ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ترکیب iOS 8 و آیفون های بزرگتر احتمالا مشکل ساز خواهد شد

WWDC14 رویداد موفقیت آمیزی برای اپل بود و با مخلوطی از نوآوری و تقلید، لااقل نشانه هایی از باز شدن رویکرد شرکت در قبال خواسته های کاربران و توسعه دهندگان را شاهد بودیم. اما یکی ...

نیما دادگستر
نوشته شده توسط نیما دادگستر | ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۸:۵۳

WWDC14 رویداد موفقیت آمیزی برای اپل بود و با مخلوطی از نوآوری و تقلید، لااقل نشانه هایی از باز شدن رویکرد شرکت در قبال خواسته های کاربران و توسعه دهندگان را شاهد بودیم. اما یکی از نکاتی که به نظر می رسد مغفول مانده باشد میزان سازگاری دیزاین iOS 8 با آیفون های ۴.۷ و ۵.۵ اینچی است که در پاییز معرفی خواهند شد.

تقریبا تمام کاربران آیفون -بر خلاف پرچمداران اندرویدی- می توانند به راحتی لبه بالای نمایشگر را لمس کنند، چه برای سوایپ نوتیفیکیشن سنتر باشد، چه برای لمس دکمه هایی که آن بالا قرار گرفته اند. اما هیچ فکر کرده اید وقتی قطر نمایشگر آیفون از ۴ اینچ به ۴.۷ یا ۵.۵ اینچ افزایش یابد، چه بر سر این راحتی نسبی خواهد آمد؟

مشکل در دو بخش است: دیزاین سخت افزار و دیزاین نرم افزار. در بخش سخت افزاری، اپل همچنان به استفاده از دکمه Home گرد و جاگیر ادامه می دهد و این در حالی است که رقبای اندرویدی یا آن را با دکمه های لمسی جایگزین کرده اند و یا از دکمه های فیزیکی کشیده در عرض، بهره می برند.

البته اپل به دو دلیل دیزاین دکمه را تغییر نداده: اول این که بخشی از هویت نمادین آیفون است و بدون درج نشان اپل یا نام آیفون در جلو دستگاه، همه آیفون بودن دستگاه را تشخیص می دهند؛ و دوم اینکه سنسور تاچ آی دی برای اینکه به صورت ثابت قادر به خوانش اثر انگشت باشد، می بایستی یک حداقل مساحتی را دارا باشد که گویا فعلا در دکمه های کشیده میسر نیست.

iPhone-5s-gold-three-up-back-front-profile

اما با حفظ این دکمه گرد، در عمل وقتی نمایشگر بزرگ شود لبه بالایی آن از دسترسی انگشت شست دور می شود و این یعنی یک مشکل بزرگ، زیرا بسیاری از دکمه های نرم افزاری iOS 8 در قسمت بالایی نمایشگر قرار دارند. وقتی وفور چنین دکمه هایی را در نظر بیاورید، خواهید فهمید که ممکن است اپل یکی از بزرگترین اشتباهات خود را با دست نزدن به چینش دکمه های فوقانی iOS 8 مرتکب شده باشد.

دکمه های لمسی نظیر Back و Cancel و Add و Create و Confirm و Send و بسیاری دیگر در گوشه های بالایی نمایشگر، با دیزاین فعلی تبدیل به یک مشکل بزرگ خواهند شد. این در حالی است که در اندروید و ویندوز فون شاهد دکمه Back اختصاصی در کنار دکمه Home هستیم که کار را بسیار راحت می کند.

به عنوان راه حل، یا می توان iOS را دستخوش تغییر کرد تا دکمه های مذکور به پایین و نزدیکی انگشت کاربر منتقل شوند و یا می توان در فضاهای خالی دو طرف دکمه فیزیکی Home، دکمه های Back و غیره را گنجانید.

شاید فکر کنید که جسچر سوایپ از لبه سمت چپ، همچنان بتواند کارایی زیادی در رفع مشکل دور بودن دکمه Back در بالای نمایشگر داشته باشد. ولی مسئله این است که زیاد شدن عرض آیفون بدیهی است و این یعنی دسترسی به لبه چپ برای کاربرانی با دست های کوچکتر سخت تر خواهد شد. ضمن اینکه، Back فقط یکی از دکمه ها است و دکمه های گوشه سمت راست-بالا را هم نباید فراموش کرد.

شما فکر می کنید این موضوع برای اپل و کاربرانش مشکل ساز خواهد شد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (45 مورد)
  • seyed_ali_hossein_izadi
    seyed_ali_hossein_izadi | ۳۱ خرداد ۱۳۹۳

    اوووووف اینو که من دو ماه پیش حداقل تو سایت Zommit میگفتم و میپرسیدم از طرفدارهای اپلی ولی کسی هم جوابی برام نداشت

  • بهداد
    بهداد | ۲۵ خرداد ۱۳۹۳

    مطلب جالبی بود، ولی Apple که همیشه اولین و آخرین هدفش در طراحی محصولاتش، راحتی User بوده و اصولاً فقط و فقط به User Experience اهمیت می‌ده، بعیده که چنین مشکلی در طراحی رو در نظر نگیره.

  • ميلاد فضايي!!!
    ميلاد فضايي!!! | ۲۵ خرداد ۱۳۹۳

    آيفون ابتدا كوچكتر شد در نسل هاي اول يعني هم از عرض و هم از ضخامت كه باعث شد در يك برهه بسياري به آيفون مبني بر كوچك كردن بيش از حدش در 4و 4s و سپس در 5 فقط كمي طولش اضافه شد و باز هم ضخامت گوضي كم شد
    پس نسبت به آيفون نسل اول معروف به iPhone 2g باز هم كار با يك دست قابل انجام است بسيار هم راحت
    البته نسبت به 4s كمي بدتر ميشود ولي نسبت به اولين نسل آيفون باز هم بهتر است
    مدل 5.5 اينچ هم فعلا شايعه است ولي براي اين مدل قطعا اپل فكرهايي دارد مثلا از بين بردن كامل حاشيه گوشي!!
    و ديكو اينكه قطها مدا ٥.٥ اينچ براي كار با دو دست هست و رقيبي براي گوشيهاي فعلي كه همگي بالاي ٥ اينچ هستند
    در حقيقت آيفون از نظر اندازه حتي از كوچكترين گوشي ميني هم كوچكتر خواهد بود...

  • ali9zafar
    ali9zafar | ۲۵ خرداد ۱۳۹۳

    اگر اپل صفحه رو بزرگ کنه واقعا افتضاح میشه
    همین ios8 خودش افتضاحه
    خوبی ios این بود که خاص بود که حالا داره شبیه اندروید میشه و بسیار مسخرست

  • hassan
    hassan | ۲۵ خرداد ۱۳۹۳

    خوبی ایفون به خوش دستیشه گوشی باید خوش دست باشه
    من ایفون 4 اینج خوش دست رو به 4.7 بزرگ ترجیح میدم 5.5 که بماند!!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی