ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ساعت هوشمند سامسونگ فیت gear fit smartwatch
تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: سامسونگ Gear Fit

تکنولوژی های پوشیدنی این روزها از جمله داغ ترین های بازار مصرف هستند. محصولاتی جدید و هیجان انگیز که به طور ذاتی قادرند تار و پود خود را در زندگی روزمره ما بتنند و تکنولوژی را بیش ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

تکنولوژی های پوشیدنی این روزها از جمله داغ ترین های بازار مصرف هستند. محصولاتی جدید و هیجان انگیز که به طور ذاتی قادرند تار و پود خود را در زندگی روزمره ما بتنند و تکنولوژی را بیش از پیش به هر دقیقه ای از عمر گذرای ما، تزریق کنند.

در میان تمام پوشیدنی ها، مچ بند ها و ساعت های هوشمند، سریع تر توانستند در میان کاربران فراگیر شوند. مچ بند ها برای علاقمندان به ورزش و سلامتی، گزینه ایده آلی محسوب می شدند و ساعت های هوشمند نیز کارکردی جدید را برای موبایل ها به همراه می آوردند.

سامسونگ سال گذشته، با Galaxy Gear وارد رقابت پوشیدنی ها شد؛ تجربه ای نه چندان موفق که حتی تبلیغات سنگین شرکت کره ای نیز نتوانست آن را به محبوبیت برساند. چند ماه بیشتر از عمر این محصول نمی گذشت که چشم بادامی ها با بر طرف کردن بسیاری از نقاط ضعف آن، Gear 2 را روانه بازار کردند.

Gear 2 با وجود بهبود های بسیارش، همچنان از همان طراحی نه چندان دلچسب نسل قبلی بهره می برد و همین موضوع از جذابیت های آن می کاست. این اما برای سامسونگ پایان کار نبود، کره ای ها که در گذشته نشان داده بودند به سادگی تسلیم نمی شوند، تصمیم گرفتند با معرفی دستگاهی دیگر در خانواده پوشیدنی ها، امکاناتی محدود تر را در ظاهری جذاب تر به دست مشتری برسانند.

Gear Fit ترکیبی هوشمندانه از دست بند های سلامت و ساعت های هوشمند است. دستگاهی که تلاش کرده با پیوند دادن دو مفهوم متفاوت به یکدیگر، شاخه ای جدید در بازار را ایجاد کند. اما آیا سامسونگ به خوبی از پس این پیوند بر آمده؟ در ادامه مطلب با بررسی دیجیاتو همراه باشید تا Gear Fit را از زیر ذره بین بگذرانیم و با نقاط قوت و ضعف آن آشنا شویم.

 

سفیر آینده

ساعت هوشمند سامسونگ فیت gear fit smartwatch

Gear Fit زیبا است. فوق العاده زیبا! طراحی این دستگاه فراتر از آن چیزی است که هم اکنون در بین پوشیدنی های دیگر می بینیم. گویی با محصولی روبرو هستیم که بر ماشین زمان سوار شده، از آینده به حال سفر کرده، و جالب اینکه وقتی بر روی دست شما قرار می گیرد نیز همین حس را منتقل می کند. با بستن این محصول به دست، شما هم سفیر آینده می شوید.

Gear Fit از یک نمایشگر خمیده استفاده می کند که به شدت بر جذابیت های آن افزوده. چنین نمایشگری برای اولین بار است که پس از محصولاتی همچون LG G Flex و Galaxy Round در یک دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد و اولین در دستگاه های پوشیدنی است. خمیدگی نمایشگر Fit باعث شده کار کردن با آن لذت بخش تر شود و مهم تر از آن، دستگاه به خوبی بر روی مچ دست قرار گیرد.

ساعت هوشمند سامسونگ فیت gear fit smartwatch

نمایشگر OLED به کار رفته در Fit همچون تمام صفحات نمایش دیگر سامسونگ، کنتراست بالایی دارد، چشم ها را به خود خیره می کند و در زیر نور مستقیم آفتاب هم عملکرد قابل قبولی دارد. البته اگر به ساعت های کلاسیک عادت کرده باشید، همین میزان اندک بازتاب نور نیز می تواند کمی اذیت کننده باشد.

در اطراف نمایشگر قابی نقره ای رنگ قرار گرفته که باعث می شود هنگام خاموش بودن صفحه نمایش، دستگاه جلوه زیباتری را بر روی مچ شما پیدا کند. سامسونگ از یک دستبند پلاستیکی برای Fit استفاده کرده که دور تا دور نمایشگر قرار می گیرد و دستگاه را بر روی مچ شما نگه می دارد. پلاستیک استفاده شده در ساخت دستبند Fit از کیفیت چندان بالایی برخوردار نیست و همان مشکل همیشگی سامسونگ در استفاده از پلاستیک های نامرغوب را با خود به همراه دارد.

ساعت هوشمند سامسونگ فیت gear fit smartwatch

Gear Fit با برخورداری از استاندارد IP67 همچون گلکسی اس ۵ در برابر آب و گرد و غبار مقاوم است. شما می توانید هنگامی که ساعت را بر روی مچ خود بسته اید، به راحتی دست های تان را بشویید و یا حتی با Fit به حمام بروید. علی رغم اینکه Fit در برابر آب مقاومت خوبی از خود بروز می دهد، سامسونگ توصیه می کند که هوس شنا کردن با آن به سرتان نزند. به سر ما هم نزد!

 

دست بندی برای سلامتی

ساعت هوشمند سامسونگ فیت gear fit smartwatch

برای اهداف تبلیغاتی باشد یا هر چیز دیگر، مدیران سامسونگ در طول امسال انرژی بسیاری را بر روی حوزه سلامت متمرکز کرده اند. قرار دادن امکاناتی همچون سنسور تشخیص ضربان قلب در گلکسی اس ۵ و یا برگزاری کنفرانس هایی با موضوع سلامت، همگی حکایت از آن دارند که این موضوع در آینده سامسونگ نقشی به سزا ایفا خواهد کرد.

Gear Fit نیز دستگاهی است که در این خطی مشی قرار می گیرد و با امکانات متعددی که در زمینه سلامت ارائه می کند، می تواند گزینه ای جذاب برای کاربران باشد. در پشت نمایشگر Fit یک سنسور تشخیص ضربان قلب تعبیه شده که به کمک LED سبز رنگ کنارش، از روی پوست دست می تواند تپش قلب کاربر را اندازه گیری نماید.

ساعت هوشمند سامسونگ فیت gear fit smartwatch

اما تشخیص ضربان قلب تمام کاری نیست که Fit انجام می دهد. این دستگاه حالت های مختلف ورزشی را در خود جای داده و قادر است در نقش یک مربی خصوصی شما را در انجام هر یک از آن ها راهنمایی کند. پیاده روی، دوچرخه سواری، دویدن و کوهنوردی از جمله مواردی هستند که شما می توانید انتخاب شان کنید. سامسونگ به کاربر اجازه می دهد برای هر یک از این فعالیت ها اهداف خاصی را تعیین نماید و انرژی خود را برای رسیدن به آن ها مدیریت کند.

زمان، مسافت و میزان کالری سوخته شده انواع مختلف هدف هایی هستند که می توان برای فعالیت های مختلف در Fit تعیین نمود. تشخیص ضربان قلب در حین انجام فعالیت ها به صورت مداوم صورت می پذیرد و شما بر روی صفحه دستگاه می توانید تپش قلب خود در هر لحظه را مشاهده کنید.

کنترل مداوم ضربان قلب به Fit این امکان را می دهد تا بر اساس آن توصیه هایی را در اختیار کاربر قرار دهد. برای مثال هنگام دویدن، دستگاه بر اساس تعداد تپش قلب شما می گوید که اکنون باید سریع تر بدوید و یا لازم است که از سرعت خود بکاهید. اگر برای تان سوال است که هنگام دویدن چگونه باید از راهنمایی های Fit آگاه شوید، باید بگوییم که دستگاه با ویبره زدن، شما را از پیغام های خود مطلع می سازد.

ساعت هوشمند سامسونگ فیت gear fit smartwatch

ویبره زدن راه خوبی برای اطلاع از راهنمایی های ورزشی Fit به حساب می آید، اما این دستگاه از این روش برای تمام اعلان های دیگر نیز استفاده می کند؛ به همین دلیل در هنگام ورزش وقتی که ویبره ای را احساس کنید، مطمئن نیستید که به معنی کم و زیاد کردن سرعت است و یا اینکه یکی از دوستانتان در توییتر به شما پیغامی داده. این موضوع هنگامی که به شدت مشغول ورزش باشید، ممکن است کمی با اعصاب شما بازی کند.

Gear Fit در کنار تمام قابلیت های اشاره شده، قادر به شمردن قدم های شما نیز هست. بر خلاف سایر دست بند های سلامت که به صورت خودکار به انجام این کار می پردازند، در Fit شما باید گزینه Pedometer را روشن نمایید. پس از انجام این کار، دستگاه تعداد قدم های برداشته شده و یا مقدار باقی مانده تا هدف تعیین شده را بر روی صفحه نمایش می دهد.

ساعت هوشمند سامسونگ فیت gear fit smartwatch

با توجه به اینکه گلکسی اس ۵ نیز مانند Fit می تواند ضربان قلب را اندازه گیری کند و قدم ها را شمارش نماید، این سوال ممکن است برای صاحبان پرچمدار سامسونگ پیش بیاید که خرید هر دو دستگاه چه توجیهی می تواند داشته باشد. پاسخ در عملکرد پیوسته Fit هنگام تشخیص تپش قلب نهفته است که باعث می شود اطلاعات دقیق تری از روند ورزش در اختیار کاربر قرار گیرد.

سامسونگ در جدیدترین آپدیت نرم افزاری Gear Fit قابلیتی به نام Sleep Mode را به آن اضافه کرد. برای استفاده از این ویژگی شما باید قبل از خواب آن را فعال کنید و پس از بیدار شدن نیز آن را غیر فعال نمایید. در طی این زمان دستگاه بر اساس حرکت های شما در طول خواب، اعلام می کند که چه زمانی را در خواب عمیق و بدون حرکت به سر برده اید. اگر یادتان بماند که هر شب و هر صبح Sleep Mode را روشن و خاموش نمایید، پس از مدتی می توانید اطلاعاتی از ساعت کلی خواب خود نیز به دست آورید. نکته مثبت این است که هنگام فعال کردن Sleep Mode ، کلیه اعلان ها ساکت می شوند و دیگر ویبره دستگاه در نیمه شب شما را آزار نخواهد داد.

محیط اپلیکیشن Gear Fit Manager
محیط اپلیکیشن Gear Fit Manager

Fit اطلاعات خود را با اپلیکیشن S Health به اشتراک می گذارد (و همیشه نیز این کار را با دقت انجام نمی دهد)، جالب اینکه سامسونگ برای نمایش اطلاعات مربوط به Sleep Mode، اپلیکیشنی جدا به نام S Health Sleep ارائه کرده. حال وقتی این را بگذارید کنار اپلیکیشن Gear Fit Manager که مسئولیت ارتباط بین موبایل و Fit را بر عهده دارد، مشاهده خواهید کرد که برای استفاده بهینه از یک ساعت، احتیاج به سه اپلیکیشن دارید!

ساعتی هوشمند

ساعت هوشمند سامسونگ فیت gear fit smartwatch

پیش تر حسابی از ظاهر و طراحی Gear Fit تعریف کردیم و آن را سفیر آینده خطاب کردیم. اما اگر بخواهیم به این دستگاه به چشم یک ساعت هوشمند نگاه کنیم، باید بگوییم که نمایشگر کشیده آن، مشکلاتی را با خود به همراه می آورد.

این نمایشگر که با ابعاد ۱.۸۴ اینچی از کیفیت ۱۲۸ در ۴۳۲ پیکسل بهره می برد، خواندن متون را بسیار دشوار می کند. هرچند که فیت به شما اجازه می دهد تا نمایش محتوا را بین حالت افقی و عمودی تغییر دهید، اما باز هم فضای کوچک نمایشگر، کار با آن را اندکی دشوار میکند.

ساعت هوشمند سامسونگ فیت gear fit smartwatch

سامسونگ در کنار فیت، دکمه کوچکی قرار داده که با استفاده از آن می توان دستگاه را از خواب بیدار کرد و نمایشگر را روشن نمود. طبیعتا فشردن این دکمه برای هر بار مشاهده ساعت، به مرور تبدیل به فرآیندی طاقت فرسا می شود، اما نگران نباشید، سامسونگ راه دیگری را نیز برای بیدار کردن Gear Fit در نظر گرفته است. هنگامی که ساعت بر روی دست شما بسته شده باشد، با حرکت و دادن چرخشی کوچک به مچ، نمایشگر به صورت خودکار روشن می شود و دستگاه آماده به کار. این حالت در اکثر اوقات عملکرد خوبی دارد، اما در بعضی مواقع شما را مجبور می کند که چندین بار مچ دستتان را تکان دهید تا صفحه روشن گردد.

ساعت هوشمند سامسونگ فیت gear fit smartwatch

از دکمه کنار دستگاه البته استفاده دیگری نیز می توان نمود. با مراجعه به بخش تنظیمات، کاربر قادر به تعریف میانبری برای این دکمه می شود. در این بخش شما امکان تعیین یک وظیفه خاص برای "دو بار فشردن این دکمه" دارید تا عملیاتی مشخص در ساعت اجرا شود. برای مثال می توان تنظیم کرد که با دو بار فشردن این دکمه بخش مربوط به اعلان ها باز شود و یا سنسور ضربان قلب، کار خود را آغاز نماید.

محیط اپلیکیشن Gear Fit Manager
محیط اپلیکیشن Gear Fit Manager

برای اتصال فیت به موبایل خود بایستی اپلیکیشن Gear Fit Manager را دانلود نمایید. به محض برقراری اتصال، دست بند هوشمند سامسونگ قابلیت های متعددی را با خود همراه می کند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

کنترل تماس های دریافتی: هنگامی که موبایل زنگ بخورد، فیت شما را با ویبره از این موضوع مطلع می کند. نام تماس گیرنده بر روی نمایشگر نقش می بندد و می توانید تماس را بپذیرید و یا آن را رد کنید. در صورت تمایل به رد کردن تماس، می توانید از میان پیام های آماده ای که قبلا در فیت تعریف نموده اید، یکی را برای طرف مقابل خود ارسال نمایید.

ساعت هوشمند سامسونگ فیت gear fit smartwatch

کنترل موسیقی: فیت به شما امکان می دهد تا کنترل موسیقی در موبایل خود را به دست گیرید. در این بخش می توانید پخش را متوقف کنید و یا بین آهنگ ها جا به جا شوید. امکان کنترل صدا نیز در آن گنجانده شده.

اعلان ها: فیت قادر به نمایش انواع و اقسام نوتیفیکیشن ها فارغ از اپلیکیشن مربوطه است. تماس های از دست رفته، پیامک های دریافتی، ایمیل های وارده و … همگی از جمله مواردی اند که فیت شما را از وجودشان مطلع می کند. شما می توانید با استفاده از اپلیکیشن Gear Fit Manager اعلان ها را مدیریت کنید و اپلیکیشن های مورد علاقه تان را در لیست اطلاع رسانی قرار دهید.

Find My Device: اگر شما هم از کسانی هستید که مدام در گوشه و کنار خانه موبایل خود را گم می کنید، این ویژگی می تواند برای تان بسیار مفید واقع شود. با فعال کردن این گزینه بر روی فیت، موبایل شروع به زنگ زدن می کند (حتی در شرایطی که سایلنت باشد) و از این طریق به شما کمک می کند تا آن را سریع تر پیدا کنید.

عملکرد فیت به عنوان ساعت هوشمند به همین چند موردی که در بالا به آن ها اشاره کردیم خلاصه می شود. این دستگاه نه از اندروید استفاده می کند و نه حتی از تایزن، بلکه در عوض سیستم عاملی اختصاصی با امکاناتی محدود دارد و حتی به غیر از گزینه های داخل خود، امکان نصب اپلیکیشن دیگری را هم فراهم نمی کند.

سامسونگ به صورت رسمی اعلام کرده که این دستگاه تنها به محصولاتی خاص از خانواده گلکسی متصل می شود، و برای این منظور نیز کاربر بایستی اپلیکیشن Gear Fit Manager را از فروشگاه samsung apps دانلود نماید. اما ما در بررسی خود موفق شدیم این اپلیکیشن را در اینترنت بیابیم و سپس با نصب آن بر روی HTC One، پرچمدار تایوانی ها را هم به Gear Fit متصل نماییم! در این حالت اکثر قابلیت های دستگاه فعال بودند، اما با این حال مواردی مانند مشاهده پیامک ها از دسترس خارج شده بود.

 

باتری

ساعت هوشمند سامسونگ فیت gear fit smartwatch

Gear Fit یک افزونه سخت افزاری دارد که شارژ باتری از طریق آن صورت می پذیرد. این قطعه به زیر نمایشگر متصل می شود و امکان اتصال micro-usb را به دستگاه فراهم می آورد. این سیستم عجیب در بعضی شرایط می تواند بسیار اعصاب خورد کن باشد، برای مثال تصور کنید که قطعه مورد نظر را همراه ندارید و در بیرون از خانه نیاز به شارژ ساعت خود پیدا می کنید؛ در چنین شرایطی هیچ کاری از دست شما بر نمی آید.

خلاصه بگوییم: در حالی که کابل شارژ در بیشتر محصولات، مستقیما به ساعت هوشمند متصل می شود، در مورد Gear Fit به لطف قطعه ای اضافه، محدودیتی عجیب در برابر کاربر قرار می گیرد.

اما در مورد طول عمر باتری، باید بگوییم Fit بنابر نحوه استفاده شما تا سه روز هم می تواند شارژ در خود نگه دارد. اما طبیعتا اگر زیاد اهل ورزش کردن باشید و از قابلیت هایی همچون تشخیص مداوم ضربان قلب استفاده کنید، باید دستگاه را سریع تر به شارژرش برسانید.

 

جمع بندی

ساعت هوشمند سامسونگ فیت gear fit smartwatch

Gear Fit دستگاهی فوق العاده زیبا با طراحی منحصر به فرد است. شما قطعا از به دست کردن این محصول لذت خواهید برد و آن را با شوق و ذوق بسیار به دوستان خود نشان خواهید داد.

اما آیا سامسونگ توانسته پیوندی موفق بین دست بند های سلامتی و ساعت های هوشمند ایجاد نماید؟ Fit در هر حوزه امکاناتی را ارائه می دهد اما در هیچ موردی بهترین و کامل ترین را در اختیار کاربر نمی گذارد.

در زمینه سلامت بر خلاف دست بند هایی که بسیاری از امور مانند دنبال کردن شرایط خواب و یا شمردن گام های برداشته شده را به صورت خودکار انجام می دهند، فیت کاربر را وادار می کند تا هر یک از این بخش ها را به صورت دستی فعال و غیر فعال نماید.

سنسور تشخیص ضربان قلب این دستگاه اگرچه مزیتی است که دیگر دست بند های سلامت ارائه نمی کنند، اما عملکرد پر نوسان آن و نتایجی که در بعضی مواقع به نظر صحیح نمی آیند، این شبهه را به وجود می آورد که سامسونگ در اولین نسل از این محصول، نتوانسته بهترین کیفیت را ارائه دهد. در بخش مربوط به ساعت های هوشمند نیز، فیت محدودیت هایی دارد و آزادی عمل کمی در اختیار کاربر قرار می دهد.

در نهایت باید بگوییم که Gear Fit محصولی جذاب است که هنوز مسیر زیادی تا بهتر شدن پیش رو دارد.

Gear Fit در بازار جهانی قیمتی معادل ۲۰۰ دلار دارد و در ایران با قیمت ۸۳۰.۰۰۰ تومان (همراه با گارانتی) به فروش می رسد.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (68 مورد)
  • پوریا
    پوریا | ۲۴ بهمن ۱۳۹۴

    سلام
    آقا این اسمارت بند به گوشی هایی بجز سامسونگ هم متصل می شه؟؟

  • kiavash
    kiavash | ۲۹ آذر ۱۳۹۴

    با سلام .من دو تا سوال دارم اول این که گیر فیت gps یا گوگل مپ داره؟ و دوم این که ماشین حساب داره یا نه لطفا اگه کسی میدونه جواب بده

  • مهدی
    مهدی | ۱۱ آبان ۱۳۹۴

    سلام من ساعت رو دارم اما نرم افزار راه انداز روی گوشی رو هرکار میکنم پیدا نمیکنم میشه لطف کنید اگر دارید بزارید واسه دانلود ممنون

  • محمد
    محمد | ۵ مرداد ۱۳۹۴

    سلام میشه قیمتش رو تو ایران بگید؟

  • mohammed_monfared
    mohammed_monfared | ۱۸ خرداد ۱۳۹۴

    مبارکت باشه ابجی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی