ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کوکا کولا یخچالی ساخته که بدون برق کار می کند؛ هر چه هوا گرم تر نوشیدنی ها خنک تر!

استفاده از انرژی های پاک امروزه دغدغه خیلی از کشور ها است. قبلا هم مقاله ای در مورد پاکسازی آب های رودخانه با استفاده از نوعی از چمن در دیجیاتو خواندید. این رویکرد علاوه بر کمک به ...

میترا تهرانی
نوشته شده توسط میترا تهرانی | ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۳:۱۳

استفاده از انرژی های پاک امروزه دغدغه خیلی از کشور ها است. قبلا هم مقاله ای در مورد پاکسازی آب های رودخانه با استفاده از نوعی از چمن در دیجیاتو خواندید. این رویکرد علاوه بر کمک به محیط زیست می تواند برای خیلی از مردم فقیر جهان که در فقر کامل به سر می برند هم مفید باشد.

در همین راستا شرکت کوکا کولا به همراه لئو برنت کلمبیا روی پروژه بیو کولر کار کردند تا نوشیدنی های خنک را برای آن قسمت هایی از جهان که آب و هوایی خیلی گرم دارند ولی منبع تغذیه دائمی ندارند، به ارمغان بیاورند.

تکنولوژی ساده این یخچال کوچک را در ادامه ی مطلب در دیجیاتو ببینید.

"کوکا کولا بیو کولر" یخچالی است که برای کار کردن نیازی به انرژی الکتریکی ندارد. طراحی این خنک کننده بر پایه ی تکنولوژی کهنی است که هوا را از طریق تبخیر آب خنک می کردند. (همان تکنولوژی قدیمی نگه داشتن آب در کوزه که ایرانیان در قدیم از آن استفاده می کردند). در این حالت، هر چه هوا گرم تر شود، کارایی این خنک کننده هم بیشتر می شود.

coca cola bio cooler
ظاهر بیو کولر و نوع کارکردش؛ این وسیله مانند یک ماشین نوشیدنی سکه ای کوچک کار می کند و می تواند تا سه نوع نوشیدنی مختلف قوطی دار را در خود نگه دارد.

بیو کولر یک وسیله مستطیلی شکل با چهار پایه و مقداری گیاه کوچک بر روی خود است.

سیستم خنک کننده آن به دو صورت کار می کند. اول اینکه وقتی گیاهان آبیاری می شوند، تبخیر باعث خنک شدن اتاقک دستگاه می شود. دوم، گرمای خورشید توسط آینه نصب شده روی این وسیله جذب می شود و گاز مخصوصی را تبدیل به مایع می کند. این اثر خنک کنندگی بیشتری در مقایسه با مورد اول دارد.

این پروژه از زمان ایده پردازی تا تست نهایی یک سال زمان برده و توسط لئو برنت کلمبیا به همراه مرکز بین المللی فیزیک در بوگوتا توسعه یافته و در شهر آیپیر واقع در لاگواجیرا در شمال کشور کلمبیا که یکی از داغ ترین شهر های این کشور است، ارائه شده.

قبل از این، ساکنان دهکده باید مسافتی به مدت یک روز کامل را می پیمودند تا به یخ یا یک چیز خنک دسترسی پیدا کنند. بنابراین هیجان زدگی آنها از نصب بیو کولر در دهکده شان کاملا قابل درک است.

Coca-Cola-Bio-Cooler_2
مردم آیپیر از داشتن این یخچال حسابی ذوق زده شده اند. قبلا یک روز طول می کشید تا به یخ دسترسی پیدا کنند.

ویدیوی این محصول را اینجا ببینید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (29 مورد)
  • محسن
    محسن | ۲۴ شهریور ۱۳۹۴

    امان از دست این بشر دوپا چه چیزا که نمیسازن.یادش بخیر اکاسیف.......

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی