ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گرویتی اسکچ
تکنولوژی

Gravity Sketch: ایده طراحی در هوا با یک قلم، یک تبلت و عینک واقعیت افزوده

امروزه تولیدگران و طراحان در نقطه نا معلومی گیر کرده اند. از یک سو، تقریبا توانایی تولید ۳ بعدی هر چیزی را دارند، اما همه ایده ها در دنیای صفحات دو بعدی کامپیوترها گیر افتاده ...

میترا تهرانی
نوشته شده توسط میترا تهرانی | ۴ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۰:۱۰

امروزه تولیدگران و طراحان در نقطه نا معلومی گیر کرده اند. از یک سو، تقریبا توانایی تولید ۳ بعدی هر چیزی را دارند، اما همه ایده ها در دنیای صفحات دو بعدی کامپیوترها گیر افتاده اند.

یکی از راه حل های این مشکل می تواند پرینت ۳ بعدیِ  طرح مورد نظر با استفاده از پلاستیک و بهبود مداوم ایده باشد. اما راه حل کارآمد تری که به تازگی طرح مفهومی آن رونمایی شده، یک ایده جدید و در حال توسعه است به نام گِرَویتی اسکچ (Gravity Sketch) که در اصل یک دفترچه یادداشت سه بعدی است.

برای استفاده از آن، عینک تان را به چشم می زنید، قلم تان را برمی دارید و تبلت را به دست می گیرید. سپس می توانید طرح های دلخواه خود را روی تبلت بکشید و همزمان در فضای ۳ بعدی واقعی آن را مشاهده کنید و تغییر دهید.

عینک، قلم و تبلت در کنار یکدیگر توهمی دیجیتال می آفرینند که در آن شما احساس می کنید طرح تان درست مقابل شما روی هوا معلق است. حال آنکه در عمل، روی یک سطح دو بعدی طرح زده اید. در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا بیشتر با این تبلت خاص آشنا شویم.

(دانلود ویدیو با حجم ۸ مگابایات)

تیم گرویتی اسکچ فقط در صورتی حاضر به ارائه جزئیات فنی در مورد سیستم خود است که متقاضی قرارداد عدم افشا امضا کند. اما با وجود این رازداری، آنها کمی هم از چگونگی برنامه ریزی شان برای درک این روش طراحی جدید می گویند. در حقیقت، شاید آنها راه حلی برای یکی از بزرگترین مشکلات امروزی در زمینه طراحی ۳ بعدی یافته باشند و آن، چیزی نیست جز جوابی به این پرسش: "چگونه می توان طراحی ۳ بعدی را برای کسانی که عمری روی یک سطح دو بعدی صاف طرح کشیده اند، طبیعی جلوه داد؟"

3030980-slide-gravitysketch14 (1)-w700

در حال حاضر سیستم های طراحی سه بعدی دیگری هم موجودند مثل سیستم هولوگرافیک zSpace یا قلم PEN که یک پرینتر سه بعدی است. اینها از شما می خواهند نیمی مجسمه ساز باشید و نیمی جراح، چرا که باید خطوطی را در فضای بدون مرز بکشید. اما عادت کردن به این کانسپت ها کمی عجیب و غریب است.

تکنولوژی گرویتی اسکچ رویکرد متفاوتی دارد و به شما امکان می دهد همچنان روی سطحی صاف (تبلت) طرح بزنید. اما همزمان با کشیدن طراح می توانید در فضای ۳ بعدی با شی در حال دیزاین هم کار کنید. این تبلت چند قاعده ساده به شما می دهد تا دیزاین تان را دستکاری کنید.

تیم گرویتی آن را چنین توضیح می دهد: "با ارائه مجموعه ای ساده از قوانین، مردم به سرعت محدودیت های ابزارشان را یاد می گیرند و راه خودشان را پیدا می کنند." آنها اضافه می کنند: "ما در طول این تجربه، متوجه شدیم که می شود وسیله ای ساخت تا مردم حین کسب تجربه با کمک استعدادهای طبیعی خود، ایده های شان را در فضای ۳ بعدی ولی با داشتن سهولت طراحی ۲ بعدی، خلق کنند."

Untitled-w700

این هم طرز کار ایده مفهومی گرویتی اسکچ: شما طرحی را روی تبلت می کشید. آن طرح به لحاظ مفهومی (از دید نرم افزار واقعیت مجازی)، تبدیل می شود به یک طرح چند لایه مثل مکعب هایی که از روی هم قرار گرفتن چند لایه شیشه ای با کاغذهایی در میان، تشکیل شده اند. سپس می توان آن لایه های مجازی را با استفاده از تنظیمات ساده تبلت و عینک شبیه ساز ۳ بعدی، جا به جا کرد و مورد کاوش قرار داد.

Untitled-w700

ارزش این تکنیک در جریان آزمون و خطا در طول پروسه تحقیقاتی ظهور کرد. وقتی که گروه گرویتی اسکچ چندین اختراع با تکنولوژی های سطح پایین را برای شبیه سازی تجربه طراحی ۳ بعدی بررسی می کرد، موفق ترین ایده به نظر شان، یک مکعب اکریلیک چند لایه بود که توهمی از سه بعدی بودن طرح به وجود می آورد. همین مکعب، به آنها ایده اصلی را دارد و باعث شد برنامه ای مرتبط با آن بسازند.

چیزی که هست ، هنوز کسی با این سیستم کار نکرده و تا وقتی که این تبلت در عمل امتحان نشود، خیلی از جزئیات این سیستم مجازی (طراحی تخت، تجسم ۳ بعدی) و اینکه آیا هیچگونه محدودیتی در کشیدن چیزها وجود دارد یا خیر، بی پاسخ می ماند.

چیزی که ما می دانیم این است که تیم گرویتی علاقه ای به جایگزین کردن یا ادغام نرم افزار های سه بعدی پیچیده ندارد. آنها می گویند این محصول راهی است برای طرح زدن سریع یک ایده در فضای ۳ بعدی. و این خبر خوبی است برای کسانی که حوصله دست و پنجه نرم کردن طولانی با نرم افزارهای سنگین سه بعدی سازی را ندارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • حمیدرضا
    حمیدرضا | ۴ خرداد ۱۳۹۳

    با سلام و درود به برو بچه های سایت نارنجی ، خیلی خوشحال شدم که یک نارنجی دیگه متولد شد ، تو این مدت واقعا از دنیای تکنولوژی عقب افتاده بودم و هیچ سایتی برام نارنجی نمیشد ، انشاا... روزی که میریم تو لیست تاپ 10 سایت های پر مخاطب ایران :)

  • mojtaba
    mojtaba | ۴ خرداد ۱۳۹۳

    ولی خوب هنوز خیلی خام و غیر کاربردی هست ، جونش در اومد تا یه عینک کج و کوله بکشه

  • عبداله احمدی (galaxy)
    عبداله احمدی (galaxy) | ۴ خرداد ۱۳۹۳

    احساس میکنم اینده تکنولوژی تو عینکه!!!!!

  • Parsa Game
    Parsa Game | ۴ خرداد ۱۳۹۳

    بخش 3D و شبیه سازی پروژه رو با انجین یونیتی کار کردن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی