ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شرکت مدعی نمایندگی اپل
تکنولوژی

نخستین وارد کننده رسمی اپل در ایران؛ موج خبری یا گشایش واقعی؟

هر از گاهی شرکت یا گروهی تجاری در ایران ادعا می کند که نماینده رسمی اپل است، یا اگر هم چنین نکند بعضی وبسایت های خبری این شبهه را القا می کنند. اما واقعیت ماجرایی که از ...

نیما دادگستر
نوشته شده توسط نیما دادگستر | ۵ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۳:۳۵

هر از گاهی شرکت یا گروهی تجاری در ایران ادعا می کند که نماینده رسمی اپل است، یا اگر هم چنین نکند بعضی وبسایت های خبری این شبهه را القا می کنند. اما واقعیت ماجرایی که از دیروز به راه افتاده چیست؟ آیا اپل واردکننده ای رسمی برای ایران انتخاب کرده یا تلاش هایی دیگر در این زمینه صورت گرفته؟

برای اطلاع بیشتر از این ماجرا، با دیجیاتو در ادامه مطلب همراه باشید.

امروز صبح با ایمیل ها و نظرات مخاطبینی روبرو شدیم که یک پرسش واضح داشتند: "آیا اپل رسما وارد ایران شده؟" خبر مربوط به گزارش های گروهیِ رسانه های داخلی است که با بازنشر یک متن ثابت، موجی به راه انداخته اند با این عنوان: "اولین وارد کننده رسمی اپل در ایران شروع به کار کرد." البته اکثر این رسانه ها، آشنا با حوزه خبری ما نیستند. اما در این بین، یک تیتر اکثر مخاطبین مراجعه کننده به ما را گمراه کرده بود:

تیتر ابتدایی خبر در بالا و تیتر تصحیح شده در پایین.
خبر ابتدا با تیتر گمراه کننده بالا منتشر شده بود و صبح امروز تیتر تصحیح شده پایینی جایگزین آن شد.

این از ترفندهای رایج رسانه ای است که با زدن تیترهای خاص (!) توجه مضاعفی به یک موضوع جلب شود و بعد اصلاحی صورت گیرد بدون عذرخواهی از گمراهی به وجود آمده. اما قصد منتشر کننده تیتر فوق بر ما پوشیده است. شاید تنها یک اشتباه حرفه ای صورت گرفته، شاید هم همان ترفند رایج به کار گرفته شده. به هر حال، هر رسانه ای طبق رسالت حرفه ای، خود باید پاسخگوی مطالبش باشد.

 

شرکت وقایع گستر فارس

حال بپردازیم به ادعا شرکتی است که می گوید "نماینده رسمی اپل در ایران" است. باید دید منظور از "نماینده" و "رسمی" چیست. تمام چیزی که در خبرها آمده این است که «این شرکت با نام "وقایع گستر فارس" به عنوان اولین واردکننده رسمی محصولات اپل، با ثبت و تایید فعالیت در سایت وزارت صنعت و معدن و نیز ثبت نزد سازمان حمایت از مصرف کننده اقدام به واردات محصولات اپل کرده.» (البته جمله بندی را ما تصحیح کرده ایم و گرنه با خواندن متن اصلی شما فکر می کردید که در اصل، وقایع گستر فارس اقدام به صدور مجوز کرده!)

در متن خبر آمده: «آغاز به کار این شرکت در حالی است که عرضه تمامی محصولات آن با گارانتی و هولوگرام خود اپل صورت می‌گیرد» و «تمامی محصولات عرضه شده توسط شرکت واردکننده با گارانتی ۱۲ ماهه در اختیار کاربران این کالا قرار می‌گیرد.» اینها نکات مثبتی هستند، البته به شرطی که باعث افزایش قیمت محصول نشوند، زیرا این از جمله دلایل اصلی در سوق دادن مصرف کنندگان به سمت کالاهای بدون گارانتی است. در ضمن هنوز باید صبر کرد و دید که پشتیبانی این شرکت از محصولات وارداتی اش مانند گارانتی اصلی اپل خواهد بود یا خیر.

شرکت وقایع گستر فارس می گوید «با واسطه شرکتی هنگ کنگی به نام مسترفون اینترنشنال کمپانی لیمیتد» اقدام به دایر کردن نمایندگی اپل در ایران کرده و تفویض نامه این شرکت (وقایع گستر فارس) به تایید ایالات متحده امریکا رسیده. البته باز هم نگارش خبر مبهم است. جایی اشاره به تایید تقویض نامه شرکت ایرانی در امریکا شده و جایی اشاره به واسطه بودن شرکت هنگ کنگی. اگر تفویض نامه طرف ایرانی به تایید امریکا رسیده، نقش شرکت هنگ کنگی در این بین چیست؟ ما به آینده نظر داریم برای روشن شدن این موضوع.

 

استعلام قبلی از اپل

پیش از این در آبان ماه ۱۳۹۲ استعلامی که از اپل درباره حوزه ایران صورت گرفت، با این پاسخ از طرف خانم کت مکنزی (پروفایل لینکدین) از معاونین دستیاران اجرایی اپل، روبرو شد:

«در حال حاضر اپل در حال بازنگری تصمیم گیری های قانون گذاران ایالات متحده است و هنوز در موقعیت ورود به همکاری با شرکا یا خرده فروشان احتمالی قرار ندارد. در این مورد چنانچه تغییری صورت گرفت و تصمیم اپل به حرکت رو به جلو بود، مایکل کولومب مدیر منطقه ای برای ایران است و بلافاصله بعد از اخذ تصمیم با شما تماس خواهد گرفت.» (نام محفوظ)
«در حال حاضر اپل در حال بازنگری تصمیم گیری های قانون گذاران ایالات متحده است و هنوز در موقعیت ورود به همکاری با شرکا یا خرده فروشان احتمالی قرار ندارد. در این مورد چنانچه تغییری صورت گرفت و تصمیم اپل به حرکت رو به جلو بود، مایکل کولومب مدیر منطقه ای برای ایران است و بلافاصله بعد از اخذ تصمیم با شما تماس خواهد گرفت.» (نام محفوظ)

با توجه به اینکه مدیر منطقه ای اپل در جریان امور مرتبط با این شرکت است و هنوز آپدیتی در رابطه با استعلام فوق ارسال نکرده، باید منتظر ماند و دید که ماجرای ادعای شرکت وقایع گستر فارس به کجا خواهد رسید.

ما پیگیر اخبار مرتبط با این موضوع خواهیم بود تا مشخص شود که آیا این صرفا با یک موج خبری در شروع به کار وارد کننده ای جدید روبرو هستیم یا گشایشی جدی به نفع مصرف کننده صورت گرفته؟ شفاف سازی بیشتر از جانب وقایع گستر فارس گره گشا خواهد بود، و اگر اسنادی وجود دارد چه بهتر که برای رسانه ها شفاف سازی شود. ما هم به پیگیری خودمان از اپل ادامه می دهیم تا مشخص شود آیا نماینده رسمی در ایران دارد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (59 مورد)
  • حامد ش
    حامد ش | ۸ خرداد ۱۳۹۳

    مرسی از شما که این موضوع رو دارید شفاف سازی میکنید.خیلی جالب بود.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی