ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

راهنمای کامل E3 2014 — قسمت اول همراه با گالری تصاویر

E3 یا نمایشگاه سرگرمی های دیجیتال، به طور قطع مهم ترین رخداد در زمینه بازی های ویدیویی است که هر ساله در تاریخ متغیری در نیمه اول ماه ژوئن برگزار می شود. اگر بخواهیم اهمیت ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۵

E3 یا نمایشگاه سرگرمی های دیجیتال، به طور قطع مهم ترین رخداد در زمینه بازی های ویدیویی است که هر ساله در تاریخ متغیری در نیمه اول ماه ژوئن برگزار می شود. اگر بخواهیم اهمیت و حرارت E3 را با نمایشگاه های دیگر در زمینه تکنولوژی مقایسه کنیم، به کمتر از CES نباید قانع شد. همین موضوع گواه این است که هیچ 3 روزی مهم تر از روزهای نمایشگاه E3 برای مخاطبین دنیای بازی های ویدیویی وجود ندارد.

این نمایشگاه از سال 1995 شروع به کار کرد و کم کم و طی سالیان سال تبدیل به مجمعی بزرگ برای بازی سازها از سراسر جهان شد. پیش از اینکه E3 وجود خارجی داشته باشد، تنها ناشرین بزرگ مانند نینتندو یا سگا می توانستند در نمایشگاه های بزرگ برای خود هیاهویی به پا کنند و جماعتی را به غرفه های خود بکشانند. نمایشگاه گیم به آن صورت معنا نداشتند و مهم ترین مکان برای نمایش سخت افزار و بازی های جدید CES بود.

گذشت و گذشت تا اینکه دست روزگار و همت تلاش گران عرصه گیم باعث شد که نمایشگاه هایی چون E3 در آمریکا، گیمزکام در اروپا و توکیو گیم شو در مهد بازی های ویدیویی یعنی ژاپن پایه گذاری شوند و این صنعت نوظهور و پول ساز هر سال بیش از سال گذشته محبوبیت و مقبولیت بین مردم در سراسر جهان پیدا کند.

معمولا به نیمه دوم خرداد ماه که می رسیم، گیمرهای علاقمند دیگر قلب در قفس سینه شان جایگاهی ندارد. استرس کنفرانس ها را که کنار بگذاریم، خرداد با وجود E3 برای گیمرها هم همیشه پر حادثه بوده و هست. بازی های زیادی پیش از شروع رسمی کنفرانس ها معرفی می شوند که مبادا در گردباد بزرگ E3 گیر بیفتند و فراموش شوند.

در هر صورت، اگر گیمر هستید که از دست دادن E3 به معنای از دست دادن یک سال کامل است اما اگر گیمر نیستید و گهگاهی بازی می کنید در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید که یک گزارش از زمان بندی کنفرانس های امسال و تاریخچه و حواشی E3 در سال های اخیر آماده کرده ایم. بخش دوم به اتفاقاتی خواهد پرداخت که طی 3 روز و شب آینده از آن ها بسیار خواهید شنید.

PS4WiiUXboxOne

تنها چند ساعت دیگر تا آغاز سال جدید برای گیمرها باقی مانده و این لحظات پر استرس توام با شور و شوقی وصف نشدنی هستند. می خواهیم برای شما از E3 بگوییم و از اهمیت بالای آن قصه ها تعریف کنیم. ابتدا با یک تعریف کلی این نمایشگاه را به شما معرفی می کنیم و سپس به سراغ صف بندی خطوط جنگی کمپانی ها می رویم. آنچه تا به امروز لو رفته و آنچه که انتظار می رود نمایش داده شود.

E3 یا Electronic Entertainment Expo نام مجمع سالانه فعالین عرصه گیم از سراسر جهان است که طی چندین سال گذشته در لس آنجلس آمریکا برگزار شده. اولین بار این نمایشگاه در سال 1995 و توسط دو سازمان برپا شد. قضیه از این قرار بود که شرکت ها از گرداندگان نمایشگاه CES تقاضای یک فضای خصوصی داشتند؛ فضایی که بتوان در آن بازی سازها و خبرنگاران را جمع کرد و از نقشه های راه و آینده صنعت صحبت کرد. اما این درخواست مورد قبول قرار نگرفت.

اما این باعث نشد که دنبال کنندگان این قضیه از خیر چنین نمایشگاهی بگذرند. بالافاصله بعد از این اتفاقات، و با همکاری شرکت های متقاضی برای برگزاری چنین رویدادی، E3 1995 معرفی شد و توسط بازی سازها و ناشرین بزرگ هم حمایت شد. برخلاف تفکر عمومی، اولین سال برپایی این نمایشگاه، با 38 هزار بازدید کننده و 700 هزار متر مربع مساحت یکی از شلوغ ترین و بزرگ ترین نمایشگاه های تاریخ گیم بود. اولین نمایشگاه در 11 ماه می شروع شد و مانند هر سال دیگری، 3 روز به طول انجامید.

جالب اینجا است که بدانید سال 1994 که زمزمه های این اتفاق شنیده شد و خبری از پشتیبانی بیشتر CES از دنیای ویدیوگیم نبود، مصادف با دورانی شد که سگا و نینتندو سلاطین بازار بودند و با SNES و Genesis به بازار حکومت می کردند. به محض اینکه این خبر تایید شد، سگای آمریکا حمایت تمام و کمال خودش را از E3 اعلام کرد در صورتی که نینتندو همچنان با احتیاط به دور از هیاهو ایستاده بود و همچنان به CES مطمئن تر بود.

e3_05

اما یکی پس از دیگری، کمپانی های کوچک و بزرگ بساط شان را در لس آنجلس و نمایشگاه E3 پهن کردند و نینتندو آمریکا هم هیچ چاره ای جز تبعیت از عموم نداشت. داستان زمانی جالب تر می شود که یک سال بعد، با هماهنگی 3 غول بزرگ دنیای بازی در ژاپن، نینتندو و سگا و سونی، نمایشگاهی معرفی می شود به نام E3/Tokyo 96. اشتباهی که دیگر حتی یک بار هم تکرار نشد.

این نمایشگاه قرار بود مخصوص بازار ژاپن باشد و بازی سازهای ژاپنی برای آن خودشان را آماده کنند اما پس از اینکه سونی به علت حمایت از نمایشگاه اختصاصی خود از این جریان پا پس کشید، سگا هم بهتر دید که در چنین جایگاهی با نینتندو تنها نماند. پس همان نینتندو ماند و E3 مخصوص به خودش که یک سال قبل علاقه ای به حضور در آن نداشت.

 

آمار متفرقه

در طول این 19 سال، اتفاقات جالب رخ داده و آمارهایی هم به ثبت رسیده. برای مثال، کمی بالاتر برای تان گفتیم که این نمایشگاه اولین بار در لس آنجلس برگزار شده و امسال هم چنین است اما در این بین، 4 سال مکان برپایی متفاوت بود: سال های 97 و 98 در آتلانتا و 2007 و 2008 در سانتا مونیکا.

در حالی که پس از شروع نسل هفتم و عرضه پلی استیشن 3، اکس باکس 360 و Wii همه چیز خوب به نظر می رسید، ESA، سازمان برگزار کننده این نمایشگاه اعلام کرد که قرار است سال 2007 و 2008، بسیار خلوت تر از سال های دیگر باشد. این چنین بود که کمتر از 40 بازی ساز برای نمایش بازی های خود دعوت شدند و به ترتیب هر سال 10 و 5 هزار مخاطب به سمت سانتا مونیکا کشیده شد؛ آماری شرم آور و بی سابقه.

در زمان اوج، این نمایشگاه حداقل پذیرای 500 شرکت بازی سازی بود، بیش از 70 هزار بازدیدکننده داشت و 5 هزار بازی در آن نمایش داده شده بود. آمار چندان دقیقی از سال های اخیر در دسترس نیست اما با وجود گسترش نفوذ بازی های موبایل و باز گذاشتن دست بازی سازهای مستقل، به نظر می رسد که رقم تعداد بازی های حاضر در نمایشگاه ها سر به فلک کشیده باشد.

 

 زمان بندی کنفرانس ها

psround

امسال همانند سال گذشته 4 شرکت بزرگ سونی، مایکروسافت، یوبی سافت و الکترونیک آرتز در روز اول که مصادف می شود با دوشنبه شب و بامداد روز سه شنبه (19 و 20 خرداد) کنفرانس ها را شروع می کنند. نینتندو نیز یک روز بعد و در سه شنبه شب ویدیوی از پیش آماده شده ای تحت Nintendo Direct منتشر خواهد کرد که به طور خلاصه نقشه های این کمپانی برای چند ماه آینده را مشخص می کند.

اما به طور دقیق تر که بخواهیم بگوییم، شلیک تپانچه زمانی خواهد بود که ساعت 21 دوشنبه شب، مایکروسافت کنفرانس خود را آغاز کند. این کنفرانس به احتمال زیاد 2 ساعت به طول خواهد انجامید و پس از یک وقفه نیم ساعته، کنفرانس الکترونیک آرتز در ساعت 23:30 آغاز می شود. سپس، یوبیسافت ساعت 02:30 بامداد سه شنبه کنفرانس سوم را آغاز می کند که با توجه به نمایش های 2 سال اخیر، انتظار می رود امسال هم منتظر یک کنفرانس شگفت انگیز باشیم.

microsoft-names-e3-2014-press-conference-date-and-time-1399388286280

اما آخرین کنفرانس که در کنار کنفرانس اول حساس ترین کنفرانس ها هستند متعلق است به سونی که موفقیت تجاری بخش سرگرمی های آن طی چند ماه اخیر زیاد به گوش مان رسیده. اما باید توجه داشت که پلی استیشن 4 در پروپاگاندای پیش از E3 مایکروسافت تقریبا محو شد و در مقابل هیلو 5: گاردینز، فورتزا: هورایزن 2 و برخی عناوین دیگر تقریبا هیچ چیز برای رو کردن نداشت و احتمالا انسجام نقشه های E3 نشان خواهد داد که پیروز کلی میدان که خواهد بود.

سال گذشته مایکروسافت به E3 آمده بود تا سونی را بکشد، اما علی رغم تمامی گفته های مدیران بخش سرگرمی  این شرکت، این سونی بود که مجال جدال هم به مایکروسافت نداد، چه برسد به آنکه بخواهد در این کارزار توسط رقیبی چون مایکروسافت کشته شود. اما امسال شرایط با وجود فیل اسپنسر، مدیر پرشور بخش اکس باکس تغییر کرده و امید به دل هواداران بازگشته است.

دیگر هیچ یک از سیاست های احمقانه قبلی که جبر مایکروسافت را در قبال مشتری نشان می داد و نادیده گرفتن نظر مردم را هدف گرفته بود وجود خارجی ندارند و این اتفاق از فردا شب و با عرضه اکس باکس وان 400 دلاری بدون کینکت در سراسر کشورهایی که این کنسول در آن منتشر شده رسما آغاز می شود.

uncharted-4-vs-halo-5-qual-e-l-esclusiva

شما کدام سمت را می پسندید؟ سونی و پلی استیشن 4 یا مایکروسافت و اکس باکس وان؟ باید در نظر داشت که هر دو کنسول اگرچه در ارایه اکثر بازی ها با یکدیگر برابر هستند اما تفاوت های ریز و درشت زیادی هم دارند که یکی از مهم ترین آن ها بازی های انحصاری است. هیلو 5 را می پسندید یا آنچارتد و God of War؟

هنوز یک 24 ساعت به شروع اتفاقات اصلی مانده اما تقریبا ساختمان آماده حضور هزاران بازدید کننده و بازی ساز است. در زیر تصاویری می بینید از غرفه های مختلف، قسمت های جانبی و حتی نماهای بیرونی و تبلیغاتی.

44203206862660686599
امسال اکتیویژن پیش دستی کرده و بزرگ ترین تبلیغ ممکن که روی سر در ورودی Convention Center قرار می گیرد را اختصاص داده به Call of Duty جدید با نام Advanced Warfare.

WgTdEV7

غرفه یوبیسافت از نمای بالا.

l9rck7lwgk65q21sy534
Dying Light یکی از بازی های متفاوتی که احتمالا امسال هم نمایش جذابی خواهد داشت و مردم برای بازی کردنش صف خواهند کشید.

 

80760312djEbN
شما حاضرید برای داشتن این همه اکس باکس چه کار کنید؟
یکی از سالن ها که در حال حاضر خالی به نظر می رسد اما تا به الان حتما کار ساخت و ساز به نتیجه رسیده. لوگوی آشنایی می بینید؟
یکی از سالن ها که در حال حاضر خالی به نظر می رسد اما تا به الان حتما کار ساخت و ساز به نتیجه رسیده. لوگوی آشنایی می بینید؟
تصویری که باعث شده شایعه بخش Co Op چهار نفره و حتی نمایش بخش آنلاین بازی Assassin's Creed: Unity در نمایشگاه امسال قوت بگیرد.
تصویری که باعث شده شایعه بخش Co Op چهار نفره و حتی نمایش بخش آنلاین بازی Assassin's Creed: Unity در نمایشگاه امسال قوت بگیرد.
یکی از بازی های آینده داری که اولین نمایش جدی آن احتمالا فردا شب در یکی از 2 کنفرانس مایکروسافت یا سونی خواهد بود Evolve نام دارد. بازی جدید سازندگان Left 4 Dead.
یکی از بازی های آینده داری که اولین نمایش جدی آن احتمالا فردا شب در یکی از 2 کنفرانس مایکروسافت یا سونی خواهد بود Evolve نام دارد. بازی جدید سازندگان Left 4 Dead.
Resident Evil های قدیمی را به یاد دارید؟ پدر سبک وحشت، شینجی میکامی، این بار با یک بازی متفاوت با نام The Evil Within بازگشته و E3 امسال احتمالا آخرین فرصت جدی ناشر برای تبلیغ این بازی خواهد بود.
Resident Evil های قدیمی را به یاد دارید؟ پدر سبک وحشت، شینجی میکامی، این بار با یک بازی متفاوت با نام The Evil Within بازگشته و E3 امسال احتمالا آخرین فرصت جدی ناشر برای تبلیغ این بازی خواهد بود.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • hossein
    hossein | ۱۹ خرداد ۱۳۹۳

    من تصمیم رو گرفتم سونی و ps4 و اگه بودجه رسید مایکروسافت و xbox one.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی