ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تجارتی میلیارد دلاری به نام جام جهانی فوتبال

جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل تا چند روز دیگر آغاز می شود و تب فوتبال را در میان طرفداران این ورزش به اوج خود خواهد رساند. اما آیا می دانستید در پشت شوت هایی که در ...

مانی قاسمی
نوشته شده توسط مانی قاسمی | ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۰:۲۶

جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل تا چند روز دیگر آغاز می شود و تب فوتبال را در میان طرفداران این ورزش به اوج خود خواهد رساند. اما آیا می دانستید در پشت شوت هایی که در این جام زده می شود، چه اعداد و ارقامی در حال گردش هستند؟

تخمین زده می شود که جام جهانی برزیل برای فیفا درآمدی ۴ میلیارد دلاری را در بر داشته باشد که این رقم ۶۶ درصد بیش از جام جهانی ۲۰۱۰ در آفریقای جنوبی است. فیفا قسمت عمده این پول را از حق پخش تلویزیونی و تبلیغات به دست می آورد. در نهایت با کسر تمام هزینه های صورت گرفته، پیش بینی می شود سود فیفا از برگزاری یکی از پر درآمد ترین تورنومنت های ورزشی، عددی بالغ بر ۲ میلیارد دلار باشد.

فیفا یک سال پس از جام جهانی ۲۰۱۰ آماری را در رابطه با مخاطبین تلویزیونی این جام منتشر کرد و به نوعی نشان داد که فوتبال تا چه حد در میان مردم با استقبال روبرو می شود. طبق این گزارش ۹۰۹ میلیون نفر حداقل یک دقیقه از بازی فینال اسپانیا و هلند را مشاهده کرده اند، و در این میان ۶۱۹.۷ میلیون نفر حدال ۲۰ دقیقه بازی را دنبال نموده اند. در بخشی دیگر از این گزارش اعلام می شود که در مجموع ۳.۲ میلیارد نفر پوشش زنده مسابقات جام جهانی ۲۰۱۰ را دنبال نموده اند، که این عدد به صورت میانگین ۱۸۸.۴ میلیون بیننده را برای هر بازی، نشان می دهد.

فیفا به لطف چنین آماری از راه حق پخش تلویزیونی ۱.۷ میلیارد دلار و از طریق تبلیغات ۱.۳۵ میلیارد دلار درآمد کسب می کند. برای مثال شبکه Fox Sport ماه گذشته حق پخش جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و ۲۰۲۲ قطر را برای مخاطبین آمریکایی با رقم ۴۰۰ میلیون دلار خریداری نمود.

فیفا به ازای هر بازیکن در هر روز از جام جهانی ۲.۸۰۰ دلار پرداخت می کند

با وجود چنین درآمد های سرسام آوری، برگزاری جام جهانی برای فیفا هزینه های بسیاری را نیز در بر دارد. جایزه تیم های برتر جام جهانی ۲۰۱۴ معادل ۷۰ میلیون دلار است که این رقم در مقایسه با جام ۲۰۱۰ ، ۷۵ درصد افزایش پیده کرده است. اگر هزینه هایی که فیفا به تیم های حاضر در جام جهانی پرداخت می کند را خورد نماییم، به عدد ۲.۸۰۰ دلار به ازای هر بازیکن در هر روزی که از این جام می گذرد، می رسیم.

موفقیت اقتصادی فیفا بی شک در نهایت منجر به رشد فوتبال خواهد شد. این مجموعه برای سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ بودجه ای ۴.۹ میلیارد دلاری دارد که ۲.۱۵ میلیارد آن خرج جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه می گردد و ۳.۸ میلیارد آن نیز به صورت مستقیم در این ورزش سرمایه گذاری می گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (20 مورد)
  • علی
    علی | ۱۷ خرداد ۱۳۹۳

    سلام.دوست گرامی که براش سوال پیش اومده کشور برزیل چه سودی این وسط میبره درآمد گردشگران که برای دیدن بازی ها به برزیل سفر کردن خرید و اقامت اونا هم سودی که کشور برزیل میبره البته جام جهانی در هنگام برگزاری با کمک هنگفتی از سوی فیفا ساپورت میشه ..

  • king of the world
    king of the world | ۱۶ خرداد ۱۳۹۳

    راستی گوشی چینی وان پلاس رو 1200 گرفتم به خدا مفته مفت با ارزونیش 2.5 سی پی یو رم 3 دوربین 13 دوربیم جلو 5 تو دوبی با تخفیف می دن رفیقم واسم گرفته آشنا دارین بگیرن 150دلار تخفیف دادن چینیا

    • جواد موسوی
      جواد موسوی | ۱۶ خرداد ۱۳۹۳

      داداش من یکی از آشناهام چینه. oneplus رو چند دلار خریدی که شد 1200؟

  • king of the world
    king of the world | ۱۶ خرداد ۱۳۹۳

    آخر یه گوشی oppo خریدم 1500 خیلی با حاله به خدا به این قیمت همچین گوشی فقط یعنی مفت

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی