ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان با الکترودهای شفاف، نمایشگر نشکن واقعی ساختند

نمایشگر واقعا نشکن، چیزی است شبیه خودروی پرنده. سال ها است که قول آن را داده اند ولی هرگز موعد وفای به عهد نرسیده. تنها چیزهایی که دیده ایم، شیشه هایی مقاوم در برابر خراشیدگی هستند ...

نیما دادگستر
نوشته شده توسط نیما دادگستر | ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۵:۳۳

نمایشگر واقعا نشکن، چیزی است شبیه خودروی پرنده. سال ها است که قول آن را داده اند ولی هرگز موعد وفای به عهد نرسیده. تنها چیزهایی که دیده ایم، شیشه هایی مقاوم در برابر خراشیدگی هستند که روی نمایشگرها قرار می گیرند و در کنار مزایای نسبی، به وزن و ضخامت تلفن ها و نیز میزان نور انعکاسی از روی نمایشگرها می افزایند.

اما حالا دانشمندان دانشگاه اکرن (Akron) ادعا کرده اند که بالاخره راز و رمز ساختن نمایشگر نشکن برای تلفن های هوشمند را کشف کرده اند. بله، درست خواندید: نمایشگر نشکن، نه شیشه نشکن برای روی نمایشگر!

در حال حاضر نمایشگر تلفن های هوشمند با یک لایه القایی از متریالی به نام اکسید ایندیوم قلع (ITO) پوشانده می شوند. از آن در همه چیز استفاده می شود. از LCD ها گرفته تا نمایشگرهای پلاسما و شیشه پنجره کابین خلبان ها. مشکل این است که این ماده بسیار گران است و میزان عرضه آن نیز محدود، در ضمن بسیار شکننده نیز هست. پس همزمان با استفاده از آن، باید یک لایه مقاوم نیز روی نمایشگر کشیده شود.

حالا دانشمندان علم پلیمر در دانشگاه اکرن، در جستجو برای یافتن ماده ای جایگزین ITO به روشی برای ساختن یک نمایشگر القایی فوق العاده مقاوم دست یافته اند. به جای ITO آنها یک شبکه از الکترودهای فلزی شکل داده اند و آن را با یک لایه پلیمری ساندویچ کرده اند. نتیجه، شکل گیری نمایشگری است که در مقابل بدترین ضربات، حتی آخ نمی گوید!

ul8ihsd4mjgw3xznk2cj-w640

این طور نمایشگرها ضمن مقاومت بسیار زیاد، قابل انعطاف هم هستند و این یعنی کاربردهای نوآورانه آنها در قالب گجت های خمیده یا قابل انعطاف، هیچ دور از دسترس نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • nima
    nima | ۱۷ خرداد ۱۳۹۳

    کاشکی اینطور باشه چون گوشی دو تا از دوستام موقعی که صفحه گوشیشون شیکست مجبور شدن حداقل یک سوم پول گوشیو بدن براش تا درستش کنن

  • mofasser
    mofasser | ۱۷ خرداد ۱۳۹۳

    واقعا عالی . این یعنی مقاومت بیشتر و ضخامت کمتر

  • پوریا
    پوریا | ۱۷ خرداد ۱۳۹۳

    آقا اصلا همون گوریلا گلس از سرمونم زیاده دندت گرم هواست باشه گوشی نخوره زمین صفحش بشکنه یه فکر به حال باتری بکنن اونم اصلا نمیخواد کوچیکش کنن یا ظرفیتشو زیاد کننا فقط سریع شارژ شه بسه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی