، در سال ۱۸۹۵ ایده "کتابخانه های جهانی" را منتشر کرد که در آن هر کسی می توانست به تعداد زیادی کتاب دسترس پیدا کند. تا ۱۹۳۴ او ایده خود را بهینه کرد و نام "تلسکوپ های الکترونیک" را بر آن گذاشت، چیزی که می توانست مردم را به کتاب و فیلم و صوت و عکس متصل کند.

با اینکه امروزه این ایده در سر هر کسی عادی جلوه می کند اما بیش از ۱ قرن قبل، معدود افرادی خلاقیت ایده پردازی آن را داشتند. اوتله به گروهی از متفکرین پیشتاز مثل هنری لافونتن و نابغه معماری لو کوربوزیه پیوسته بود تا آرشیوی جهانی برای روزنامه ها بسازد و هر چند آن ایده ها راهی به دنیای واقعی نیافتند، اما در مقطعی این گروه یک سرویس تعاملی برای ارسال پرسش و دریافت پاسخ از طریق تلگراف (با هزینه مشخص) ساختند.

با حمله نازی ها به بلژیک آینده از نظر اوتله تیره و تار شد.

هدف نهایی اوتله ساختن سیستمی بود که با آن هر کسی می توانست متن را "از راه دور" بخواند، آن را تغییر اندازه دهد و روی صفحه های شخصی مشاهده کند (عکس نخست). این بینش بلند در واقع همان اینترنت مدرن بود، چیزی که حتی ونیور بوش هم آمدنش را حدس نمی زد. متاسفانه با حمله نازی ها به بلژیک در سال ۱۹۴۰، چشم انداز دور اندیشانه اوتله نیز از بین رفت  و آینده در نظرش تیره و تار شد. او ۴ سال بعد درگذشت، اما خوشبختانه تاریخ او را فراموش نکرده واعتبار برخی از آن ایده ها متعلق به او است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • بابک حمیدپور
    بابک حمیدپور | ۴ خرداد ۱۳۹۳

    جالب بود !

  • mohammadmj
    mohammadmj | ۴ خرداد ۱۳۹۳

    فوق العاده بود

  • The Pink Panther
    The Pink Panther | ۴ خرداد ۱۳۹۳

    راس میگه چون اینا از قنات. ایده گرفتن، قنات هم مال ماس... ای ایده دزدا o_O

    • رضاپناه
      رضاپناه | ۴ خرداد ۱۳۹۳

      دوست عزيز
      کاریز رو کندی کاران مقنیان ایرانی اختراع كردن.
      http://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D9%82%D9%86%D8%A7%D8%AA

      • peyman
        peyman | ۴ خرداد ۱۳۹۳

        رضا جان گيف ميكنم از طرز فكرت:-)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی