ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل دارد یک امپراطوری سخت افزاری می سازد، بیایید نگاهی به آن بیندازیم

گوگل قرن بیست و یکم را به عنوان یک موتور جستجوی کوچک و در حال رشد آغاز کرد. سپس در طی ۱۴ سالی که از پی آن آمدند، در دره سیلیکن کالیفرنیا، پلتفرم موبایل و تلفن هوشمند ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۱۰

گوگل قرن بیست و یکم را به عنوان یک موتور جستجوی کوچک و در حال رشد آغاز کرد. سپس در طی ۱۴ سالی که از پی آن آمدند، در دره سیلیکن کالیفرنیا، پلتفرم موبایل و تلفن هوشمند ساخت، زمین را نقشه کشی کرد، یک شرکت تولید تجهیزات هشداردهنده دود خرید، و ارتشی واقعی از روبات ها را به تملک در آورد. در این سال ها، گوگل شرکت به طیف عظیمی از بازارهای سخت افزاری گوناگون ورود پیدا کرد و نشان داد صرفا آینده خود را در موتور جستجوی اینترنتی نمی بیند.

در چند روز گذشته سرگی برین یکی از دو موسس گوگل از "اولین نمونه تولید شده خودروی بدون راننده" این شرکت پرده برداشت. این خودرو فاقد فرمان و پدال است و کنترل آن تماما توسط سنسورها انجام می شود. پر واضح است که گوگل تبدیل به یکی از پرنفوذترین و قدرتمندترین شرکت های عصر حاضر شده و گویی اینگونه پروژه های خاص فقط از گوگل برمی آید. ما از پروژه هایی مانند لنز تماس چشمی مخصوص بیماران دیابتی، توربین های بادی که مانند هواپیمای ملخی پرواز می کنند و انرژی را به زمین باز می گردانند، و کمپینی مخفی با هزینه های میلیون دلاری برای توقف پیری انسان خبر داریم.

البته تمام پروژه ها و سخت افزارهای تولید توسط گوگل موفقیت آمیز نبوده اند. دستگاهی مانند Nexus Q به وضوح ایده خوبی داشت اما زیر فشار منافع مصرف کننده دوام نیاورد. اما به لطف سرعت حیرت آور تحقیق، توسعه و تملک های جدید گوگل، این شرکت لقب محبوب ترین جستجوگر را پشت سر گذاشته و در حال تولید چیزهایی ملموس تر از پاسخ به پرسش های اینترنتی ارائه می کند.

در این مطلب ما نگاهی به این امپراطوری سخت افزاری خواهیم داشت. با دیجیاتو همراه باشید.

google-empire-1
گوگل در سال ۲۰۱۲ با Nexus Q پا به بازار استریم تلویزیونی گذاشت. اما این گجت کروی در به دست آوردن قلب کاربران و نفوذ به منازل آنها شکست خورد. قیمت بالای این دستگاه مزید بر علت شد تا شکست بخورد و نهایتا گوگل در اکتبر ۲۰۱۲ این پروژه را تعطیل کرد.
google-empire-2
در حال حاضر فیبر پرسرعت گوگل  تنها در ایالت های خاصی در امریکا در دسترس است. مشترکین اینترنت فوق سریع گوگل، برای استفاده از آن نیاز به خرید دستگاه های دیگری هم دارند.  شاید این موضوع شکل جالبی نداشته باشد اما ورود گوگل به این صنعت نشان از عزم جدی آن برای توسعه اینترنت پر سرعت ۱ گیگابیتی به منازل است.
google-empire-3
Trekker با ۱۴ کلیوگرم وزن و دوربین ۱۵.۵ مگاپیکسلی که در بالای آن نصب شده عملکردی مانند خودروهای ثبت تصاویر Street View  دارد. گوگل پارسال اقدام به قرض دادن این کوله ها به سازمان های تحقیقاتی، دانشگاه ها یا توریست ها کرد تا به وسیله آنها تصاویر نقاطی که قابل عبور با خودرو نیستند را به سرویس Street View اضافه کند.
google-empire-4
موتورولا در آن زمان که یکی از شرکت های فرعی گوگل بود، موتو ایکس را ساخت. یک تلفن هوشمند قدرتمند، با مصرف باتری خوب و اندروید خالص گوگلی که کاهش قیمت چند باره باعث فروش خوب آن شد. اما به هر صورت گوگل در نهایت موتورولا را به غول سخت افزاری چین یعنی لنووو فروخت. قیمت: ۲.۹۱ میلیارد دلار.
google-empire-5
کروم کست دستگاهی با ظاهر ساده و کارکردی شبیه نکسوس کیو است که برای جبران خسارت شکست قبلی در این حوزه عرضه شده. این دستگاه کوچک که ظاهری شبیه به یک کول دیسک معمولی دارد، به عنوان جدی ترین رقیب سرویس AirPlay شرکت اپل و Apple TV شناخته می شود. پلتفرم ساده و امکانات خوب در کنار قیمت مناسب آن باعث فروش نسبتا خوب این دستگاه شده.
google-empire-6
واکنش ها به محصول انقلابی گوگل در حوزه گجت های پوشیدنی یعنی گوگل گلس متفاوت بوده. برخی این عینک هوشمند را با دید یک محصول خوب ولی نیازمند بهبود دیدند و برخی دیگر با خشونت به آن پرداختند چرا که نسبت حریم خصوصی پس از گسترش استفاده عمومی از آن هراس دارند. گوگل گلس به هر صورت پنجره جدیدی را به سوی گجت های پوشیدنی باز کرده و حتی گوگل هم از آینده آن مطمئن نیست. اما برای اطمینان بیشتر، از امکان تولید نرم افزارهای تشخیص چهره در آن جلوگیری کرده.
google-empire-7
کروم بوک پیکسل در سال ۲۰۱۳ با قیمت ۱۲۹۹ دلار عرضه شد. یک لپ تاپ لمسی با رزولوشن بالا و دیزاین بسیار خوب. اما پیکسل به دلیل قیمت بالا، عمر باتری کم و محدودیت عرضه با اقبال خوبی مواجه نشده.
google-empire-8
گروه موتورولا با تکیه بر فناوری و آزمایشگاه های پیشرفته خود در حال کار به روی یک پروژه تحقیقاتی در رابطه با تلفن های هوشمند ماژولار با نام پروژه آرا بودند تا زمانی که گوگل صاحب این شرکت شد. خوشبختانه به روند این پروژه هیچ آسیبی وارد نشده و همچنان این پروژه با قدرت بیشتر در حال پیش روی است و انتظار می رود که تلفن های ماژولار گوگل -حاصل پروژه آرا- در سال دیگر با قیمت ارزان در حد ۵۰ دلار وارد بازار شوند.
google-empire-9
پروژه تانگو هم از دست پرورده های همان گروه تحقیقاتی موتورولا است که گوگل در حال بسط و گسترش آن است. اما این پروژه به روی این موضوع تمرکز کرده که چطور گجت ها، دنیای اطراف ما را به وسیله دوربین ها و سنسورهای شان درک کنند.
google-empire-10
گوگل اخیرا شرکتی فعال در صنعت رباتیک با نام بوستون داینامیکس را به تملک خود درآورد. با این کار گوگل به طیف وسیعی از ربات های ساخته شده توسط بوستون داینامیکس دسترسی پیدا کرده. ربات هایی مانند یوزپلنگ مکانیکی که می تواند با سرعت ۴۷ کیلومتر در ساعت بدود و یا LS3 (ربات عکس بالا) که برای صنایع نظامی و حمل لوازم سربازان در ماموریت ها ساخته شده. اما بوستون داینامیکس ربات های انسان نما هم دارد که توانای هایی مانند راه رفتن، چمباتمه زدن و ایستادن دارند.
google-empire-11
خریدهای میلیاردی گوگل تمامی ندارد و با تصاحب Nest  -سازنده ترموستات ها و دودسنج های حساس- به قیمت ۳.۲ میلیارد دلار، به دنیای محصولات خانگی هم قدم نهاده. اخیرا هم خبری منتشر شده مبنی بر قصد ورود این ۲ شرکت به حوزه "امنیت خانگی با خرید دراپکم" که البته هنوز نهایی نشده.
google-empire-12
پروژه لنز هوشمند یکی از هشت پروژه مخفی سرگی برین درن آزمایشگاه Google X است. این محصول با اندازه گیری میزان گلوکز موجود در اشک به بیماران دیابتی به کنترل قند خون آنها کمک می کند. به وسیله ال ای دی موجود در لنز بیمار لحظه به لحظه از وضعیت خود با خبر خواهد شد.
google-empire-13
توربین بادی هوابرد گوگل با نام Makani بیشتر شبیه به هواپیماهای ملخدار است تا یک مبدل انرژی. توربین های بادی معمولی نیاز به محیطی بسیار وسیع و بدنه ای بزرگ دارند ولی توربین Makani در یک ساختار کوچک و چرخیدن در یک چرخه افقی در هوا اقدام به تبدیل انرژی بادی به الکتریسیته می کند. گوگل این شرکت را در می ۲۰۱۳ خریداری کرد و توسعه محصولات آن را ادامه خواهد داد.
google-empire-14
پروژه بالن گوگل (پروژه لون) یکی از محصولات بلند پروازانه آزمایشگاه گوگل اکس است و تمرکز خود را به روی رساندن اینترنت به سراسر دنیا از طریق بالن و پهپاد گذاشته. این محصول با سوار شدن بر جریان های باد در سطوح مختلف جو سفر می کند و به مناطق فاقد اینترنت دسترسی بی سیم می دهد. باید دید در آینده این محصول چگونه به مرحله بهره برداری و اجرا می رسد اما مشخص است که گوگل در عملیاتی کردن این پروژه بسیار مصمم است.
google-empire-15
همانطور که سه روز پیش در خبری اعلام کردیم، اولین نمونه خودروی بدون راننده گوگل توسط سرگی برین رونمایی شد. هرچند ظاهر آن از آنچه که تصور می کردیم ساده تر بود ولی به هر صورت نشان داد گوگل در حال پیشبرد این پروژه است و آن را رها نکرده. برین در کنفرانس Code اعلام کرد این محصول هنوز در ابتدای راه است و اشاره داشت که خودرو در تمامی تست های گوگل دچار تصادف می شود.

با این امپراطوری عظیم دیگر نمی توان گوگل را تنها یک موتور جستجوگر نامید، بلکه مانتین ویو با سرعتی باور نکردنی مشغول پیشرفت و بزرگ تر شدن در تمام حوزه های تکنولوژی است. شما آینده گوگل را چطور تصور می کنید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (38 مورد)
  • Mohammad Ershad Shahabi
    Mohammad Ershad Shahabi | ۱۱ خرداد ۱۳۹۳

    تو بعضی از این فیلم تخیلیا یادتون هست که یه شرکت میشد ابر قدرت بعد واسه یه کشور یا کل کره زمین تصمیم میگرف!
    این گوگل هم کم کم داره اون شکلی میشه یا شایدم شده و خبر نداریم!

  • sepehr_samadvand
    sepehr_samadvand | ۱۰ خرداد ۱۳۹۳

    قیافه ماشینه خیلی جالبه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی