ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چیزهایی که اپل می خواهد نابود کند

دیشب اپل در مراسم افتتاحیه کنفرانس جهانی خود برای توسعه دهندگان در سال ۲۰۱۴ از دستاوردهای جدیدش در حوزه نرم افزار پرده برداشت. ما شاهد نسخه جدید سیستم عامل مک و iOS بودیم و مطالب مرتبط با WWDC14 را ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۸:۲۰

دیشب اپل در مراسم افتتاحیه کنفرانس جهانی خود برای توسعه دهندگان در سال ۲۰۱۴ از دستاوردهای جدیدش در حوزه نرم افزار پرده برداشت. ما شاهد نسخه جدید سیستم عامل مک و iOS بودیم و مطالب مرتبط با WWDC14 را به طور کامل در دیجیاتو پوشش دادیم.

اما نکته جالبی که در این محصولات دیده شد، این بود که اپل با امکانات و ویژگی های جدید نرم افزاری قلب محصولات دیگر شرکت ها را هدف گرفته و این حرکت از شرکتی بزرگ مثل اپل، می تواند برای هر شرکتی دلهره آور باشد. در این مطلب به تعدادی از این ویژگ های نرم افزاری اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

دراپ باکس

dropbox

سرویس iCloud اپل هیچ وقت انقدر جذاب نبود و پیش از این یکه تاز دنیای ابری شرکت هایی چون دراپ باکس بودند. اما اپل با رونمایی از نسخه جدید آن همراه با ویژگی های جدید، این سرویس را با یک به روزرسانی بسیار خوب نو نوار کرده؛ یعنی امکان مدیریت پوشه های موجود در iCloud Drive از طریق پنجره فایندر مک.

پیش از این تنها دراپ باکس این امکان را به خوبی اجرا می کرد. گویا اپل با اجرایی کردن این قابلیت و همچنین تعیین قیمت های رقابتی در مقابل دیگر شرکت ها، قصد دارد تمام رقبا را از صحنه بیرون و iCloud Drive را تبدیل به یک فضای ابری بسیار عالی و تنها انتخاب معقول برای کاربران مک کند.

 

Skitch

skitch

بدون شک یکی از بهترین نرم افزارهای حاشیه نویسی و یادداشت برداری روی تصویر، اسکیچ است. به همین دلیل اپل در بازنگری امکانات اپلیکیشن ایمیل، تعدادی از ویژگی های این محصول شرکت Evernote را قرض گرفته و ابزاری با نام Markup را به اپلیکیشن Mail اضافه کرده.

به وسیله مارک آپ همانند اسکیچ می توانید در اسناد و تصاویر خود حاشیه نویسی و حتی از افکت های جذاب مانند حباب فکر و غیره استفاده کنید. البته باید بدانید هنوز امکاناتی در اسکیچ قرار دارد که به آن برتری می دهد، مانند یکپارچگی بسیار خوبش با مرورگر. اما امکان کشیدن حاشیه ها به وسیله تاچ پد شاید قابلیتی باشد تا شما مارک آپ را به هر اپلیکیشن دیگری ترجیح دهید.

 

Hightail / We Transfer

hightail

به اشتراک گذاری فایل های حجیم از طریق ایمیل و سرویس هایی چون Hightail یا We Transfer تقریبا منسوخ شده چرا که با پیشرفت روز افزون سرویس های ذخیره سازی ابری مانند دراپ باکس، به سادگی می توان لینک فایل در آنها را از طریق ایمیل اشتراک گذاشت. با این حال اپل با ویژگی جدید اپلیکیشن ایمیل خود با نام MailDrop کاری کرده که بتوان تا ۵ گیگابایت فایل را به ایمیل ارسالی (از طریق کلاینت رسمی) را الصاق و به صورت کاملا امن ارسال کرد.

 

WhatsApp/GroupMe

whatsapp

تا پیش از این پلتفرم آی مسیج اپل برای ارسال پیغام های گروهی (یا حتی پیام های تک نفره) به هیچ عنوان قابل مقایسه با سرویس های محبوبی چون واتس اپ و گروپ‌می نبود. اما دیشب اپل با اعلام امکانات جدید این پلتفرم ورق را به نفع خود برگرداند.

آی مسیج هم اکنون از ارسال صدا و ویدیو پشتیبانی می کند و همچنین ظاهر نسخه دسکتاپ آن نیز بسیار بهتر از قبل شده. ضمنا برای پیغام های گروهی هم امکان فعال کردن حالت مزاحمت ممنوع یا Do Not Disturb تعبیه شده تا در مواقع لازم بتوانید سکوت لذت بخشی به خود هدیه دهید.

همچنین این امکان وجود دارد که پیغام ها را به صورت خود نابودگر بفرستید تا مطمئن باشید هیچ ردی از خود به جا نمی گذارید. این امکانات جدید به حدی برای دیگر شرکت ها گران تمام شد که حتی صدای سازنده واتس اپ را هم درآورده و او نسبت به کپی برداری های اپل معترض شد. البته آی مسیج هنوز هم مشکلاتی مانند "خورده شدن پیغام ها پس از مهاجرت به اندروید" دارد که باید دید چه زمانی رفع می شود.

 

SoundHound و دیگر اپلیکیشن های شناسایی موسیقی

siri

سرویس Shazam تا مدتها یکه تاز نرم افزارهای شناسایی موسیقی بود و حالا به وسیله اپل بیشتر از قبل تقویت شده. چرا که هم اکنون امکانات شزم با سیری در iOS 8 ترکیب شده و کاربران برای شناسایی موسیقی در حال پخش تنها لازم است سیری را فعال کنند. با وجود کاربران بسیار زیاد iOS احتمال زنده ماندن سرویس هایی چون Soundhound پس از این ضربه اپل بسیار کم است.

 

Nest

nest

اپل در جدیدترین محصول خود با نام Homekit به توسعه دهندگان این امکان را داده تا اپلیکیشن هایی برای کنترل لوازم خانگی بسازند. این یعنی به زودی کاربران iOS 8 می توانند لوازم خانگی مانند چراغ ها، دوربین ها، تنظیم کنندگان دما، درب پارکینگ و غیره را توسط تلفن همراه خود کنترل کنند. با مواجه نشدن اپل با دنیای سخت افزارها و در عوض هموار کردن راه برای توسعه دهندگان، عملا راه برای دوام شرکت هایی چون نست (که گوگل آن را خرید) بسیار سخت تر از قبل شده.

 

Aperture

aperture

شاید کمی عجیب به نظر بیاید ولی اپل قصد کشتن یکی از نرم افزارهای خودش را دارد. چند سال پیش، اپل یک بسته نرم افزاری با نام  Apreture برای ویرایش تصاویر عرضه کرد. اما با سرویس لایت روم شرکت ادوبی عملا زنده به گور شد. اما اپل با معرفی امکانات جدید iPhoto آن را تبدیل به یک ویرایشگر بسیار حرفه ای با ابزارهای بسیار کرده. با این کار اپل سرویس قدیمی خود را عملا نابود و سرویس جدید خود را محبوب تر از قبل می کند.

امکانات جدید سیستم عامل های iOS 8 و OS X 10.10 بسیار خوب به نظر می رسند. اما اینکه این امکانات در عمل مورد رضایت و استقبال کاربران قرار بگیرد یا خیر نیازمند صبر است. تصور شما از آینده اپل (و قربانیان یاد شده) با این امکانات چیست؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (59 مورد)
  • مرجان
    مرجان | ۲۶ خرداد ۱۳۹۳

    الکیه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی