ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی کوتاه به تاریخچه ۳۰ ساله ویجت ها [گالری]

اپل در هفته ای که گذشت از iOS 8 رونمایی کرد که با هر معیاری بزرگترین تغییر در تاریخ این سیستم عامل به حساب می آید و در این بین، اضافه شدن ویجت های جدید، این ...

نیما دادگستر
نوشته شده توسط نیما دادگستر | ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۰:۱۲

اپل در هفته ای که گذشت از iOS 8 رونمایی کرد که با هر معیاری بزرگترین تغییر در تاریخ این سیستم عامل به حساب می آید و در این بین، اضافه شدن ویجت های جدید، این روح های کوچک بیرون آمده از اپلیکیشن ها که اطلاعات مختصر را نمایش می دهند و وظایف کوچک را به انجام می رسانند، iOS و OS X را به سطح جدیدی از کاربرد پذیری آسان سوق خواهد داد.

ویجت ها به عنوان بخشی از iOS 8 و OS X Yosemite در پاییز امسال عرضه می شوند و با یک سوایپ یا کلیک (بسته به سیستم عامل) قابل دسترسی اند و بیت های کوچک ولی گوارای اطلاعات را به کاربران نشان می دهند. اما وجودشان چیز تازه ای برای اپل نیست و این شرکت ۳۰ قبل ایده ای مشابه را در مکینتاش ارائه کرده بود و بعد از آن هم چند شرکت دیگر هم این مدیوم را به جلو پیش رانده بودند.

در اینجا یک تاریخچه کوتاه از ویجت ها و اپلیکیش های ریزه میزه می بینید که مربوط به قبل از ارائه آنها به شکلی جدید در پاییز امسال توسط اپل است. با دیجیاتو همراه باشید.

ابزارهای رومیزی اپل (۱۹۸۴)؛ این ابزارها توسط اندی هرتزفلد، از اعضای تیم موسس گروه مک و با استفاده از ایده «باد تریبل» از کارمندان اولیه اپل ساخته شد. هدف این بود که اپهایی با کاربردهای منفرد، مثل ماشین حساب، ساعت، بازی پازل، برگه یادداشت، و کنترل پنل تنظیمات در دسترس باشند.
ابزارهای رومیزی یا Desk Ornaments از اپل (سال ۱۹۸۴)؛ این ابزارها توسط «اندی هرتزفلد» از اعضای تیم موسس گروه مک و با استفاده از ایده «باد تریبل» از کارمندان اولیه اپل ساخته شدند. هدف این بود که اپهایی با کاربردهای منفرد، مثل ماشین حساب، ساعت، بازی پازل، برگه یادداشت، و کنترل پنل تنظیمات در دسترس باشند. در زمانی که مک در آن واحد تنها قادر به اجرای یک اپلیکیشن بود، این اپهای کوچکتر طراحی شدند تا بسیار سبک از پس کارهایی که در ذات شان بود، بر آیند.
اکتیو دسکتاپ یک حرکت جدی از مایکروسافت برای غنی کردن دسکتاپ با اینترنت بود.
اکتیو دسکتاپ (سال ۱۹۹۷)؛ این یک حرکت جدی از مایکروسافت برای غنی کردن دسکتاپ با اینترنت بود. مخلوطی از ویندوز ۹۵ و اینترنت اکسپلورر ۴ با محتواهایی که روی دسکتاپ زندگی می کردند و از طریق وب آپدیت می شدند. عناصری مثل استیکرها، فیدهای خبری، و ... در آن بودند ولی در اصل این ایده، خود خود ویجت نبود. مایکروسافت حتی یک سادیبار برای میان بُر به وبسایت های خودش و شرکا نیز در اکتیو دسکتاپ قرار داده بود. سال ها بعد این ایده با ویجت های ویندوز ویستا جانشینی مناسب یافت.
کانفبیولیتر (Konfabulator) اولین نرم افزار ویجت های دسکتاپ نبود ولی یکی از جالب ترین تاریخچه ها را داشت. به شما امکان می داد ویجت های کوچک و تک منظوره را روی دسکتاپ خود قرار دهید و در ضمن، روی مک و پی سی قابل نصب بود.
کانفبیولیتر (Konfabulator) سال ۲۰۰۳؛ اولین نرم افزار ویجت های دسکتاپ نبود ولی یکی از جالب ترین تاریخچه ها را داشت. به شما امکان می داد ویجت های کوچک و تک منظوره را روی دسکتاپ خود قرار دهید و در ضمن، روی مک و پی سی قابل نصب بود. در سال ۲۰۰۵ که اپل داشبورد را معرفی کرد بسیاری افراد از جمله خالق کانفبیولتر این شرکت را متهم به سرقت ایده اصلی و تعدادی از ویجت ها کردند. فقط چند ماه بعد از معرفی داشبورد در مک، یاهو کانفبیولیتر را خرید آن را به یاهو ویجتس تغییر نام داد و رایگان عرضه کرد. یاهو سر انجام در سال ۲۰۱۲ این سرویس را تعطیل کرد و تلاش های ویجتی خود را به تلویزیون ها معطوف ساخت.
Dashboard_verge_super_wide
داشبورد مک از اپل (سال ۲۰۰۵)؛ همراه با او اس ۱۰.۴ تایگر معرفی شد و لایه ای بر روی دسکتاپ قرار می داد با ویجت های تک منظوره. این ویجت ها در موقع نیاز با استفاده از یک میان بُر کیبورد ظاهر و محو می شدند. در ابتدا فقط ۱۴ ویجت به این منظور وجود داشت که معدودی از آنها به اینترنت وصل می شدند. بقیه مانند ماشین حساب، دفتر آدرس ها، آیتونز ریموت، و ویجت یادداشت در اصل مکملی برای اپلیکیشن های اصلی سیستم عامل بودند. اپل سر انجام در او اس ۱۰ لاین به سال ۲۰۱۱، داشبورد را به یک "اسپیس" در سیستم عامل تبدیل کرد که در سمت چپ دسکتاپ اصلی زندگی می کرد.
ویندوز ویستا سایدبار (۲۰۰۶)؛ این نوار کناری در سمت راست دسکتاپ قرار می گرفت و میزبان چیزهایی بود که مایکروسافت آنها را گجت ها نامیده بود. از جمله یک ساعت کوچک، فیدخوان، تقویم، تبدیل کننده ارزها، برگه یادداشت ها، ویجت آب و هوا، و نشانگر CPU. یک صفحه نیز برای دانلود سایر گجت ها تعبیه شده بود. اما با ویندوز ۸ مایکروسافت این گجت ها را کلا از سیستم عاملش بیرون ریخت.
ساید بار ویندوز ویستا از مایکروسافت (۲۰۰۶)؛ این نوار کناری در سمت راست دسکتاپ قرار می گرفت و میزبان چیزهایی بود که مایکروسافت آنها را گجت می نامید. از جمله یک ساعت کوچک، فیدخوان، تقویم، تبدیل کننده ارزها، برگه یادداشت ها، ویجت آب و هوا، و نشانگر CPU. یک صفحه وب نیز برای دانلود سایر گجت ها تعبیه شده بود. اما با ویندوز ۸ مایکروسافت این گجت ها را کلا از سیستم عاملش بیرون ریخت.
گوگل اندروید (۲۰۰۸)؛
اندروید از گوگل (۲۰۰۸)؛ ویجت ها بخشی از اولین نسخه اندروید بودند. گوگل آنها را اپهایی کوچک در نظر گرفته بود که داخل اپ صفحه خانگی زندگی می کردند. ایده آنها مربوط به ۲ سال قبل از عرضه اولین تلفن اندرویدی بود. قرار بود استفاده از ویجت ها ساده باشد و نمایندگانی گرافیکی برای داده هایی مثل وضع آب و هوا، قرار ملاقات ها در تقویم، قیمت ارزها، نتایج مسابقات ورزشی و ... باشند. از آن زمان ویجت ها به عنوان همراهانی برای اپهای اصلی اندروید در زندگی ما حضور دارند.
کاشی های زنده ویندوز فون (۲۰۱۰)؛ قبل از ویندوز فون ۷، ویندوز موبایل دارای ابزارک هایی بود که امکان نمایش ویجت های متفرقه در "صفحه امروز" را می دادند. مایکروسافت نیاز به آنها را با ایده جدید صفحه خانگی در ویندوز فون ۷ رفع کرد. اطلاعات خاصی بر روی آیکن اپلیکیشن به نمایش در می آمدند. مثلا وضع آب و هوا، تقویم، ایمیل و ... اطلاعات جدید دریافتی را روی خود حک می کردند تا بتوانید بدون ورود به اپلیکیشن از آنها اطلاع یابید. در ضمن مایکروسافت امکان تغییر اندازه کاشی ها را هم به وجود آورد تا اطلاعات بیشتری قابل نمایش باشند. در ویندوز فون ۸.۱ کاشی های زنده همچنان حضور دارند ولی امکان شفاف شدن شان برای نمایش تصویر پس زمینه نیز وجود دارد.
کاشی های زنده ویندوز فون  از مایکروسافت (۲۰۱۰)؛ قبل از ویندوز فون ۷، ویندوز موبایل دارای ابزارک هایی بود که امکان نمایش ویجت های متفرقه در "صفحه امروز" را می دادند. مایکروسافت نیاز به آنها را با ایده جدید "صفحه خانگی" در ویندوز فون ۷ رفع کرد. اطلاعات خاصی بر روی آیکن اپلیکیشن به نمایش در می آمدند. مثلا اپ آب و هوا، تقویم، ایمیل و ... اطلاعات جدید دریافتی را روی خود حک می کردند تا بتوانید بدون ورود به اپلیکیشن از آنها اطلاع یابید. در ضمن مایکروسافت امکان تغییر اندازه کاشی ها را هم به وجود آورده تا اطلاعات بیشتری قابل نمایش باشند. در ویندوز فون ۸.۱ کاشی های زنده همچنان حضور دارند ولی امکان شفاف شدن شان برای نمایش تصویر پس زمینه هم وجود دارد.
او اس ۱۰ یوسمیتی (۲۰۱۴)؛ داشبود مک همچنان در یوسمیتی حضور دارد ولی اپل تاکید خاصی بر روی ویجت های مرکز اعلان ها قرار داده. این سایدبار که با کلیک روی آیکن آن در گوشه راست بالا یا سوایپ دو انگشتی از لبه راست-بیرون ترکپد به نمایش در می آید، حالا میزبان انواع و اقسام ویجت ها خواهد بود کهدر بخش "امروز" مرکز اعلان اطلاعات را نشان می دهند. ویجت های بیشتر از مک اپ استور قابل دانلود هستند.
او اس ۱۰ یوسمیتی از اپل (۲۰۱۴)؛ داشبود مک همچنان در یوسمیتی حضور دارد ولی اپل تاکید خاصی بر روی ویجت های مرکز اعلان ها قرار داده. این سایدبار که با کلیک روی آیکن آن در گوشه راست-بالای نمایشگر یا سوایپ دو انگشتی از لبه راست-بیرون ترکپد به نمایش در می آید، حالا انواع و اقسام ویجت ها را در بخش "امروز" مرکز اعلان ها میزبانی می کند و اطلاعات شان را نشان می دهند. ویجت های بیشتر از مک اپ استور قابل دانلود هستند.
آی او اس ۸ (۲۰۱۴)؛ ویجت های iOS 8 ربطی به ویجت های داشبود ندارند، همین طور شباهتی به ویجت های اندروید و کاشی های ویندوز فون نیز ندارند. در عوض، اپل آنها را در مرکز اعلان ها (سوایپ از لبه بالای نمایشگر) قرار داده و می توان آنها را باز آرایی کرد یا حذف نمود یا افزود. این ویجت ها با نمونه های مشابه در یوسمیتی هم فرق دارند و کارکردشان بیشتر شبیه کارت های اطلاعاتی در سیری است. چیزهایی مثلا نمایش نتایج ورزشی، اخبار جدید، و اطلاعاتی از شرکت های ارسال محصول. در کل اطلاعات زودگذر که می توان در یک نظر آنها را خواند و فهمید.
آی او اس ۸ از اپل (۲۰۱۴)؛ ویجت های iOS 8 ربطی به ویجت های داشبورد ندارند، همین طور شباهتی به ویجت های صفحه خانگی اندروید و کاشی های ویندوز فون نیز ندارند. در عوض، اپل آنها را در مرکز اعلان ها (سوایپ از لبه بالای نمایشگر) قرار داده و می توان آنها را باز آرایی کرد یا حذف نمود یا افزود. این ویجت ها با نمونه های مشابه در یوسمیتی هم فرق دارند و کارکردشان بیشتر شبیه کارت های اطلاعاتی در سیری است. چیزهایی مثل نمایش نتایج ورزشی، اخبار جدید، و اطلاعاتی از شرکت های ارسال محصول. در کل اطلاعات زودگذر که می توان در یک نظر آنها را خواند و فهمید.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (46 مورد)
  • abbasalim
    abbasalim | ۱۸ مهر ۱۳۹۳

    میزکارهای گنو لینوکسی با این همه ویجت و کانکی های جالب هم کلا کشک

  • مرد جعلي
    مرد جعلي | ۱۸ خرداد ۱۳۹۳

    دوستان ويندوز xp هم ويجت ساپورت مي كنه
    ميدونم ميشه اگه ميدونيد چطوري توضيح بديد لطفا
    سايدبار نصب كردم اما نمي دونم چرا بالا نيومد...
    پي نوشت: آره ما هنوزم از xp استفاده مي كنيم (دوتا ويندوز دارم :P)

  • amir_abdollahi
    amir_abdollahi | ۱۷ خرداد ۱۳۹۳

    حالا خودمونیم به نسبت سال ۲۰۰۶ ویستا ظاهرش فوق العاده زیبا بود.
    صد در صد اگه اون ناهماهنگیا و اشکالات رو نداشت خیلی سیستم عامل موفقی میشد

  • Seyed Hossein Hosseini
    Seyed Hossein Hosseini | ۱۷ خرداد ۱۳۹۳

    به نظر میاد کلا یادتون رفت که از ویندوز سون بگید
    یا از ویجت هایی که شرکت اچ تی سی باب کرد و انقدر محبوب شد که روی همه سیستم عامل ها پورت شد
    شما که داشتید میگفتید ، چرا بلک بری رو نیاوردید وسط.؟
    بلک بری اولین شرکتی بود که اجازه میداد ویجت ها تغیر سایز بدن ، و روی این موضوع حسابی مانور داده بود..

    • Ali
      Ali | ۱۷ خرداد ۱۳۹۳

      ایشون فقط از منبع ترجمه کردند!

    • بهاره
      بهاره | ۱۷ خرداد ۱۳۹۳

      گرامی ، به منبع نگاه کن ...
      این مقاله سایت the verge هست . باید به نگارنده اون مطلب خرده بگیرید .

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی