ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فقط ۳ نفر از مدیران ارشد گوگل “زن” هستند

گوگل در هفته ای که گذشت اطلاعات گوناگونی در رابطه با تنوع جنسیتی و نژادی کارمندانش منتشر کرد. با توجه به این اطلاعات دریافتیم که اکثر کارمندان این شرکت مردان سفید پوست هستند. به طور ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۲

گوگل در هفته ای که گذشت اطلاعات گوناگونی در رابطه با تنوع جنسیتی و نژادی کارمندانش منتشر کرد. با توجه به این اطلاعات دریافتیم که اکثر کارمندان این شرکت مردان سفید پوست هستند. به طور دقیق ۷۰ درصد  نیروی کار گوگل را مردان تشکیل داده و از کل کارمندان، ۶۱ درصد سفید پوست هستند. در شغل های مربوط به حوزه تکنولوژی نسبت جنسیتی بسیار نامتعادل تر است؛ ۴۸ درصد کارمندان گوگل غیر فنی هستند و از بین آنها تنها ۱۷ درصد مشاغل را خانم ها به خود اختصاص داده اند.

یک حوزه که عدم تعادل در آن غوغا می کند، مدیریت های ارشد است. با نگاهی به این گزارش می بینیم که زنان تا ۲۱ درصد این گونه پست ها را اشغال کرده اند، اما این بستگی دارد که آمار و ارقام را چطور تفسیر کنیم. ابتدا در زیر نگاهی به نمودار افراد می اندازیم:

Google's Leadership Breakdown
تفکیک جنسیتی مدیران گوگل

کمیسیون فرصت های برابر شغلی در ایالات متحده امریکا (EEOC) اشاره به سند ارسالی گوگل به این اداره کرده که نشان از نادر بودن زنان در میان پست های مدیریتی می دهد. فقط ۳ نفر از میان ۳۶ مدیر -حدود ۸ درصد- در بخش "مقامات ارشد و مدیران اجرایی" خانم بوده اند و هر سه نیز سفید پوست.

google-executives-senior-officials

این تبعیض در مورد نژادها بیشتر به چشم می خورد. اکثر مدیران رده بالای گوگل را افراد آسیایی تشکیل می دهند که ۶۷ درصد آنها سفید پوست هستند. در میان ۳۶ نفر تنها ۱ نفر سیاه پوست است و هیچ اسپانیولی زبانی هم در بین این افراد دیده نمی شود.

google-executives-senior-officials2

اینکه این افراد دقیقا دارای چه پست هایی هستند مشخص نیست اما به طور کلی کمیسیون فرصت های برابر شغلی ایالات متحده، این رده شغلی را چنین تعریف می کند: "این افراد مستقیما نسبت به تدوین سیاست ها، تعیین استراتژی و ارائه جهت کلی شرکت یا سازمان برای توسعه و تحویل محصولات و خدمات تاثیر می گذارند." اما گوگل در این باره می گوید: " این سازمان نیازمند یک بازنگری کلی در رابطه با این روش دسته بندی است زیرا از آنچه که شرکت ما و دیگر کمپانی ها در مورد سازماندهی و جذب افراد به عنوان نیروی کار فکر می کنیم، متفاوت است."

شاید این حرف گوگل درست باشد اما با تعاریف EEOC، زنان در تدوین سیاست ها و استراتژی های گوگل نقشی ندارند. در مورد این موضوع نباید تنها گوگل را متهم کرد چرا که طبق گزارش موسسه Catalyst -که جمعیت مدیران زن را زیر نظر دارد- تنها ۱۴.۶ درصد تمام مدیران ارشد از میان ۵۰۰ شرکت را زنان تشکیل می دهند. همچنین طبق یادداشتی در نیویورک تایمز این یک حقیقت است که مردان سفید پوست و آسیایی سهم بالایی از فرصت های شغلی را تصاحب کرده اند.

مطابق قوانین ایالات متحده، گوگل اجباری برای ارسال این اطلاعات به کمیسیون فرصت های برابر شغلی ندارد ولی با این حال اذعان کرده که قصد دارد در تنوع نیروی کار بهتر عمل کند و این متن را در کنار گزارش داده های مربوط به تنوع نوشته: "وقتی بحث تنوع باشد، باید گفت هنوز به جایی که می خواستیم، نرسیده ایم. رسیدگی به اینگونه چالش ها در زمانی که هنوز آماده بحث علنی توام با حقایق نیستیم، سخت است."

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (22 مورد)
  • ehsan_karimi
    ehsan_karimi | ۱۲ خرداد ۱۳۹۳

    چه نتیجه ای می شه گرفت از این خبر :)

  • samad
    samad | ۱۲ خرداد ۱۳۹۳

    بعد میگن تو ایران فقط تبعیض جنسیتی وجود داره!

  • 007
    007 | ۱۱ خرداد ۱۳۹۳

    عالی

  • thepjt
    thepjt | ۱۱ خرداد ۱۳۹۳

    پس راز موفقیت گوگل مشخص شد ....
    راز پیشرفت پیشرفت و پیشرفت گوگل ...
    راز اینکه چطور کل دنیا رو در اخیار داره ... اول داده ها ی دنیا .. بعد موبایلای دنیا ووو بعد کل دنیا اعم از هر چیز ..
    امیدوارم این مرد سالاری توش پاینده باشه ...

  • a
    a | ۱۱ خرداد ۱۳۹۳

    عاموجون این بحثا چیه!اصا عجیبه گوگل نشسته سره این بحث کنه...خیلی حرکت پوپولیستانست به نظرم
    آقاجون استخدامه
    فرقی نداره جنسیت چیه...درخواست میدی میری توانایاتو نشون میدی...اینحا کجاش به این نظر داشتن که تو مردی یا زنی؟وقتی اصا توجهی به این نبوده حالا این اتفاق افتاده باشه...اصا ۱۰۰ درصدشون مرد باشن وقتی جایی منعی برای حضور خانوما نبوده و جایی اصلا جنسیتشون منظور نشده چه اهمیتی داره
    ایضا برای رنگ پوست و کشور و....

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی